Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu ska Eforum bli bättre!


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Hejsan!

 

Pontus Jeppsson heter jag och jag är ny communitychef för Eforum på IDG. Jag tänkte skriva några rader och presentera mig och vad jag ska göra.

 

Låt oss börja med att vara helt ärliga: Eforum har skötts rätt illa av IDG under åren. Företaget har inte gett sajten de resurser och den uppmärksamhet den förtjänar.

 

Nu ska det bli ändring på det. IDG:s ledning har bestämt att Eforum är ett högprioriterat projekt. Jag har fått uppdraget att leda arbetet med sajten från förlagets sida. Sajten ska bli bättre, dra mer trafik, och bli mer lönsam.

 

Vad är då min roll?

Sajten ska bli bättre. Ni bestämmer på vilket sätt. Jag ser till att det sker. Så kan man sammanfatta det.

 

IDG finns en massa personer som kommer att bidra till Eforum på olika sätt: utvecklare, projektledare, marknadsansvariga, säljare och så vidare. Mitt jobb är att se till att vi alla gör rätt saker – och att vi strävar mot att göra sajten så bra som möjligt för er som använder den.

 

Vem är jag?

Jag är en 27 år gammal skåning, numera boende i Hägersten i södra Stockholm. Jag har jobbat på IDG i två och ett halvt år, med att utveckla PC för Allas onlinetjänster. På PC för Alla var jag ansvarig för arbetet att göra om det gamla forumet PC Support, till ett nytt community som vi kallar PC för Alla Smart.

 

Arbetet med Smart har gett mig en massa erfarenheter och idéer som jag kan ha nytta av i arbetet med Eforum. Det mesta gick väldigt bra när vi lanserade Smart, men en del saker kunde vi ha gjort bättre.

 

Men det ska bli otroligt spännande att tillsammans med er lyfta Eforum till en ny nivå!

 

Vad händer nu?

Till en början inte så mycket. Jag håller för fullt på att sätta min in i projektet, och ta fram strategier för framtiden. Jag ska träffa Cecilia och höra hennes tankar och idéer.

 

Och jag är jätteintresserad av att höra alla synpunkter ni har! Eftersom jag är helt ny på Eforum går jag in här med ett öppet sinne. Vad är bra med sajten? Vad gör Eforum unikt? Hur skulle ni vilja att sajten ser ut i framtiden?

 

Till sist i det här väldigt långa inlägget:

Eforum är inte min sajt. Eforum är inte IDG:s sajt. Eforum tillhör er.

 

Vi hörs snart igen!

 

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Äntligen!

 

Jag ser framemot att Eforum utvecklas! Jag kan rekomendera dig att läsa de diskussioner vi haft här, om vad vi tycker :)

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-23 14:49:46 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

J, det här är bra för Eforum och kan underlätta för att de förändringar vi vill ha blir införda.

 

Några trådar där det under våren har diskuterats större och mindre förändringar av Eforum:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032313

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1033724

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1039719

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1046289

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Finns även en del äldre trådar (1-2 år gamla) med vettiga åsikter och synpunkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen på tiden att det börjar hända något med Eforum, det har inte varit så bra tidigare, inget ont om tidigare ansvariga så, men det verkar inte ha funnits något intresse för forumet.

När Cecilia fick jobbet som huvudmoderator, då började sakta hjulet att snurra igen, hon har gjort ett jäkla bra jobb, som spindeln i nätet, eloge till henne.

 

Och nu kommer du in också, med som det verkar en hög med vilja och idéer, och tydligen "fria" händer också, att verkligen få snurr på Eforum framöver.

 

Som Mr Andersson säger, så finns det rätt många trådar fulla med idéer.

 

Nu finns det ju också ett gäng moderatorer både "gamla" men också flera nya som har fått lite sprutt på allt bakom raderna också.

Omläggningen av alla forum har gjort det smidigare att både moderera för moderatorerna och att göra det lättare för att frågeställare.

 

Ser fram emot att få se vad du Pontus tillsammans med oss här på Eforum kan/kommer att göra Eforum till ett toppforum framöver.

 

Välkommen Pontus

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
När Cecilia fick jobbet som huvudmoderator, då började sakta hjulet att snurra igen

 

Sakta? Från stillastående till rullfart är en ökning med miljardtals procent :)

 

Men, givetvis, jag uppskattar att IDG äntligen fattat poängen med Eforum. Det är ett riktigt bra forum, många medlemmar med olika kunskaper, bra och frågor.

 

En gång i tiden, fastnade jag här därför det var så hög kvalitet på både frågor och svar inom programmering och utveckling, men efterhand som datorutspridningen går framåt i samhället, så byter frågorna karaktär, och det är ytterst positivt att man söker sig hit. Det är ju här proffsen finns:)

 

Jag själv är här främst för de programmeringsnära frågorna, men om jag kan svaret på andra frågor, så svarar jag. Men jag märker ju ibland att jag är akterseglad i en del områden....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sakta? Från stillastående till rullfart är en ökning med miljardtals procent :)

Var kanske lite snål där

:)

Jag själv är här främst för de programmeringsnära frågorna, men om jag kan svaret på andra frågor, så svarar jag. Men jag märker ju ibland att jag är akterseglad i en del områden....

Höll på med lite programmering för ett antal år sedan, mest C++, men la ner alltihopa, intresset försvann tyvärr.

Nu är det mest virus/antivirus och säkerheten som lockar, som jag försöker öka kunskapen i, men även de gamla op-systemen hänger kvar, men försöker svara på det jag kan över lag, men visst finns det några forum som sällan blir besökta tyvärr, tittar men inte några inlägg direkt, som du säger, man kan inte allt precis.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra och välkommen!

 

De två absolut viktigaste poängerna (som du även i fortsättningen bör bära med dig och sprida) som du tar upp är helt klart:

1. Eforum är ett otroligt bra (kvalitativt och kvantitativ vad gäller såväl besökare som inlägg) diskussionsforum och bör vara värt väldigt mycket för IDG. *

2. Eforum "tillhör" alla medlemmar och besökare. Det är helt avgörande för dess framgång, ja t.o.m. överlevnad, att de som ansvarar för forumet och dess utveckling verkligen lyssnar på åsikter från de som gör eforum så bra.

 

* Såklart svårt att utifrån veta hur mycket pengar som IDG drar in på annonspengar (eller hur många besökare av eforum som pga eforum köper en tidning eller andra tjänster) men klart är att eforum.idg.se efter IDG's startsida och computersweden.idg.se är den mest besökta av IDG's webbplatser med närmare 22% av alla besök!

Se bifogad bild (som dock har någon vecka på nacken) från KIA Index

Det torde ge en fingervisning iaf om annonsvärdet :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

[bild bifogad 2008-05-23 23:43:14 av Cluster]

1054557_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är bra med sajten? Vad gör Eforum unikt?

Vanligt folk som hjälper varandra med datorproblem mm (inga jämförelser!)

 

Eforum är inte min sajt. Eforum är inte IDG:s sajt. Eforum tillhör er.

Bra, ser fram emot ett antal remissrundor på tänkta ändringar! Inte så allvarligt, men vi är lite konservativa...kan bli tufft;). Lyssna noga på Cecilia, hon är väldigt lyhörd för oss!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har varit borta ett par år härifrån och jag noterar att forfarande så är det väldigt trögt att navigera här. Det tar minst ett par sekunder att öppna sidor. Jämfört med andra forum om jag hänger på (och många ligger utomlands) så är eforum riktigt 1900-tal ;)

Det skulle vara skönt om man kunde optimera detta.

Nu har jag inte varit tillbaka så länge än men jag hoppas att Oops!-felet som alltid dök upp på helgerna är åtgärdad.

 

 

Det jag gillat med eforum har varit att det oftast varit en jävligt bra stämning här.

Mycket beror på valet av moderatorer skulle jag tippa.

 

[inlägget ändrat 2008-05-24 08:53:14 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaks, Pentti H!

Jag kände igen din signatur på en gång. :)

 

Det finns planer på att byta plattform för Eforum men det dröjer nog ett bra tag innan det är infört.

 

Jag hoppas att du kan trivas här igen trots att det tar en liten stund att få fram nya sidor och då kan du ju samtidigt vara med i diskussioner för ett nytt Eforum under hösten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid kul att se bekanta signaturer igen :thumbsup:

Välkommen tillbaka Pentti H

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

När eforum låg nere pga infiktion av skit från crackers så gick jag in på PC för Alla Smart.

Att skriva några svar på trådar gick inte det funkade helt enkelt inte att skriva nått i

"fönstret" späckat med redigeringsverktyg.

 

HUR GÖR MAN?

 

Nu när jag nu går in på Smart är det segt som sirap jämfört med eforum.

http://pcforallasmart.idg.se/forum/threadanswer.jsp#edit

 

Vilket kanske inte är så konstigt med massvis med bilder.

se bifogad bild.

 

 

[bild bifogad 2008-05-24 13:29:06 av jannejanne]

 

Ja att länken till tråden, inlägget inte fungerar är kanske en av de smarta idéerna, förhindra att de som skriver hänvisar till andra inlägg?

 

Eller är det bara jag som gjort nått fel igen?

[inlägget ändrat 2008-05-24 13:32:07 av jannejanne]

1054620_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Eforum bra?

 

Tycker själv att det fungerar bra. Frågor och svar på en föredömligt lättanvänd sajt, vad mer kan begäras?

 

Undrar en torr gammal gubbe på 44 bast... ;)

 

Boisse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är Eforum bra, men innan Cecilia fick förtroendet så var det tyvärr inte så bra, har släpat länge av olika anledningar, men förhoppningsvis så är det historia nu, nytt frisk blod har blivit ipumpat, så nu är det bara att se framåt.

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när jag nu går in på Smart är det segt som sirap jämfört med eforum.

http://pcforallasmart.idg.se/forum/threadanswer.jsp#edit

 

Vilket kanske inte är så konstigt med massvis med bilder.

se bifogad bild.

Normalt så så är det inte bilder i trådarna på Smart lika lite som på Eforum och så länge det inte är det och trådarna inte blir väldigt långa så brukar det inte ta längre tid att ta fram en tråd än på Eforum.

 

Brukar gå bra att länka till inlägg på Smart också, t ex

http://pcforallasmart.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=12&rootid=495783

Men du har länkat till en tråd som du håller på och besvara eller redigera kanske eftersom det står #edit i länken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att du inte tyckte att Eforum var så bra längre, Bosse, eftersom man inte har sett till dig så mycket under våren. Men det var ju skönt att jag hade fel. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att du inte tyckte att Eforum var så bra längre, Bosse, eftersom man inte har sett till dig så mycket under våren. Men det var ju skönt att jag hade fel.

 

Jaså? Flickorna håller koll på mig? :D

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Flickorna håller koll på mig? :D

 

Bosse

I varje fall den här! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stabiliteten måste öka.

Det är fortfarande segt att uppdatera eller navigera mellan sidorna. Kan ta flera sekunder. Tror att vi tappar medlemmar av den anledningen. Märker själv att tålamodet frestas, men då jag är eForum-beroeende klarar jag det. Andra forum eller webbplatser som inte omedelbart öppnas skippar jag på direkten.

 

Uppdatering av statistiken måste ske. Inga tabeller/listor i Statistik, har uppdaterats sedan i fredags.

 

I dag har jag fått två Ooops!. Inte acceptabelt.

Den första då jag klickar på [Tidigare år] under Topp 10 skribenter 08. Den andra då jag klickar på Poäng i Cecilias användarinfo.

 

Om inte tabeller/statistik uppdateras/fungerar, ta hellre bort dem än att skapa irritation.

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 08:47:43 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av statistiken måste ske. Inga tabeller/listor i Statistik, har uppdaterats sedan i fredags.

 

I dag har jag fått två Ooops!. Inte acceptabelt.

Den första då jag klickar på [Tidigare år] under Topp 10 skribenter 08. Den andra då jag klickar på Poäng i Cecilias användarinfo.

Mejlat JoGi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tack för alla svar! Och fortsätt hör av er med alla idéer och synpunkter ni har! Jag läser allt med stort intresse.

 

Ni får jättegärna mejla mig direkt också om ni tycker att det passar bättre: pontus@idg.se.

 

Det verkar som om prestandafrågor och buggar är stora problem. Det måste vi naturligtvis göra något åt.

 

När det gäller större förändringar framöver så kan ni vara lugna - ingenting kommer att hända som ni inte fått tycka till som först. Det är er feedback som kommer att styra utvecklingen.

 

Jag har en hel del idéer redan, men vill vänta lite innan jag presenterar något här. Bland annat vill jag hinna träffa Cecilia först, och höra hennes åsikter.

 

Sen kommer jag förmodligen bombardera er med förslag och idéer som ni får ta ställning till! :)

 

Det jag vet redan nu är att Eforum så småningom kommer att byta teknisk plattform. Det beror på att forumet idag kör på en egenutvecklad plattform från stenåldern som är besvärlig att underhålla och utveckla. Genom att byta till en modernare plattform får vi mer fart och effektivitet i utvecklingen.

 

Men oavsett vilken teknik vi använder kommer "Eforum-känslan" att vara intakt. Vi kommer inte att göra några förändringar som förstör upplevelsen av Eforum.

 

Den plattform vi använder i huset för våra nya forum och communities kallas Xcap. Jag tycker inte att plattformen är tillräckligt mogen för att kunna hantera Eforum än, den har fortfarande en hel del brister som måste lösas. Innan jag är trygg med funktionaliteten i Xcap kommer vi inte att genomföra någon flytt.

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 17:51:10 av Pontus, IDG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tycks genomgående ha en bra inställning till eforum samt ha greppat vad det är som gör att så många tycker att eforum är bra och därför gör eforum bra genom sitt engagemang, kul!

 

Som sagt är Cecilia helt rätt start, hon har varit med ett tag och tagit sig an huvudmoderatorsrollen på bästa tänkbara sätt. Hon har visat att hon verkligen har snappat upp önskemål och funderingar krin eforum och dess framtid.

 

Ser med spänning fram mot en fortsatt (varsam :)) utveckling av eforum!

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...