Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Digital-TV Uppsala

Thomas. A

Recommended Posts

Någon som har koll på om man kan använda en bordsantenn till TV:n om man bor i Kåbo (fönster mot söder), har testat med en USB-antenn till datorn, en billig från Teknikmagasinet och det fungerade naturligtvis inte.

Har kollat på Teracoms hemsida och deras täckningskarta (samma som Boxer tror jag) och där står det att det är bra signal men att med en bordsantenn rekommenderas att har fri sikt till masten.

Jag undrar om någon som bor i närheten har egen erfarenhet av detta.

Har kollat på Teracoms hemsida och deras täckningskarta (samma som Boxer tror jag) och där står det att det är bra signal men att med en bordsantenn rekommenderas att har fri sikt till masten.

Antar att du sett följande sida?

http://www.teracom.se/?page=5882

Jag bor inte i Uppsala, utan i Stockholms innerstad och har ingen fri sikt mot masten. Mottagningen är perfekt i alla fall, kanske delvis beroende på att jag bor högt upp i huset. SVT1, SVT2 och SVT HD är så bra.

Jag köpte min antenn på öppet köp. Kolla runt om det finns någon butik som erbjuder det.

Hej

Jag tror det blir svårt med en enkel antenn i ditt söderfönster..Du har ju två sändare: Östhammar i NNO och Vedyxa i O .Fönsterantenn i söderläge är då lite tvivelaktigt.

LARSAS

[inlägget ändrat 2008-06-04 08:19:31 av LARSAS]

Fast notera att en det finns ingenting som ger att en inomhusantenn fungerar bäst i ett fönster. Den kan mycket väl fungera bättre hängandes fritt en meter över golvet mitt i rummet :)

Men som sagt, knata iväg till en TV-handlare och köp en antenn på öppet köp och se om det fungerar. En antenn som ofta rekommenderas är denna:

http://www.kjell.com/?item=30117

och jag tror att Kjell&Co brukar vara snälla med öppet köp.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hej

Det kan ju hända att man kan få oskymd kontakt till sändaren i Vedyxa,Söderläge är ju inte så exakt lägesbeskrivning.Sändaren är ju nära så signalen är nog stark.Den enklaste antennen är ju en avskalad koaxial omkring 15 cm (om jag minns rätt) placerad på fönstrets utsida.

Men att det skulle fungera tillräckligt bra är nog en önskedröm,men det finns ju smidiga utomhusantenner som man kan testa.

LARSAS

[inlägget ändrat 2008-06-04 11:57:07 av LARSAS]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...