Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättstavning med Grim


MarkkuS

Rekommendera Poster

Hej!

För det som inte känner till det finns det på nätet ett bra verktyg med vilket du kan kontrollera stavning och grammatik:

http://skrutten.nada.kth.se/grim/install.html

 

Jag har själv använt det och fått mycket hjälp med mina texter. Vad som förvånar mig lite är hur många fel Grim hittar, som Word inte ser.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det som kommer från KTH brukar borga för kvalitet. Eller vad säger ni, alla gamla KTH:are?

 

Vad som förvånar mig lite är hur många fel Grim hittar, som Word inte ser.

 

Vad för sorts fel? Stavfel? Grammatikfel? I engelskan eller svenskan? Personligen tycker jag att Word hittar för många fel i svenskan, fel som beror på att Word inte kan det svenska språket tillräckligt bra. Datorrelaterade ord t ex, där får man ideligen fylla på i ordlistan. Grammatiken ska vi inte tala om. Jo förresten, det är bra att Word kontrollerar missad stor bokstav, missat mellanslag o.dyl. men när det gäller meningsbyggnad klagar Word på allt programmet inte känner igen och det är en hel del. Anpassar man inte msgrsw32.dll, Words svenska grammatikkontroll, kommer man förr eller senare att drivas till vansinne för att nu ur minnet citera en av mina idoler här på Eforum, nämligen MH2.

 

I rättvisans namn ska erkännas att jag har Word 2002 men jag tvivlar starkt på att senare Wordversioner är så mycket bättre på det grammatiska. Jag har f ö också Writer där jag inte har stavnings- och grammatikkontroll aktiverade så om OOorg:s Writer är bättre vill jag låta vara osagt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ok, när det gäller Word menar jag mest stavfel. Jag själv glömmer ofta bokstäver på slutet av ord. Trotts att jag läser igenom texterna, blir ofta fel. Dessa fel verkar Word släppa igenom. Jag använder även Frontpage för att göra webbsidor och det känns som den är ännu sämre på att hitta fel än Word.

 

När det gäller grammatikkontroll har jag för mig att det är ett extra tillägg till Word? Eller finns den med i alla versioner av Word? Jag själv använder Word 2003.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...