Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stor LCD-TV inköpt

Åke C

Recommended Posts

då upptäcker man snabbt att digitala signaler ett måste. Bor i ett Com-hem hus.

Vad gör man bäst?

- Prenumerera+köpa dyr box av dom känns inte bra.

- Måste det vara någon spec. typ av box? Kan den finnas på annat ställe typ Blocket?

- Vilket är bäst? Koppla DVD:n med s-kabeln eller scart? Jag ser ingen skillnad, är det någon som vet?

tacksam för tips, helt novis än så länge

tack

Beror på vad du har för krav. Nöjer du dig med SVTs kanaler samt TV4 och lite annat blandat så kan du köpa en enkel Boxer-box och titta på de fria kanalerna. Detta då givet att du antingen har så goda signalförhållanden att en inomhusantenn duger eller att du kan sätta upp en antenn på ex.v. en balkong.

Annars är nog valet att köpa en box av Comhem det enklaste. Där kan du vanligen välja mellan att få boxen subventionerad mot en viss bindningstid eller betala lite mer och va lite friare.

Mer avancerat blir det om du vill ha det som bedöms som bästa bilden idag - satellit via Canal Digital. En parabol behöv, en box och ett abonnemang. (deras HDTV PVR box kan nog rekommenderas, ej egen erfarenhet av den dock)

Apropå ComHem så ryktas det, sägs det, att det under sommaren/slutet av sommaren, troligen ska komma en HDTV PVR box för deras nät. Nuvarande HDTV-boxen har fått en del stryk av Comhems kunder men det jag sett av den så ger den en bra bild i de flesta lägen (oj vad spö jag kan få för det uttalandet).

Sedan är frågan - hur STOR LCD? Digital TV av standardupplösning ser tyvärr alltför ofta inte alls trevlig ut på en stor TV, dvs en över 42". Då framträder alla artefakter ack så tydligt. Vissa kanaler, vissa distributörer bättre/sämre än andra ska sägas.

Bäst bild, i ordning

1: HDMI/komponent

2: RGB

3: S-video /bra analog antennsignal

4: Komposit

RGB, s-video och komposit är format som SCART kan bära.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Tack för ett bra svar.

Tv:n är på 40 tum och nöjer mig med att får de kanaler som finns analogt i Comhems basutbud digitalt! Verkar inte funka att få det så tyvärr.

Vet du vad det är för krav på digitalboxen för det ska passa till Comhem?

En vanlig man köper på Ica Maxi för 399:- funkar väl inte?

Åke

En annan lösning är också att koppla in sig på Telias digitaltv, dom har ju fått tillgång till samtliga kanaler både hos Canal Digial och Viasat, plus sina egna paket, så nu finns i princip allt där att kombinera ihop,finns just nu också bra erbjudande-paket också till rimliga priser.

Så du kan alltså få t.ex kanalerna

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 cnn, samtliga discovery och mycket annat i ett paket om så önskas, det kan du i dagsläget inte få med något av dom andra.

// gästen

En vanlig man köper på Ica Maxi för 399:- funkar väl inte?

Troligtvis inte - de boxar som finns i handeln lite här och där är vanligen till för det digitala marknätet. Visst kan det även finnas boxar för comhem men då är dessa klart skyltade. Läs på Comhems hemsida om vilka boxar de har och om du undrar något om deras utbud rekommenderar jag dig ringa till dem.

Comhems nät = DVD-C

Boxer = DVB-T

satellit = DVB-S

Samt därtill, som jag missade, IP-TV via bredbandet.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hej

Med Comhems alternativ "Medium 8 favoriter" kan man väl i stort sett få

samma kanalutbud som med Comhems analoga grundutbud.Om det är det bästa alternativet vill jag vara osagt.

LARSAS

Har en kollega som lagt ner Telias sk "digitalTV" pga av dålig bildkvalité

och gått över till Comhem. Telia enbart till bredband.

Tippar han bor mindre än 2km från telefonstation.

Sony 40"

"Telias DigitalTV" kan ju inte bli bättre än vad ADSL telefonsladden tillåter.

Och det varierar ju, avstånd till telestation osv.

"Telias DigitalTV" kan ju inte bli bättre än vad ADSL telefonsladden tillåter.

Och det varierar ju, avstånd till telestation osv.

Det är troligen den enda nackdelen, har själv inga problem med tv-delen, och idag skulle jag nog inte byta, eftersom hela kanal-sortimentet finns tllgänglig.

// gästen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...