Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elmätarbyte - hur går det till?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Jag bor i en lägenhet och igår fick jag hem en lapp att elmätaren kommer att bytas ut. Det står att bytet kommer att göras mellan 07.00 - 17.00 och tre dagar framåt. Inga direkta tider utan jag får tydligen gå i ovisshet under tre dagar. Råkar kanske fixa middag just när strömmen bryts.

 

Någon som vet hur det ser ut där elmätarna sitter i en fastighet?

 

Kan det verkligen ta tre dagar för att byta ut en elmätare?

 

Tänker ringa på måndag och fråga, men någon här känner kanske till det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att tidsintervallet gäller hela fastigheten, kanske flera hus om det är en grupp av hus med samma ägare, t ex bostadsrättsförening, och normalt så är det ju en mätare per lägenhet så även om det inte tar så lång tid för varje mätare så blir det lång tid tillsammans.

 

Jag har alltid haft en elmätare i lägenhetens hall, förutom i studentrummet då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tack för svar!

 

Jag har ingen elmätare uppe i lägenheten. Den sitter väl i något rum i källaren eller så kan jag tänka mig. Det är två trappuppgångar och sju våningar i fastigheten jag bor, så det kan säkert stämma det du skriver.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia fullt ut, så var det också när dom bytte ut hos mig, bor i ett mindre hus, som är ombyggt till tre lägenheter, och vi fick besked om en viss dag bara, men för en eltekniker/elektriker så tar det inte så lång stund att byta ut till en fjärrstyrd digital mätare.

I och för sig så sitter våra 3 i källaren, så det blev inget spring i någon lägenhet, men förmodar att dom har fått tillåtelse/fullmakt från värden att gå in med huvudnyckel, eller att fastighetesskötaren eller motsvarande är med och låser upp, men det ska stå på "lappen" du fått i lådan i så fall, annars blir du ju tvingad att vara inne hela denna tid, en orimlig uppgift.

 

För inte ens värden har ju rätt att gå in med huvudnyckel hur som helst.

 

Men vill du veta lite mera exakt, vilken dag, förmiddag/eftermiddag, t.ex din trappuppgång får besök, så kan du ju ringa, något sådant upplägg måste dom ju ha.

 

 

Edit: Nu såg jag att du också har mätaren i källaren, då behöver dom ju inte ens gå in i lägenheten, då är det ju rent informationsmässigt som du har fått "lappen", hos mig var dom INTE inne i själva lägenheten, utan bara vid mätaren.

 

 

 

// gästen

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-06 11:24:38 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
//gästen skrev:

I och för sig så sitter våra 3 i källaren, så det blev inget spring i någon lägenhet, men förmodar att dom har fått tillåtelse/fullmakt från värden att gå in med huvudnyckel, eller att fastighetesskötaren eller motsvarande är med och låser upp, men det ska stå på "lappen" du fått i lådan i så fall, annars blir du ju tvingad att vara inne hela denna tid, en orimlig uppgift.

 

Här finns ingen huvudnyckel. Istället har varje lägenhet en nyckeltub där jag t ex kan hänga fast nyckeln till reparatören om något nu skulle behöva åtgärdas när jag inte är hemma. Väldigt smidigt. Behöver inte sitta hemma och vänta.

 

Ett exempel när t ex elementet gick sönder och började läcka vatten. Jag kom överrens med fastighetsvärden att jag hängde nyckeln i tuben. När jag kom hem efter jobbet var allt fixat.

 

//gästen skrev:

Men vill du veta lite mera exakt, vilken dag, förmiddag/eftermiddag, t.ex din trappuppgång får besök, så kan du ju ringa, något sådant upplägg måste dom ju ha.

 

Ja, jag tycker det också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ingen huvudnyckel. Istället har varje lägenhet en nyckeltub där jag t ex kan hänga fast nyckeln till reparatören om något nu skulle behöva åtgärdas när jag inte är hemma. Väldigt smidigt. Behöver inte sitta hemma och vänta.

Känner igen detta, där jag bodde tidigare, var det ungefär samma system, ett litet utrymme i i trappan med ett ordentligt lås, där man la in sin nyckel med lägnr så blev det fixat på samma sätt, smidigt.

 

Men fortfarande så, borde dom inte behöva gå in hos dig, om mätarna sitter på annat ställe i huset, det som sagt behövde dom inte hos mig, det ända är hur lång tid dom behöver för att byta alla, förmodar att dom bryter en trappuppgång itaget, eller om dom är flera stycken så att dom kanske klarar att byta alla på en gång, men detta ska dom kunna svara på, när du ringer.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Ringde Metrima, ett 0771-nummer, som sköter bytet av elmätarna idag.

 

Ljudet kom och gick i telefon, men så långt var dock klart att telefonisten kunde inte svara exakt på när strömmen skulle brytas i min trappuppgång. Hon visste bara det som stod på lappen jag fick i fredags. Vidare fick jag berättat att elmätaren inte sitter i min lägenhet. Tack, men det vet jag redan, tänkte jag.

 

Slutade med att jag fick boka tid och Metrima fick mitt telefonnummer.

 

Tycks inte ha något vidare upplägg där inte. Jag förklarade att det är ju alltid bra att veta när strömmen bryts, men det kändes inte som jag fick någon förståelse för.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...