Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Nedgradera" Vista


leonard

Rekommendera Poster

Hur byter jag OP-system Vista till-XP?

Är det bara att formatera om HDD och sedan installera XP?

Datorn är vid köpet levererad med Vista.

/leonard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara att formatera om HDD och sedan installera XP?

Ja. Boota med XP-skivan och tryck valfri tangent, ta bort partition, skapa ny, formatera och installera.

Att tänka på är att om du har en SATA-disk i datorn behöver Windows XP:s installationsprogram drivrutiner för SATA-kontrollern för att hitta hårddisken. Dessa laddar du från en diskett. Har du floppy i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta också hem eller kontrollera att alla drivrutiner finns för XP. Om inte, kan det funka om du tvingar på Vista-drivrutiner för XP (installera via Enhetshanteraren, packa upp ev setup.exe med WinRar). Om du inte hittar alla drivare till XP, installera XP på en annan hårddisk, då risken annars är att du står med en obrukbar dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det här med SATA drivrutiner verkar variera från moderkort till moderkort.

På ett Gigabyte GA-P35-DQ6

med 320GB SATA disken ställd i IDE läge i BIOS

så var det inga problem att partitionera/formatera en 30GB c:\ partition med en Windows 98SE bootdiskett från

http://www.bootdisk.com

och sedan installera W98SE på c:\ från bootdisketten.

Inte heller några problem installera W2k på en följande d:\ partition utan minsta fråga efter drivare.

Men detta är kanske unikt för Intels P35 chip och Gigabytes moderkort/BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...inga problem att partitionera/formatera en 30GB c:\ partition med en Windows 98SE

Jag hade samma erfarenhet med Windows Millennium Edition, inga drivrutiner för SATA utan det var bara att installera. Testade dock aldrig med ytterligare OS i den datorn. Chipet var Intel 815 om jag inte minns fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan så att det börjar ramla ur tråden men Dell sa att om man hade (deras?) skiva med XP som inkl. SP2 så fanns erf. drivers för SATA.

Alltså att SP2 innehöll dessa.

De sa det uttryckligen när jag "hade dem i luren".

 

Köpte f.ö. i jobbet en bärbar med Vista och till den ett nergraderingskit för 130:- + moms. Funkade klockrent.

Visade sig att det medföljde ett nergraderingskit ändå men det var olika beroende på tillverkningsnummer mm..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej! Tänkte skriva in ett tillägg till tråden. Köpte just en ny dator med Vista installerat. Skrev in till kundtjänsten på företaget och dem sa att det skulle gå fint att ominstallera op-systemet till XP istället.

 

När jag försökte gick det inte, får upp ett meddelande om att det inte går för att en nyare version finns på datorn redan.

 

Har sökt runt i forum men har inte hittat något direkt svar.

 

Det här är datorn:

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=ZEUS-Q82

 

Alina Gamer Zeus Q82

Hårdisken:

Western Digital Caviar SE 500GB 7200RPM 16MB SATA II

 

 

Ingen Floppy så jag kan inte ordna mig någon diskett med XP-drivrutiner. Är rädd för att skada vista-drivrutinerna också och att det slutar med en trasig dator.

 

 

Minns gärna att jag inte är vida lärd i datorbegrepp - så överförklara gärna hellre än underförklara.

 

Tacksam för svar!

 

~ Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...