Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket swappande = endast dåligt ram?


Fr3ak0ut

Rekommendera Poster

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja, större minnesmängd innebär mindre disktuggande och därmed en mycket piggare dator även om den utför precis samma uppgifter som innan en uppgradering, så mycket swappande är en klar indikation på att datorn behöver mer minne för uppgifterna den har.

 

Vet inte om du spelar men vad kanske inte alla tänker på är att större minnesmängd inte bara får bukt med ett visst laggande, eller vissa pauser, i spel utan brukar också göra att grafikinställningar går att öka – för var mellanlagras speltexturerna i väntan på att skickas till och från grafikkortet, jo i RAM-minnet såklart, må det vara fysiskt minne eller långsam växlingsfil med mycket diskaktivitet och många "hakningar" som resultat.

 

Men observera att resonemanget inte ska förväxlas med hög eller låg fps vilket påverkas föga av minnesmängden. Olika testsajter brukar älska att mäta fps:en vid olika minnesmängder men jag hävdar att det är helt fel metod att avgöra behovet. Dessa fåniga siffror i de många gånger snygga och flashiga diagrammen säger i det sammanhanget oftast absolut ingenting – ett syntetiskt testprogram som 3DMark eller demoslinga av ett spel, vars innehåll redan laddats in i cachen, kan omöjligen efterlikna beteendet hos ett riktigt spel som Oblivion, Gothic 3 eller något annat gigantiskt i vilket man strövar omkring i spelvärlden som datorn bäst den förmår försöker streama in i minnet beroende på åt viket håll spelaren får för sig skutta iväg.

 

Edit:

Krasst uttryckt: om du tror att datorn behöver 1GB minne, så montera 2GB! Kanske är den i behov av just 2GB, montera då minst 3GB..! Minne går inte att ha för mycket av, behovet och nyttan brukar nog snarare underskattas. Och minne kostar ju ingenting just nu.

 

Kanske känns 4GB som en stor mängd idag? Betänk då att Datormagazin för några nummer sedan, i Photoshop, kunde påvisa en klar nytta av 6GB! (en mängd som förstås bara är att glömma med 32-bitars operativsystem)

 

Oj, råkade visst bli en pratkvarn nu..! ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-06-01 05:47:32 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Tycker att mycket swapande är följden av

minneskrävande program

 

tex Acrobat Reader 5.0 för pdf mindre än 10MB Adobe reader 8.0 för pdf mer än 100MB på hårddisken och tar givetvis mer plats.

 

program som laddas när datorn startar (oavsett man ska använda dem eller inte)

tex Adobe reader 8.0

 

löser problemet för tillverkaren (Adobe) med att kunderna klgar på hur segt programmet är att starta när man vill läsa pdf

istället tycker man datorn/windows är segt att starta

 

Klarade själv AutoCad, Excel, Word och Webbläsare och lite till med XP Pro och 512MB utan swapande på jobbet.

Vilket kanske inte är så konstigt när XP själv fodrar minimum 64MB RAM, det blir drygt 400MB över till egna program.

Enbart Vista har ju MS satt minimikravet till 512MB RAM.

 

Skulle sätta 512MB som minimum för XP för att slippa swapande och för Vista, 2GB ?

 

Hur mycket minne har du?

Vilket operativsystem och vilka program kör du?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enbart Vista har ju MS satt minimikravet till 512MB RAM.

Det berör "skalet" Home Basic som jag inte vet vem som skulle vilja köpa det..? Fr o m Home Premium som väl får anses som grunden är rekommendationen 1024MB:

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/editions/systemrequirements.mspx

Men som jannejanne tycker även jag att man istället bör utgå ifrån 2048MB...

 

program som laddas när datorn startar (oavsett man ska använda dem eller inte)

Eller indexeringen, det evinnerliga tuggandet, som Windows (speciellt Vista) håller på med efter uppstart. I och med SP 1 är filöverföringsbuggen iaf åtgärdad, men man bör verkligen kika efter i menyerna vad som egentligen indexeras, kanske också ställa sig frågan: behöver min dator indexera något alls, överhuvudtaget, eller är det inte bättre att hela härligheten är avstängd? Varför ska en massa tjafs laddas in i ett index för att korta ner eventuella sökningar efter högst eventuella filer på den lokala disken? Ett inladdande av "kanske behöver"-filer som stundtals kan ta så mycket resurser i anspråk av datorn att den, beroende på hur kraftfull den är, inte går att använda till nånting annat alls. OFF!!

 

Klarade själv AutoCad, Excel, Word och Webbläsare och lite till med XP Pro och 512MB utan swapande på jobbet.

Vilket kanske inte är så konstigt när XP själv fodrar minimum 64MB RAM,

Ingenting under 256MB tycker jag det bör vara för varken Win 2000 eller XP utan hellre minst 384MB, för en ren kontorsmaskin...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenting under 256MB tycker jag det bör vara för varken Win 2000 eller XP utan hellre minst 384MB, för en ren kontorsmaskin...

 

Håller fullständigt med! 384 MB är den acceptabla mingränsen för XP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, behövde inte svara så utförligt. Ville bara ta reda på om det var det enda som påverka. Precis som du sa RN kör jag BF2 som är känt för att vara laggigt, därefter kör jag ingenting mer i bakgrunden. Ändå laggar det till ibland ordentligt. Även fast jag kör på minsta grafiken som är urusel...

 

Tror ändå precis som ni säger att det är mer RAM jag behöver (även fast datorn är tweakad och ren). 2 x 1 GB är det högsta jag kan ha utan att byta moderkort så ska nog prova fixa det ändå. Vet att minimum för BF2 är 512 MB RAM, men det är väl för att man ens ska kunna starta det?

 

 

Min dator (XP Home Edition, köpt 2005) har följande...

RAM: 1 GB (2 x 512 MB)

CPU: 2,40 GHz AMD Anthlon 64 Processor 3400+

Grafikkort: 256 MB ATI Radeon 9550 / X1050 Series

Mer info: http://support.packardbell.com/se/item/index.php?i=spec_eberly&psn=044067220240

 

 

Måste man ha två identiska RAM minnen för att det ska fungera eller är detta bara för att få dual core? Vet att min farsan köpte ett av mina RAM på 512 MB som han bara satt in, kan inte tänka mig att han kolla vad jag hade för något innan

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-01 15:18:13 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack, behövde inte svara så utförligt.

Tack för poängen. :) Och jag vet, det var ett lite väl långt svar på en kort och koncis fråga. :P

 

Ville bara ta reda på om det var det enda som påverka.

Om vi koncentrerar oss på diskaktiviteten, lååånga laddningstider samt swappande är lindringen som sagt mer fysiskt minne. Sen att disken tuggar över andra saker också är en annan fråga.

 

Precis som du sa RN kör jag BF2 som är känt för att vara laggigt, därefter kör jag ingenting mer i bakgrunden. Ändå laggar det till ibland ordentligt. Även fast jag kör på minsta grafiken som är urusel...

Eftersom det spelas på datorn hade den absolut mått bättre av något annat än detta "Radeon 9550 / X1050". Det är verkligen inte något spelkort och är förmodligen anledningen till mycket av laggandet.

 

Har datorn AGP- föreslår jag HD3850 till din A64 3400+ och är det en PCIe-port blir förslaget GF 9600GT. Bägge kostar drygt 1100kr men hade sparkat in ordentligt med nytt liv i datorn.

 

Grafikkortet ser jag alltså som flaskhals nr 1 men att spela online innebär att också nätverkskortet måste vara fräscht nog och ha fräscha drivrutiner. Kolla så att ditt har uppdaterade drivrutiner, kanske är det bara dem som får spelet att lagga t o m på Low. Och apropå drivrutiner är det viktigt att också ljudkortet har uppdaterade sådana.

 

Tror ändå precis som ni säger att det är mer RAM jag behöver (även fast datorn är tweakad och ren). 2 x 1 GB är det högsta jag kan ha utan att byta moderkort så ska nog prova fixa det ändå.

1GB får anses vara den kritiska bottennivån för spelande och den mängden förklarar antagligen det om din dator swappar mycket i just BF 2. Men jag skulle ändå se det som bara flaskhals nr 2 för dig...

 

Vet att minimum för BF2 är 512 MB RAM, men det är väl för att man ens ska kunna starta det?

Jag tycker att en utgångspunkt kan vara att först titta på systemkraven och sedan ungefär fördubbla dem. Detta för att kunna ha en garanterat mjuk spelupplevelse. Så ifall kravet är P4 1.5GHz/XP1500+, 1GB minne och 9500Pro så utgå istället från P4 3.0GHz/XP3000+, 2GB minne och 9800Pro. I annat fall är risken överhängande att spelupplevelsen kommer lämna en besviken...

 

Måste man ha två identiska RAM minnen för att det ska fungera eller är detta bara för att få dual core?

Det är bara dual core som kräver helt identiska minnen, men annars brukar man kunna blanda ganska friskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Grafikkortet

 

Okej, såhär ser det ut när jag kör dxdiag:

http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/dxdiag.PNG

 

Precis som du sa så står något med AGP i kretstyp, alltså kan jag ha det?

Sen mena du att jag ska ha två aktiva grafikkort?

Från länken längst ner läste jag detta:

1 AGP slot with integrated retention mechanism

 

RAM

 

Om man inte har dual core, alltså blandat finns det risk för försämring om ena är dåligt eller ngt sånt? Förstår ju att två fräscha alltid är det bästa såklart, du förstår nog vad jag menar...

 

 

Drivrutiner till

 

Nätverkskort: Hur tar man reda på vad man har för något?

Grafikkortet: Har jag koll på och senaste

Ljudkortet: Har försökt hitta, men verkar bara som de slutat uppdatera drivrutiner till det, hittar inget till Windows XP utan bara Linux och Vista typ

 

 

Här är min dator + moderkort igen:

http://support.packardbell.com/se/item/index.php?i=spec_eberly&psn=044067220240

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-01 20:35:43 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du sa så står något med AGP i kretstyp, alltså kan jag ha det?

Ja och jag ser nu att det ju faktiskt stod under länken i ditt förra inlägg...

[log]Full Featured Accelerated Graphics Port (AGP) 8x Controller

 

* Supports 533 Mhz 8x, 266 Mhz 4x, and 133 Mhz 2x transfer modes for AD and SBA signaling

* AGP v3.0 compliant with 8x transfert mode[/log]

 

Om man inte har dual core, alltså blandat finns det risk för försämring om ena är dåligt eller ngt sånt? Förstår ju att två fräscha alltid är det bästa såklart, du förstår nog vad jag menar...

Jag hade tydligen förlagt hjärnan nånstans och skrivit "Det är bara dual core som kräver helt identiska minnen," men naturligtvis syftade jag på dual channel. Men nu är det så att K8T800 eller rättare sagt minneskontrollern i Socket 754-processorn inte har stöd för dual- utan endast single channel. Av den anledningen har det ingen betydelse om minnet är identiskt eller parvis – det fungerar inte ändå.

 

Drivrutiner till

PC Wizard kan säkert upplysa om vad det egentligen är för komponenter:

http://www.cpuid.com/pcwizard.php

 

Drivrutiner borde förvisso finnas på datortillverkarens hemsida, men om inte, så pröva hos respektive komponenttillverkare. För det inbyggda ljudkortet exempelvis så borde den här hos Via fungera:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=420&OSID=1&CatID=1010&SubCatID=104

 

[inlägget ändrat 2008-06-01 22:48:59 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM

Okej, då vet jag. Men det går inte att försämra prestandan på någon sätt om man nu skulle ha ett sämre RAM minne jämfört med om man skulle ta bort det istället?

 

 

 

Drivrutiner

 

Aa tack, hittade en instressant länk där till driveragent.com. Kunde där se alla drivrutiner, vilka som var dåliga (gamla)/bra (senaste) och med där var...

 

Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

 

...bland annat som dåliga

 

 

Andra dåliga som jag uppdaterat/försöker få tag på:

 

- System Devices

VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller *

VIA Standard Host Bridge

VIA Standard PCI to ISA Bridge *

VIA OHCI-kompatibel IEEE 1394-värdstyrenhet

 

- Monitors

Plug and Play-bildskärm *

 

- IDE ATA/ATAPI controllers

VIA Bus Master IDE Controller *

 

- Mice and other pointing devices

Microsoft USB Comfort Optical Mouse 3000 (IntelliPoint)

 

- Sound, video and game controllers

SigmaTel C-Major Audio *

 

* = Inte fått tag på än

 

 

Ljudkortet

 

När jag försöker installera de senaste drivrutinerna till ljudkortet som tycks vara Realtek AC97 så varnar den för att operativet kan skadas osv och sen så hittar den inte ljudkortet trots att man avbryter installationen.

Det jag dock inte fattar är att det står Sigmatel Audio när jag kör dxdiag och sen går till ljud...

 

Hur som helst, ska prova spela imorgon igen. Kan tänka mig att det där med NIC drivrutinen nog var största boven =)

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-02 01:50:16 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* = Inte fått tag på än

Installera Hyperion-drivaren (förut 4in1) för moderkortets chipset. Det paketet är det mest grundläggande och därefter kan man börja ha resten av datorns drivrutiner i åtanke. Varför det inte gick att installera ljudkortet kan mycket väl bero på att Hyperion saknas i botten...

 

Hyperion innehåller de saknade drivarna för AGP, Bus Master IDE Controller m m.

 

Förresten kan du pröva ljuddrivaren direkt ifrån Realtek istället, AC'97 Audio Codecs:

http://tinyurl.com/zlc2q

(bocka för "I accept to the above" och klicka Next)

 

Kan tänka mig att det där med NIC drivrutinen nog var största boven =)

Du får berätta sen hur det går! :-)

 

Just ja, höll på att glömma, innan jag postar så...

Men det går inte att försämra prestandan på någon sätt om man nu skulle ha ett sämre RAM minne jämfört med om man skulle ta bort det istället?

2005 testade jag det där, minnen i hastigheterna DDR200 (1.5GB) mot DDR400 (1.0GB), med en snarlik dator som din bortsett från att den hade ett mycket snabbare grafikkort, GF 6800U:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=774539#775665

 

Om du tittar på inlägget märker du att fps:en i Doom 3 hade blivit 25% högre av att minneshastigheten var motsvarande DDR400 istället för DDR200. Notera också att vid "DDR400" var mängden minne 512MB lägre – 1024 istället för 1536MB! Skillnader i minneshastighet kan som synes alltså påverka spelprestanda högst påtagligt.

 

[inlägget ändrat 2008-06-02 05:54:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Hyperion-drivaren (förut 4in1) för moderkortets chipset. Det paketet är det mest grundläggande och därefter kan man börja ha resten av datorns drivrutiner i åtanke. Varför det inte gick att installera ljudkortet kan mycket väl bero på att Hyperion saknas i botten...

 

Hyperion innehåller de saknade drivarna för AGP, Bus Master IDE Controller m m.

 

Förresten kan du pröva ljuddrivaren direkt ifrån Realtek istället, AC'97 Audio Codecs:

http://tinyurl.com/zlc2q

(bocka för "I accept to the above" och klicka Next)

 

Okej, men det var samma på den där. Var den första jag fick det felet på.

 

Du får berätta sen hur det går! :-)

 

Spelade imorse lite fort och det var detsamma, ska spela mer ikväll så. Vet att vissa servrar går min ping upp och ner som bara den trots att de ligger i UK.

 

Det kan inte påverkas av dåligt RAM? Kan det vara något skräp jag har på datorn?

 

Vet att datorn swappar hela tiden så nya RAM är ett måste iaf, kan ju passa på att köpa två identiska på 1GB så jag får samma minnes hastighet + att jag eventuellt kan använda dem i framtiden och få dual core med annat moderkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla drivrutiner uppdaterade

 

Okej, tog steget och körde ac97 drivrutinen trots det att Windows varna för att det kunde skada operativet. Allting funkar som det ska hittills och det var rätt drivrutin också, kanske därför ljudet började försvinna i ena hörluren men gick att rätta till genom att peta med högtalar sladden i uttaget. Vet ej om det var glapp eller ej. Sen uppdaterade jag skärmen och musen också så datorn fungerar bättre med det. Märkte t.ex. när jag spela CS att musen försvann lite då och då, det försvann nu så man märker skillnad.

 

 

Seg CPU, RAM eller HD?

 

När jag spelar BF2 är grejen densamma, den röda lampan över (ON/OFF lampan/knappen) lyser hela tiden ibland när jag kör det, vilket måste ändå vara RAM-minnena som är anledningen till allt onödigt swappande.

 

 

Bifogar screenshot från Aktivitetshanteraren > Prestanda

 

Upptäckte nämligen att CPU:n gick från 0-4% när jag inte öppnar något nytt utan bara kör några webbläsarfönster till runt 70% så fort jag öppna ett nytt/spara/stänger eller minimerar/maximerar.

 

Den högra är när jag satte på BF2 utan att köra på någon server

 

[bild bifogad 2008-06-04 17:17:06 av Fr3ak0ut]

1056843_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla poäng som har ramlat in här, det är en trevlig gest av dig. :-)

Okej, tog steget och körde ac97 drivrutinen trots det att Windows varna för att det kunde skada operativet.

Det var säkert bara en varning över att drivrutinen inte var WHQL-certifierad? Och det är i så fall knappast nånting att bekymra sig över när det gäller dem ifrån Via eller Realtek.

 

När jag spelar BF2 är grejen densamma, den röda lampan över (ON/OFF lampan/knappen) lyser hela tiden ibland när jag kör det, vilket måste ändå vara RAM-minnena som är anledningen till allt onödigt swappande.

Det är säkerligen så, för lite minne helt enkelt.

 

Den högra är när jag satte på BF2 utan att köra på någon server

Och utan då att någon spelsession egentligen var inladdad, ingen bana eller karta igång (det som faktiskt kräver nånting av datorn)?

 

Har iaf ett råd jag vill komma med angående minnen till ditt K8T800-moderkort och det är att du håller dig till 2x1024MB DDR400-moduler från Kingston:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDRK400

 

Använd inte alla tre minnesslotar utan håll dig till just dessa 2x1GB Kingston. I annat fall kommer det inte fungera som det ska, minneshastigheten halveras sannolikt istället för att gå i motsvarande DDR400. Och Kingston vet jag med säkerhet kan gå i just DDR400 – andra tillverkare som blivit testade av mig i ett MSI-moderkort med K8T800 har hoppat ned till DDR333, och det även om enbart de två första och inte alla tre slotarna har använts.

 

Edit:

Kollade specifikationen för datorn igen och såg att den ju inte ens hade tre minnesslotar..! ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-06-04 22:50:36 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla poäng som har ramlat in här, det är en trevlig gest av dig. :-)

 

Bara glad att du orkar hjälpa mig och det är ju bra att jag kan kompensera det på något sett =)

 

 

 

 

Allmänt segt

 

Det var säkert bara en varning över att drivrutinen inte var WHQL-certifierad? Och det är i så fall knappast nånting att bekymra sig över när det gäller dem ifrån Via eller Realtek.

 

Aa precis, något sånt med Microsoft testprogram (kolla bilaga)...

 

 

Och utan då att någon spelsession egentligen var inladdad, ingen bana eller karta igång (det som faktiskt kräver nånting av datorn)?

 

Japp, hade bara loggat in, inte startat något och sedan minimerat. La du märke till hur proccessorn jobbade i bilagan utan att jag ens körde något mer en webläsar fönster?

 

 

 

 

Har iaf ett råd jag vill komma med angående minnen till ditt K8T800-moderkort och det är att du håller dig till 2x1024MB DDR400-moduler från Kingston:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBKDDRK400

 

Använd inte alla tre minnesslotar utan håll dig till just dessa 2x1GB Kingston. I annat fall kommer det inte fungera som det ska, minneshastigheten halveras sannolikt istället för att gå i motsvarande DDR400. Och Kingston vet jag med säkerhet kan gå i just DDR400 – andra tillverkare som blivit testade av mig i ett MSI-moderkort med K8T800 har hoppat ned till DDR333, och det även om enbart de två första och inte alla tre slotarna har använts.:)

 

Precis som du sa, hade ju bara 2 platser. Inte bara jag som somnar framför Simpsons varje dag kan jag tänka mig =P

 

Iaf, mailade de förut om vad de rekommenderade och det kom detta som svar:

 

Based on the information about your motherboard you provided our R&D department suggests the following memory:

 

D6464C250 512MB

D12864C250 1GB

 

Please note that this part number has not been tested directly with your motherboard and therefore we are unable to guarantee 100% compatibility.

 

However, it is compatible with the specifications of your system.

 

1 GB rekommendationen då: http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/partsinfo.asp?root=&LinkBack=&ktcpartno=D12864C250&id=8

 

Finns detta RAM att köpa i Sverige och verkar det funka med mitt moderkort? Fyller inte 18 förens i Augusti så har inget kreditkort..

 

 

 

[bild bifogad 2008-06-04 23:18:14 av Fr3ak0ut]

 

[inlägget ändrat 2008-06-04 23:23:34 av Fr3ak0ut]

1056927_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa precis, något sånt med Microsoft testprogram (kolla bilaga)...

Utan att nu förringa värdet av att använda certifierade drivrutiner – en certifiering som ingalunda sköts av Microsoft själva utan av utomstående firma – bör man kanske inte heller överskatta betydelsen. Att helt blint hindra samtliga ocertifierade drivrutiner till alla slags komponenter från att installeras vore mycket opraktiskt, utan man får nog avgöra från fall till fall beroende på datorn ifråga. Och det är också så att det många gånger inte ens finns något alternativ till den ocertifierade drivrutinen.

 

Inte bara jag som somnar framför Simpsons varje dag kan jag tänka mig =P

Brukar du somna framför Simpsons, då riskerar man ju att missa Itchy & Scratchy?! ;)

 

La du märke till hur proccessorn jobbade i bilagan utan att jag ens körde något mer en webläsar fönster?

Jag hänger faktiskt inte med riktigt, var det en fråga om det där? :-O Bifogar för skoj skull iaf bild över min aktivitetshanterare; lyssnar på Ensiferum i Mediaplayer 11, har igång Firefox, skriver detta inlägg (no shit!), avast antivirus etc är igång nere vid klockan, och processoraktiviteten pendlar mellan 0-2%...

 

Iaf, mailade de förut om vad de rekommenderade och det kom detta som svar:

Aha, så de t o m rekommenderar Kingston till din dator? Det suger jag åt mig som ett litet erkännande. *självbelåten* ;-)

 

1 GB rekommendationen då:

Vad var det förresten du hade för minne nu i datorn? Kan kontrolleras med cpu-z:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Hade du redan en modul på 1GB och tänkte köpa en till eller? Är i så fall nog en bra idé att bara köpa ett till likadant minne, men annars kan jag iaf inte se varför det du länkar till inte skulle fungera. Dock går det säkert lika bra med det här:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDRK400C3

 

[bild bifogad 2008-06-05 05:05:39 av RN]

1056956_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar du somna framför Simpsons, då riskerar man ju att missa Itchy & Scratchy?!

 

Sånt man får ta =P

 

 

Jag hänger faktiskt inte med riktigt, var det en fråga om det där? :-O Bifogar för skoj skull iaf bild över min aktivitetshanterare; lyssnar på Ensiferum i Mediaplayer 11, har igång Firefox, skriver detta inlägg (no shit!), avast antivirus etc är igång nere vid klockan, och processoraktiviteten pendlar mellan 0-2%...

 

Jo precis, på min pendlade den upp till 80% så fort jag öppnar ett nytt webbläsarfönster bara. Provade nu utan AVG Anti-Virus som är väldigt flexibelt och tar inte mycket på prestandan men ändå är bättre än alla andra jag använt.

 

 

Aha, så de t o m rekommenderar Kingston till din dator? Det suger jag åt mig som ett litet erkännande. *självbelåten* ;-)

 

Okej, men är det bara så den funkar? Olika minnen fungerar inte olika bra med datorn när de väl funkar?

 

 

 

 

 

Vad var det förresten du hade för minne nu i datorn? Kan kontrolleras med cpu-z:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

Hade du redan en modul på 1GB och tänkte köpa en till eller? Är i så fall nog en bra idé att bara köpa ett till likadant minne, men annars kan jag iaf inte se varför det du länkar till inte skulle fungera. Dock går det säkert lika bra med det här:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024DDRK400C3

 

 

Något man ska installera? Kom upp detta hur som helst. Inget blev i fet stil i minnes vägen:

 

[log]Chipsets

 

Intel® i430TX, i440LX, i440FX, i440BX/ZX, i810/E, i815/E/EP/EM, i840, i845, i845E, i845G, i850/E, i845PE/GE, E7205, E7500, E7520, i852, i855, i865P/PE/G, i875P, i915P/G, i915PM/GM, i925X/XE, i945P/PL/G/GZ, i945PM/GM/GT, i955X/XE, P965, Q965, G965, GL960/GM965/PM965, i975X, P35, G33, G31, Q35, Q33, X38, X48, P45 ;

 

 

VIA® Apollo VP3, Apollo Pro, Apollo Pro +, Apollo Pro 266, KX133, KT133(&A), KT266(&A), KT400(&A), KT600, P4X266(&A), PT880, PT880 Pro, K8T800, K8T890, K8T900, P4M800CE, P4M890, P4M900, CX700/VX700 ;

 

NVIDIA® nForce, nForce2, nForce3, nForce4, nForce4 SLI Intel Edition, GeForce 6100/6150 (nForce 410/430), nForce 520/550/560/570/590, GeForce 7050/7100/7150, 650i, 680i, 750a/780a, 750i, 780i, 790i ;

 

ATi® RS350, RS400, RS480/RX480, RS482, RD580/RX580, RS600/RD600, RS690, RS700, RD790 ;

 

SiS® 645, 645DX, 648, 648FX, 649, 655FX, 655TX, 656, 662, 735, 756, 761GX, 760, 760GX, 755, 755FX, 741, 741GX, 671/FX/DX/MX ;

 

AMD® AM-751, AM-761, AM-762 (760MP) ;

 

 

 

Memory Technologies

 

SDR, DDR, DDR2, FB-DDR2, DDR3, RDRAM (Rambus®) ;

EPP and XMP extended profiles ;[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis, på min pendlade den upp till 80% så fort jag öppnar ett nytt webbläsarfönster bara.

Men går inte aktiviteten ner igen när fönstret väl är inladdat? Prövade öppna ett till Firefox och processorn stack tillfälligt upp till 30-40% men sjönk igen till 0-4%... (musiken i Mediaplayer är nu Killswitch Engage ;-)). Processorn har dubbla kärnor vilket kanske förklarar varför den inte reagerade desto mer på ytterligare ett Firefox..?

 

Okej, men är det bara så den funkar? Olika minnen fungerar inte olika bra med datorn när de väl funkar?

Ditt moderkortet är gjort för PC3200/DDR400 vilket torde vara standarden som sitter i datorn nu, iaf om det inte ändrats nånting sen den köptes. Och det är också den standard vilken du bör hålla sig till – minneshastigheten blir då synkron med fsb:n i moderkortet och flaskhalsar inte (nu är fsb:n, beroende på hur man ser det, iofs 1600 för Socket 754-processorn men man behöver kanske inte krångla till det för mycket utan bara nöja sig med att biosinställningarna för såväl fsb:n som minnet verkligen är på 200 (vissa biosar visar istället den effektiva minneshastigheten 400).

 

Men ja, olika minnen fungerar olika bra, t ex PC2700/DDR333 passar också i datorn men hade flaskhalsat och dragit ner prestandan för den. Blandar du ett PC3200 och ett PC2700 kommer det första minnet att anpassa sig efter det långsammare varmed bägge går i 333, monteras ett PC3200 plus PC2100 blir hastigheten bara 266 och så vidare. Och som tidigare visats påverkar minneshastigheten datorns prestanda markant så det bör förstås inte sitta några långsammare moduler än PC3200 i den.

 

Något man ska installera?

cpu-z installeras inte utan hoppar igång och funkar ändå... Bifogar en bild över hur det ser ut för mig. En sak man kan pröva med är att söka i Prisjakt efter minnets Part Number – då får man garanterat ett likadant minne som redan sitter i datorn. En sökning på mitt eget Part Number, VS1GB400C3, gav följande träff...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86627

 

Blev visst en mindre roman nu... :P

 

[bild bifogad 2008-06-05 12:23:36 av RN]

1056996_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går inte aktiviteten ner igen när fönstret väl är inladdat? Prövade öppna ett till Firefox och processorn stack tillfälligt upp till 30-40% men sjönk igen till 0-4%... (musiken i Mediaplayer är nu Killswitch Engage ;-)). Processorn har dubbla kärnor vilket kanske förklarar varför den inte reagerade desto mer på ytterligare ett Firefox..?

 

 

Joo det gör den.

 

 

Ditt moderkortet är gjort för PC3200/DDR400 vilket torde vara standarden som sitter i datorn nu, iaf om det inte ändrats nånting sen den köptes. Och det är också den standard vilken du bör hålla sig till – minneshastigheten blir då synkron med fsb:n i moderkortet och flaskhalsar inte (nu är fsb:n, beroende på hur man ser det, iofs 1600 för Socket 754-processorn men man behöver kanske inte krångla till det för mycket utan bara nöja sig med att biosinställningarna för såväl fsb:n som minnet verkligen är på 200 (vissa biosar visar istället den effektiva minneshastigheten 400).

 

 

cpu-z installeras inte utan hoppar igång och funkar ändå... Bifogar en bild över hur det ser ut för mig. En sak man kan pröva med är att söka i Prisjakt efter minnets Part Number – då får man garanterat ett likadant minne som redan sitter i datorn. En sökning på mitt eget Part Number, VS1GB400C3, gav följande träff...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86627

 

Blev visst en mindre roman nu... :P

 

 

Det gillar vi så länge det är något intressant ;)

Iaf, missade jag att man nedladdningen, men nu funkar det iaf och märkte nu att min bara går i 200 MHz (199.4) vilket måste vara väldigt dåligt!

 

Screenshot: http://two.xthost.info/Fr3ak0ut/cpuz_ram.PNG

 

 

Sen en till fråga...

 

Eftersom man mäter processorns prestanda, finns det något förhållande man ska hålla sig till i RAM vägen. T.ex. en tredje del av processorn på 2,4 GHz blir 800 Mhz i RAM väg som minst?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-06 18:00:56 av Fr3ak0ut]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...märkte nu att min bara går i 200 MHz (199.4) vilket måste vara väldigt dåligt!

Nej men det stämmer, cpu-z visar den faktiska klockfrekvensen som inte heller är högre än 200MHz, men då det rör sig om DDR säger man bara att frekvensen är 400 beroende på att data skickas över både den stigande och fallande kurvan av varje klockcykel (detta till skillnad från gammalt SDRAM). :thumbsup:

 

Hade datorn istället haft PC2700 hade cpu-z visat 166, för PC2100 så 133 och PC1600 frekvensen 100...

 

Eftersom man mäter processorns prestanda, finns det något förhållande man ska hålla sig till i RAM vägen.

Processorns klockfrekvens har egentligen inte så mycket att göra med frekvensen för RAM-minnet utan istället med busshastigheten. FSB:n (front side bus) multipliceras med processorns multipel varmed den interna frekvensen fås fram. På samma sätt kan man göra åt andra hållet; delar vi processorns 2400MHz med bussen 200 ger det multipeln 12.

 

Nu har Athlon 64 sin minneskontroller inbyggd istället för som traditionellt i norrbryggan på moderkortet, så fsb:n ska inte heller ses på på traditionellt vis. Men för att inte krångla till allting så...

Biosen ska visa fsb 200 vilket då överenstämmer med frekvensen 200 för RAM-minnet, alltså för PC3200/DDR400 (det är ju fortfarande DDR varför man räknar det som 400). Med fsb 200 förstår man iaf att långsammare minne hade flaskhalsat, som jag skrev ovan, kanske i hastigheten 166, 133 eller bara 100.

 

Edit:

Bifogade bild över hur det ser ut för mig; 216 i minneshastighet vilket motsvarar ungefär DDR433.

[bild bifogad 2008-06-06 23:51:18 av RN]

 

[inlägget ändrat 2008-06-06 23:52:55 av RN]

1057221_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man mäter processorns prestanda, finns det något förhållande man ska hålla sig till i RAM vägen.

Någonstans har jag läst att för att få ut bästa möjliga av CPU och RAM, ska förhållandet FSB:DRAM vara 1:1.

Att få till det kan vara pyssligt. Det var ett tag sedan jag lekte, men med en Bus Speed på 400 MHz och DRAM dito hade jag ett stabilt system.

 

http://max.ownit.nu/CPUZ8x400MHz.png

 

För att köra minnena i 500 MHz fick jag sänka Bus Speed med FSB:DRAM 2:3 för ett stabilt system.

 

http://max.ownit.nu/CPU-Z.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så utifrån detta är det inte nya RAM jag kanske behöver utan nytt grafikkort eftersom du sa att det inte var till för spel det jag hade?

 

Sen om jag ändå skulle uppgradera till 2x1 GB, skulle de du tidigare rekommenderade RC försämra minneshastigheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så utifrån detta är det inte nya RAM jag kanske behöver utan nytt grafikkort eftersom du sa att det inte var till för spel det jag hade?

När trådarna har börjat nå en viss längd och tidsperiod är det lätt att börja glömma bort saker, men så här skrev jag ju redan för drygt en vecka sen:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1056146#1056249

 

Men kanske framgick det inte riktigt tydligt vad jag menade... Datorn behöver nu iaf två saker, inte antingen eller utan båda två; i första hand ett vettigt spelgrafikkort och i andra mer RAM-minne. Jag säger behöver eftersom det spelas hyfsat moderna spel på den och som gör att den knappt klarar att hålla näsan ovanför vattenytan (hur många näsor en dator har får vi ta i en annan tråd ;-)).

 

Sen om jag ändå skulle uppgradera till 2x1 GB, skulle de du tidigare rekommenderade RC försämra minneshastigheten?

Nej, att rekommendera någonting som faktiskt försämrar skulle vara tvärt emot anledningen till varför man alls sitter här och försöker hjälpa till. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men då har jag förstått det rätt. Tack för allt! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller förresten, en sista grej vilket är det bästa spelkortet eller något väldigt bra du kan rekommendera som passar till mitt moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...