Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CRT SKÄRM HZ?


widen56

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har en crt skärm efter att min tft skärm pajade på ett lan.

 

Men iaf så är min crt skärm på 60 hz nu. alternativen som finns är 60, 70, 72, 75 & 80hz. det jag nu undrar är om jag nu väljer 80hz istället kommer skärmen att gå sönder? eller kommer jag få bättre prestanda?

 

 

MVH stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Du både kan och bör ställa skärmen på 80Hz, så att du slipper flimmret som uppstår när du kör på 60Hz. Om skärmen mot förmodan inte stöder 80Hz så går den inte sönder om du provar.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack så mycket =)

 

skärmen uppdateras snabbare nu va :) ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du får bättre prestanda om du ändrar från 60 till 80Hz, men du får ialla fall bättre bild.

 

Mvh Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas1 skrev:

Om skärmen mot förmodan inte stöder 80Hz så går den inte sönder om du provar.

Lite farligt råd eftersom det är precis det den kan: gå sönder! Jag har själv söndrat en CRT-skärm genom att ställa för uppdateringsfrekvens. Men om drivrutinen för grafikkortet är någotsånär uppdaterad ska Windows dölja frekvenser som skärmen inte stödjer.

 

Jag vet inte om du får bättre prestanda om du ändrar från 60 till 80Hz, men du får ialla fall bättre bild.

Prestandan kan snarare försämras eftersom högre uppdateringsfrekvens innebär större arbetsbörda för grafikkortet. Men frekvensen bör ändå förstås vara så pass hög att det inte blir dålig synergonomi. Mina förslag är minst 75Hz för 17-tumsskärm och minst 85Hz om skärmen är på 19 tum. För LCD-skärm spelar det ingen roll om den är nere på 60Hz då den inte ritar bilden på samma sätt (den flimrar ju inte trots detta låga värde).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Jag vet att skärmen kan gå sönder om man ställer upp frekvensen för högt. Men eftersom han bara kunde välja max 80Hz så tog jag för givet att det var dolt alla upplösningar som skärmen inte stöder. Kanske det var ett dumt antagande. Jag borde naturligtvis ha skrivt att:

"Skärmen klarar förmodligen 80Hz utan att gå sönder eftersom att Windows brukar dölja upplösningar som skärmen inte klarar av."

 

Mvh Thomas

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-24 18:46:43 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleankaz

tjeena =(

 

 

jag gick in på denna tråd för den verkade intressant, jag kollade vad jag hade för inställning och då hade jag på 60 så då skulle jag ändra det till 85. men då så råkade jag slinta och ta 200 och på något jävla sett så råkade jag trycka ner klara Enter :'( då så pajade min skärm

 

 

 

 

ursäkta språket!

 

 

 

// om du vill veta lite mer om mig klicka då på min profil :):thumbsup::thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då så råkade jag slinta och ta 200 och på något jävla sett så råkade jag trycka ner klara Enter :'( då så pajade min skärm

 

Jo, det gäller att inte "fixa" för mycket med olika inställningar.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tråkigt att höra :(

 

jag höjde på min gamla tft tror det var orsaken för att min skärma paja.

fast vi lanade så datorn var på säkert över 24timmar i sträck :s

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...