Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu & Vista dual boot, laptop, 2 partitioner finns


;.(

Rekommendera Poster

Ska för första gången installera Ubuntu, på en laptop. Hittade ett antal tutorials om både installation rent generellt, och installation med Dual boot med Vista. Dock inget om vad man kan göra om man redan har en tom partition ledig på hårddisken. Det vore enklast att ha Ubuntu på den andra partitionen, men kan man ha dual boot då de olika systemen ligger på olika partitioner, och hur installerar man det i så fall?

 

Annars skulle jag behöva merge:a mina två partitioner, hur gör man enklast det i Vista utan att förlora data och orsaka annat krångel? Det finns nämligen också en tredje, halvdold partition från vilken tillverkaren tillåter system restore av Vista-partitionen, och den partitionen vill jag inte skada. Alla tre partitionerna ligger alltså på samma fysiska disk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ubuntu behöver minst 2 partitioner, en för swapfilen (växlingsfilen, virtuellt minne) och en eller flera partitioner för operativsystem, egna filer etc. Ubuntu kan inte ligga på samma partition som Windows.

 

Under installationen så kan du tala om att du vill ta bort den tomma partitionen och skapa Ubuntus partitioner i det utrymmet.

 

Du ska absolut inte börja med att slå ihop de befintliga partitionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...