Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontoplansfrågor


robexon

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har jag två nya frågor om kontoplanen.

 

1. Om jag har skrivit in att jag har en obetald medlemsavgift från föregående år, som en fordran (tillgång), skall jag då bara göra en överföring mellan fordran (1510) till plusgiro (1920) när väl pengarna kommer in på kontot?

 

2. Om jag får en räkning som jag och en annan förening skall betala ihop, hur bokför jag min halva då? Jag ska betala den, och sedan skicka en räkning till den andra föreningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

1) Om jag förstår dig rätt så ska någon betala en medlemsavgift till dig/din förening och denna betalning var ej gjord föregående år. När du erhåller betalning för denna fordran så ska du mycket riktigt bara boka bort fordran mot plusgirot (när inbetalningen sker dit).

 

ex. fordran 1000kr

 

kto 1510 kredit 1000

kto 1920 debet 1000

 

2) Visst är den lösningen ett alternativ, kanske det enklaste. Annars kan ju du och den andra föreningen helt enkelt i respektive bokföringen bara bokföra halva beloppet och betala räkningens halva belopp. Viktigt då är ju att ha kollat upp med betalningsmottagaren att de är medvetna om att det kommer två separata betalningar som avser samma faktura och att detta är ok. Kan ju vara struligt med OCR-nummer bland annat. Men som sagt om du betalar hela fakturan och vidarefakturerar halva till den andra föreningen så blir det ju samma resultat.

 

Lycka till, C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...