Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka drivrutiner bör man uppdatera (ofta?)


film__mannen

Rekommendera Poster

film__mannen

 

Vilka drivrutiner bör man uppdatera (hur ofta?) ???

Jag har nu vista (äkta och insällt på automatiska updateringar + övriga rekommenderade säkerhetsinställningar) men förut när jag hade xp så läste jag här i någon tråd på forumet att det kan leda till systeminstabilitet om man inte uppdaterar dessa regelbundet.

Jag tror att jag hade uråldriga drivrutiner till mitt xp och då fick jag massa problem men windows explorer som ställde till det för mig i tid och otid och det vill jag hellst unvika i fortsättningen

;)

 

Nååå , någon som vet hut!? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Rekommenderar senaste drivarna till grafikkort o.s.v...se bara till att

avinstallera dom gamla innan du installerar nya,annars kan det uppstå

problem...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Avinstallera gamla drivrutinerna i Kontrollpanelen Lägg till/ta bort program

(Har inte Vista,så jag vet inte vad Lägg till/ta bort...kallas där)

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 18:43:11 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag hittar bara drivrutinerna i Enhetshanteraren och där står det ju alternativ att både avinstallera och uppdatera.

Kan man inte bara klicka på uppdatera drivrutin därifrån då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Det känns så nervöst att behöva avinstallera :-/

Snälla, säg att man bara kan klicka på uppdatera drivrutin från enhetshanteraren.

 

Om inte, säg då att jag avinstallerar en drivrutin och sedan laddar ned paketet med den nya drivrutinen.

 

Var finns då mappen, som ska jag då ska installera den nya drivrutinen till?

 

Eller, är det så att det oftast finns en setup-launcher i paketet där den nya drivrutinen ligger och att den är inställd så att drivrutinerna installeras i rätt mapp på datorn så att jag slipper bekymra mig?

[inlägget ändrat 2008-05-26 19:08:35 av film__mannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Om jag ingen svarar snart så kommer jag att börja grina :-( (:-D)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller, är det så att det oftast finns en setup-launcher i paketet där den nya drivrutinen ligger och att den är inställd så att drivrutinerna installeras i rätt mapp på datorn så att jag slipper bekymra mig?

Visst är det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jag kollar nu på:

 

NVIDIA GeForce 7050 PV / NVIDIA nForce 630a

som jag sett på http://driveragent.com/ behöver uppdateras.

 

Men flämt, kostar det att uppdatera drivrutinerna?

 

Det står på denna adress:

 

http://www.xpvistaworld.com/nvidia_geforce_7050_pv_nvidia_nforce_630a_272.htm

 

att den är shareware (betyder väl att man bara får testa en viss tid och att man sedan måste köpa eller har jag fel) ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Är det verkligen så farligt att strunta i att uppdatera drivrutinerna?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Ska inte kosta något att uppdatera drivrutinerna. Kolla här för grafikkortet:

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

film__mannen skrev:

Är det verkligen så farligt att strunta i att uppdatera drivrutinerna?

 

Uppdatera bara om du måste. Rör inte det som fungerar!

Spelar du mycket, så kan uppdatering av grafikkortets drivrutiner behövas lite oftare. Spel kräver en hel del.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 20:14:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Okej tackar, fast jag tror inte att jag vågar avinstallera drivrutinerna.

Jag kommer nog att köra på som nu tills jag verkligen får något problem, även om det är dumt, för jag känner mig så osäker :-/

Vad är det värsta som kan hända om jag inte uppdaterar denna ovan då?

 

Sen står det att jag måste uppdatera min Network Adapters

Realtek RTL8168/8111 Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.0)

också.

 

Jisses, 'network' det låter som att man riskerar att bli utan internet om något skulle gå galet där.

Nej fyfan vad obehagligt..

 

 

Och sen System Device: NVIDIA nForce System Management

drivrutinen.

Vad är det värsta som kan hända om jag struntar i att uppdatera denna då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Jo det var ju bra, men snälla någon.. please calm my senses

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...please calm my senses

Jag tror att det blir lugnast för dig att inte besöka driveragent. De hittar säkert drivrutiner som du kan behöva, men du får betala. Och det är inte alls säkert att det finns nyare, trots att de säger det. Om jag inte minns fel, så påstod de en gång att det fanns ett nyare BIOS till min dator, men för att få se versionen måste jag betala. Enligt min dator/BIOS-tillverkare hade jag den senaste. Jag litar inte på driveragent.

Drivrutiner finns alltid att hämta gratis från tillverkaren.

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 20:49:16 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

okej men hur ska jag annars veta när mina drivrutiner sjunger på sista versen då, finns det någon bättre sajt eller något bättre program då kanske?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

film__mannen

Drivrutiner för tangentbord och möss, hur viktigt är det att uppdatera dessa.

Kommer musen och/eller tangentbordet bara sluta att fungera en vacker dag om man struntar i att uppdatera eller?

 

Måste man stänga av modemet under tiden om man avinstallerar för att sedan installera nya drivrutiner till nätverkskortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan, liksom i alla program, finnas fel i drivrutiner och (en del av) dessa blir då rättade i nyare versioner. Även om man inte märker felen först så kan ett nytt program, t ex ett spel, utnyttja någon del av drivrutinen som inte har använts tidigare. Ett fel kan leda till att Windows kraschar, hänger sig, det blir blåskärm, spelet hackar etc.

 

Om något går fel vid installationen så kan du dels backa en drivrutin från Enhetshanteraren (jag antar att de inte har tagit bort den möjligheten i Vista), och dels göra en systemåterställning till innan (av)installationen.

 

Men jag, som inte har några avancerade spel på datorn och inte har några problem, har inte uppdaterat några drivrutiner på ett par år (datorn är 4 år drygt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer musen och/eller tangentbordet bara sluta att fungera en vacker dag om man struntar i att uppdatera eller?

De kommer att fungera. Det finns inget t.o.m. datum på drivrutiner. Just dessa två är det sällan det kommer nya drivrutiner. Dessutom finns i Vista generella drivrutiner för den mesta hårdvaran. De tangentbord och möss jag har i mina tre datorer fungerar helt utan att installera drivrutiner. Vill jag programmera eller ändra vissa knappar då måste jag ha drivrutiner installerade.

Drivrutiner till nätverkskort kan vara annorlunda att installera. Det är inte säkert att det finns någon setup-fil. Då får man gå via Enhetshanteraren och uppdatera .inf filen. Modem behöver inte stängas av och inte heller avinstallera gamla först, utan det är bara att installera över med de nya.

 

men hur ska jag annars veta när mina drivrutiner sjunger på sista versen då

Jag kontrollerar hos tillverkaren då och då om det finns några nya drivrutiner. Har precis uppdaterat mitt nätverkskort, då Marvell Yukon hade nya sedan några veckor tillbaka. Nu måste man inte uppdatera bara för att det finns nya. Fungerar allt så är det bara att köra på med de gamla, som kan "hålla" hur länge som helst. Har man problem med någon hårdvara då kan det vara läge att uppdatera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...