Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 2003 Error Message (0x8004210B)


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har Vista och Outlook 2003. Fick plötsligt problem med min mail (bredband, Telia) och kunde inte skicka. Letade runt efter info och hittade följande: http://www.pcadvisor.co.uk/forums/index.cfm?action=showthread&threadid=293960&forumid=1

Jag ändrade som det står i länken "Change the outgoing SMTP port from 25 to 587" och då fungerar min mail. Ett tips till alla som ev drabbas av samma problem!

 

En fråga, vad innebär det att ändra utgående SMTP egentligen?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AnnaK, det tipset kan vara bra att veta för många.

 

Det får du poäng för :thumbsup:

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga, vad innebär det att ändra utgående SMTP egentligen?

Ungefär som att du slår ett annat växlenummer när du ringer, dvs du ringer till samma företag (växel) men kopplas till annan person.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina inställningar, som väl ska vara enligt Telias anvisningar, är

Server: mailout.telia.com

Port: 465

Använd SSL

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina inställningar, som väl ska vara enligt Telias anvisningar, är

Server: mailout.telia.com

Port: 465

Använd SSL

 

Hm, jag får inte det till att fungera - däremot fungerar 587. Vad kan det bero på tro?

 

Använd SSL menar du då att bocka i rutorna "Servern kräver en krypterad anslutning (SSL)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte Outlook, så det ser annorlunda ut men det verkar troligt att min inställning motsvarar den rutan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag för tillfället tre olika mailkonton, och kör därför med tre olika portar för dessa tre konton.

 

Telia: 465 SSL

Gmail: 587 TLS

Algonet: 25 TLS

 

Så det är lite olika vad man kan ha

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ohla, jag har två telia konton ett som är 25 och som jag nu ändrat från 25 till 587. Är det därför det blev stul tro, för att jag hade två på 25? Jag har ytterligare mail, en från one.com (2525) och en från xelera.se (oxå 25). A tre på 25 alltså.

 

Har ytterligare fundering kring det här. Vad är skillnaden och fördel / nackdel med POP3 resp IMAP. Jag får ju min mail från one.com till outlook, men om jag är på resande fot och inte vill ta med min dator skulle jag vilja logga in på webmail och även där se min mail. Om jag förstå det hela rätt behöver ja då ha IMAP.

 

När jag ändå är i gång, är det någon som vet vad som krävs för att kunna sätta out of office meddelande för såväl telia som one mailen. Funkar det med IMAP?

 

Med Sol!

A

 

[inlägget ändrat 2008-06-05 17:20:23 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K skrev:

Ohla, jag har två telia konton ett som är 25 och som jag nu ändrat från 25 till 587. Är det därför det blev stul tro, för att jag hade två på 25? Jag har ytterligare mail, en från one.com (2525) och en från xelera.se (oxå 25). A tre på 25 alltså.

Ska inte ha någon inverkan, det enda jag vet gällande Telias mailkontoinställningar, är att dom tidigare i år ville man skulle byta till port 465 och ha säkerhetinställningen SSL aktiverat av säkerhetsskäl.

 

Gällande IMAP, så har jag ingen erfarenhet av denna plattform, men det finns det andra här som säkert har.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ytterligare fundering kring det här. Vad är skillnaden och fördel / nackdel med POP3 resp IMAP. Jag får ju min mail från one.com till outlook, men om jag är på resande fot och inte vill ta med min dator skulle jag vilja logga in på webmail och även där se min mail. Om jag förstå det hela rätt behöver ja då ha IMAP.

Nej, någonstans i epostprogrammen så brukar man kunna välja att epostprogrammet ska lämna kvar eposten på servern och ta ner en kopia till datorn. I och med att eposten är kvar på servern så går den ju också att läsa via webbmejl. Du får bara komma ihåg att rensa bort gamla mejl på servern så att utrymmet inte tar slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A - tack för svaret! Då får jag kolla det. Är det i det sändande programmet då? Det vill säga från webmailen i one.com exempelvis? I så fall får jag kontakta one. Inställningen är redan på "save a copy" eller något liknande. Eller ändrar jag i outlook?

 

För att kunna ha out of office meddelande då? Är det då jag behöver ställa in till IMAP?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är i ditt fall i Outlook som du ska ställa in att meddelandet ska lämnas kvar på servern.

 

Out of Office-meddelanden är däremot en inställning i servern, eftersom det ska fungera även om din dator är avstängd. Det har inte heller något med IMAP att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är i ditt fall i Outlook som du ska ställa in att meddelandet ska lämnas kvar på servern.

Ok, gäller det även om jag inte har Exchange Server-e-postkonto? Någon som vet var jag hittar det?

 

Out of Office-meddelanden är däremot en inställning i servern, eftersom det ska fungera även om din dator är avstängd. Det har inte heller något med IMAP att göra.
Om jag har läst mig till rätt information http://office.microsoft.com/sv-se/outlook/HA010955041053.aspx så är det endast möjligt med Exchange Server-e-postkonto. Eller finns det något annat sätt?

 

Jag driver en enskild firma och det är lite dumt att inte kunna 1. kolla mail via en annan dator än min egen fall jag reser bort och 2. meddela att jag ej är tillgänglig via out of office.

 

Tips emottages gärna! Tack på förhand!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gäller det även om jag inte har Exchange Server-e-postkonto?
Ja

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/supporte-post/guider/andra_epost/outlook_8.page

Lämna en kopia av meddelanden på servern

 

så är det endast möjligt med Exchange Server-e-postkonto.
Nej, det är bara Microsoft som bara tar upp sina egna produkter. Men det är olika vad olika mejlleverantörer erbjuder för funktioner.

 

Titta i de inställningar som finns åtkomliga från webbmejlen. Till exempel i Tele2s webbmejl så väljer jag Inställningar - E-post - Frånvaromeddelande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK Cecilia! Du är ju bara helt fantastisk! Snabb som vanligt och klara besked. Vad skulle vi göra utan dig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själv för poängen och de fina orden! :)

Men Eforum klarade sig bra innan jag började skriva här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade i Telias webmail efter möjligheten att ställa in frånvaromeddelande men kunde inte hitta inställningen.

 

Cecilia:

Titta i de inställningar som finns åtkomliga från webbmejlen. Till exempel i Tele2s webbmejl så väljer jag Inställningar - E-post - Frånvaromeddelande

 

Tog därför kontakt med Telia. Hör och häpna! Jag fick följande svar:

 

Det finns ingen tjänst som Telia gör att du kan skicka automatmeddelanden och är ingenting du kan ställa in i webmail.

 

Jag måste säga att jag är förvånad och förundrad över att denna tjänst inte finns hos Telia. För det innebär väl att jag inte kan använda något frånvaromeddelande på min telia mail? Strange, ett så stort bolag. :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Gmail kan man skicka ett "Autosvar" och det verkar som att man kan få Gmail att hämta e-post från andra mejlservrar (som Telias).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...