Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

brännar program för dvdr?


Lilith_Clandestine

Rekommendera Poster

Lilith_Clandestine

har suttit nu i evigheter och försökt bränna både avi-filer, mpeg-filer och .vob i flera olika program men verkar omöjligt. nero version 8 går inte, inte windows dvd-bränner eller windows media players program heller.

har laddat ner konverteringsprogram och konverterat men det funkar inte heller. så vad gör jag vad laddar jag ner för program?

min dvd-spelare klarar inte vanliga cdr skivor.

I konverteringsprogrammen går inte heller att lägga till videofilerna vilket jag inte fattar för det står att det ska gå att lägga till videofiler i alla möjliga format och att man ska ha 150 min så det fattar jag inte heller.

Någon som vet vad jag ska göra?

tack på förhand!

 

kan tilläggas att jag har vista!

[inlägget ändrat 2008-05-27 05:04:10 av Lilith_Clandestine]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt VAD är det som inte fungerar?

 

Kan du inte konvertera? Får du felmeddelande? Kan du inte spela upp det du bränt? Vilka konverteringsprogram har du använt? Varför vill du konvertera? osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilith_Clandestine

Bränningen är problemet. konverteringen är inga problem, konverterar med aimersoft. grejen är att jag inte är säker på vad det ska konverteras till, men testade de vanliga, alltså konverterade avi. till> MPEG-1movie-pal (.mpeg) och DVD-Video Format - PAL (.vob)

Att jag provade .vob beror på att det är vad jag trodde nero ville ha eftersom när jag skulle lägga till filer så stod den ändelsen och bup mfl i rutan för lägg till.

Så det som inte fungerar är att bränna en videofilm konverterad eller ej till en dvdr-skiva! enligt nero express 8 då "bränn videoskiva".

sen på den så väljer jag då nedersta alternativet "Dvd-videofiler" eftersom de andra alternativen vill att jag bränner på cdr och det är dvdr jag har.

det står att det programmet kräver ett multimedieverktyg för dvd, så det var därför som jag konverterade avi-filerna men det fungerar ändå inte!

så vad gör jag?

 

(skrev fel i föregående inlägg om att konverteringen inte funkade var så trött vid det laget menade såklart att filerna inte går att lägga till i bränningsprogrammen.)

[inlägget ändrat 2008-05-27 16:13:48 av Lilith_Clandestine]

[inlägget ändrat 2008-05-27 16:15:29 av Lilith_Clandestine]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har konverterat med ett annat program och resultatet blivit VOB, IFO filer och liknande som ligger i en "Video TS mapp" då ska den mappen vara legal för DVD formatet och du kan kopiera över den till en skiva med tex. Nero Express.

 

Om du ska bränna filer från annat format tex. AVI och vill bränna en legal Video DVD då ska dessa brännas med Nero Vision men då måste Nero vara komplett med Encoder, alltså full version annars går det inte.

 

Nero Vision är det enda delprogrammet i Nero som innehåller DVD Encoder, delprogrammet kan läsa och coda ett antal format till Video DVD. Om man lägger in filer som redan är legala för DVD Video då känner programmet det och bränner utan att coda om. Vill man göra Menyer i Nero då är det Vision man ska använda.

 

Legalt DVD format är det format som alla DVD spelare som ansluts till TV systemet kan läsa, det är MPEG 2 dock något begränsat varvid det inte går med vilka MPEG 2 filer som helst men blanda inte in MPEG 1, då kan du få en kraftig kvalitetsförlust.

 

Har själv Nero 7 men jag tror delprogrammen i 8an benämns lika.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilith_Clandestine

jaha okej jag fattade inte att man tvungen att ha just nero vision, därför jag trodde aimersoft funkade. grejen är ju den att jag inte har nero visiomn för åttan, och den enda jag hittade att ladda ner var nero vision 3 men den funkade inte på min dator, blev bara en massa zipfiler och exe-filen som jag skulle öppna för att installera funkade inte. vet inte om det beror på att jag har vista eller om det är för att det är pc.

men finns inte vison gratis då eller måste man köpa det extra?

finns det inget annat brännarprogram då som är bättre än det vision-lösa nero jag har nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jodå, visst finns det andra brännarprogram som konverterar till legal DVD och jag talar utifrån PC/ Win XP men dom är inte gratis, dom flesta redigeringsprogram (köpprogram) innehåller också encoder och brännarprogram för DVD Video.

 

Nero fullversion innehåller delprogrammet Vision (heter så i 7an och bör även heta så i 8an), program som följer med hårdvara tex. är ofta inte fullversioner.

 

Grejen är den att Encodern för DVD Video och MPEG 2 är starkt skyddad (patenterad), program som innehåller dessa kostar alltså pengar men dom är inte så dyra.

 

Ska filmerna spelas upp i en förutbestämd spelare då kan den spelaren kanske läsa något annat format också men ska filmerna kunna spelas upp i vilken spelare som helst då är det DVD Video som gäller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lilith_Clandestine

okej då fattar jag, finns det några brännarprogram du kan tipsa om som är bra då och funkar till vista? kan få tag på dem ändå kanske!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv PC, Win XP och Nero, Nero fullversion är bra men jag har ingen koll alls på Vista men nog bör Nero fungera bra i Vista också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...