Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exchange och regler


dex

Rekommendera Poster

Hej.

Har ett litet problem så jag tänkte höra om någon vet om det går att lösa på något enkelt sätt eller om jag ska byta tankebanor... Är inte så vad vid Exchange och AD...

 

Tänket är att om ett mail kommer till en grupp så skall det skickas till användarna i gruppen, men inte till den adressen som är satt på SMTP-attributet.

Kan man få Exchange att skicka iväg mailet till en adress som står som något annat än SMTP på användarna i AD:et som ligger i gruppen mailet är skickat till?

 

Ska försöka mig på ett exempel, hittar på ett attribut.

Olle

SMTP:olle@bla.bla

SMTP2:olle@alb.alb

 

Kalle

SMTP:kalle@bla.bla

SMTP2:kalle@alb.alb

 

Gruppen: apa

Olle, Kalle

 

Mail till gruppen apa skickas vidare till adressen på attributet SMTP2 hos användarna i gruppen.

SMTP2 ska alltså inte vara ett alias, utan en adress i en annan domän.

 

Lite krångligt förklarat kanske, men så går det när man bara vet hur man vill ha det men inte hur det funkar... :)

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt säker på att jag är med på vad du menar men jag skulle tro att du får sätta upp kontakter (en s.k. mail-enabled contact) för de konton som du vill skicka vidare till.

http://support.microsoft.com/kb/281926

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaeee... Om jag fattade den där guiden rätt så gick den ut på att skapa en user med extern adress och forwarda till den.

 

För att lösa mitt problem skulle det då Olle bli så här...

Olle

SMTP:olle@bla.bla

 

Olle2

SMTP:olle@alb.alb

 

Och det skulle vara Olle2 som ligger i gruppen.

Problemet är att då blir det dubbeladministration då Olle2 måste skapas och har ju ingen koppling till Olle i AD:t...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad är meningen med att vidareskicka det i gruppen till smtp2? De hamnar ju på samma ställe ändå?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...