Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt nätverk


Jimmy_8

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nyligen tvungen att formatera och ominstallera windows xp, sp1 och sp2.

 

Problemet är att jag hittar inte mitt lokala nätverk, fastän jag är ansluten via router/switch. Det är helt tomt när jag öppnar mina nätverksplatser, jag får heller inte byta arbetsgrupp. Jag tror jag har installerat allt som fanns på moderkorts-cdn med undantag usb, så alla ! i enhetshanteraren är borta utom den.

 

Moderkortet heter epox 9npa3i / 9npa3j / 9npaj-3 -ultra series.

 

Har även fixat display drivers, kanske borde säga att nätverkskortet är integrerat också...

 

hjälp uppskattas!!

 

mvh Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9NPA ultra series

 

Kollade igenom en checklista på allt man behövde göra för ett lokalt nätverk, verkade som allt stämde där.

 

Finns det några speciella drivrutiner till mitt integrerade nätverkskort som jag behöver?

 

Vad har jag missat, tycker jag borde åtminstone se det lokala nätverket samt kunna välja IP, arbetsgrupp osv. Men återigen, helt tomt.

 

Det står att 'det går inte att hitta maskinvara om krävs för nätverk' och hänvisar mig till en 'översikt av maskinvaru krav' när man försöker välja arbetsgrupp.

 

Hoppas det hjälper ytterligare.

 

Jimmy.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju lite som om nätverkskortet inte är igång som det ska?

 

Hur ser det ut i enhetshanteraren, ser du några utropstecken?

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara usb som det är fel på, när jag körde 'freshdiagnose' så verkade nätverket aktivt också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara usb som det är fel på

Har du installerat usb-drivrutinerna som bör finnas på skivan som hör till moderkortet?

 

när jag körde 'freshdiagnose' så verkade nätverket aktivt också.

Verkade...Är du säker på detta?

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt freshdiagnose

---------------------

Network status: active

Local host: Jimmy

Local IP: 127.0.0.1

 

Installerade drivrutinen för usb också så nu har jag 0 utropstecken i enhetshanteraren...hur det nu skulle hjälpa mig. :(

 

Fortsätt ge tips och råd, det uppskattas!

 

Jimmy

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Nätverksanslutningar, syns ikonen för "Anslutning till lokalt nätverk"?

 

Om du högerklickar på denna ikon "om du ser den", och väljer egenskaper.

Under egenskaper ska det då finnas bl.a

 

Internet Protocol (TCP/IP)

File and Printer Sharing for Microsoft Networks

Client For Microsoft Network

 

Dessa ska vara ibockade

 

Och att högst uppe så ska du i rutan se namnet på det nätverkskort som är aktiverat och igång.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"""Hur ser det ut i Nätverksanslutningar, syns ikonen för "Anslutning till lokalt nätverk"?"""

 

Nej, det är den som inte syns, det är helt tomt.

 

Det är den jag vill ha!! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag försöker skapa eller ansluta till en hemnätverk kommer 'det går inte att hitta maskinvara som krävs för nätverk' och hänvisar mig till en 'översikt av maskinvaru krav' när man försöker.

 

Någon annan anslutning har jag inte försökt skapa eftersom jag får mitt internet genom hemnätverket, vilket har 2 andra datorer anslutna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt freshdiagnose

---------------------

Network status: active

Local host: Jimmy

Local IP: 127.0.0.1

Det där är inte en riktig IP-adress utan det är en IP-adress som alltid betyder denna dator (localhost). Kräver inget nätverkskort.

 

Har du något nätverkskort i Enhetshanteraren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att alla drivrutiner verkligen är installerade från moderkortsskivan, även sådana som inte verkar ha med LAN att göra.

Kolla om det finns nyare versioner av drivrutiner att hämta från moderkortstillverkarens webbplats.

 

Moderkortet heter epox 9npa3i / 9npa3j / 9npaj-3 -ultra series.
Det där är en lista på flera moderkort. Går det att se vilket moderkort du verkligen har i Enhetshanteraren eller med hjälp av CPU-Z?

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör cpuid får jag fram flera namn på modell, se namnen ovan. Det blir likadant på freshdiagnose.

 

Nforce 9npa ultra series såvitt jag vet.

 

Testade med Unknown Device Identifier 6.01 också men jag hittade inget ethernet där.

 

Får väl kolla igenon moderkortsskivan igen om det finns något.

 

Jimmy.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne i bios och kollade, i integrated periphials --> onboard devices men hittade inget där man kunde enabla nätverkskortet... bara 'Nividia LAN controller' som man kunde ändra från disabled till auto samt någe 'Nvidia mac addr.' som jag tror är lite fel. =|

 

*suck*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Nividia LAN controller'
Är ju något som har med nätverk att göra i alla fall så se om det hjälper om den inte är disablad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade, hjälpte inte.

 

Hittade Lan boot PXE rom utanför den menyn också men det är väl fel.

 

Vad är 'Nvidia lan mac addr.'?

 

Ska man behöva åka till stan och köpa ett externt nätverkskort? :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade Lan boot PXE rom utanför den menyn också men det är väl fel.
Det handlar om att starta datorn från nätverket i stället för från hårddisken.

 

Vad är 'Nvidia lan mac addr.'?
MAC-adresser kallas även fysisk adress på nätverkskort, så det är kanske en möjlighet att ställa in en annan MAC-adress på nätverkskortet.

 

Testade, hjälpte inte.
Kollade du i Enhetshanteraren?

 

Går det att hitta andra (nyare) drivrutiner till moderkortet på internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla i enhetshanteraren igen, satt och letade efter drivisar under EP-9NPA3 Ultra och hittade ett par men med dåliga mirrors.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kommit upp ett annat utropstecken, PCI något ... fixade drivrutinerna med hjälp av cd-skivan och wips, så dök nätverkskortet upp.

 

Tack för all hjälp! Älskar IDGs Eforum.

 

Jimmy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade kommit upp ett annat utropstecken, PCI något ... fixade drivrutinerna med hjälp av cd-skivan och wips, så dök nätverkskortet upp.

Då var det alltså en drivrutin som inte var korrekt installerad, bra att du fick ingång det :thumbsup:

 

Och tack för poängen

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, men den dök inte upp förrän jag varit i BIOS å petat.

 

Förhoppningsvis så hjälper det andra som har samma problem.

 

 

Kolla i BIOS efter olika onboard och aktivera nätverk(skortet) om du har integrerat, installera sedan drivrutiner som saknas i enhetshanteraren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

hje jag har ungefär samma probelm det e helt tomt i nätverksanslutningar men både trådlösa och vanliga finnns i enhetshanteraren :S

det finnns inga utropstecken eller nåt sånt alls. vet itne ifall ajg vågar peta i bios efterssom det är en skoldator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna ställa din fråga muppers, men snälla, gör det i en ny egen tråd istället för att bara hoppa in i en redan påbörjad, det blir lätt ihop trasslat annars.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...