Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sommarjobb, lurad


hejjdåå

Rekommendera Poster

Hej!

 

http://vakanser.se/jobb/servicekonsulent+karamellkungen+14/

 

Nyligen gick jag på anställningsintervju, dagen efter ringde arbetsgivaren och sa att de ville anställa mig i sommar. Jag tackade ja, utan att tveka. Nu har jag fått en känsla av att jag har blivit lurad.

 

Min arbetsgivare ringde och sade att jag skulle på min utbildning i halmstad och jag bor i gbg. Är inte det otroligt långt att åka? Har jag rätt att få betalt under utbildningen, och får jag en reseersättning?

 

Jag har inte fått skriva på något kontrakt eller gett ut mitt bankkonto för lönen. Jag ska börja utbildningen på måndag. Så min fråga är ska jag inte fylla i en blankett på lön osv innan jag börjar jobba, eller efter jag har jobbat?

 

/A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring Karamellkungens växel och försök få tala med någon som jobbar fackligt, alternativt någon på personalavdelningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, jag vågar inte ringar till min chef och fråga. Är det någon idé att ringa till växeln? de står ju på företagets sida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring växeln och be att få tala med en fackrepresentant, facket står ju på din sida och de vet vad som gäller på företaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Min arbetsgivare ringde och sade att jag skulle på min utbildning i halmstad och jag bor i gbg. Är inte det otroligt långt att åka? Har jag rätt att få betalt under utbildningen, och får jag en reseersättning?

 

Om din arbetsgivare vill skicka dig på kurs så får han naturligtvis betala för det, både resa och lön. Du ska inte lägga ut en krona för resan, utan du ska få biljetter av arbetsgivaren.

 

hmm, jag vågar inte ringar till min chef och fråga.

 

Det var ju synd, för troligtvis har han det bästa svaret.

 

Jag har inte fått skriva på något kontrakt eller gett ut mitt bankkonto för lönen. Så min fråga är ska jag inte fylla i en blankett på lön osv innan jag börjar jobba, eller efter jag har jobbat?

 

Arbetsgivaren ska skriva att anställningsbevis och på det ska det bland annat stå i vilken form du anställd, vad tjänsten/befattningen kallas, hur mycket du ska jobba vad du ska ha i lön, samt eventuella förmåner och hur övertid ska hanteras.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mr andersson för ett utförligt svar.

Arbetsgivaren ska skriva att anställningsbevis och på det ska det bland annat stå i vilken form du anställd, vad tjänsten/befattningen kallas, hur mycket du ska jobba vad du ska ha i lön, samt eventuella förmåner och hur övertid ska hanteras.

 

Ska detta göras innan jag åker ut på min utbildning? Har jag rätt att kräva ett anställningsbevis innan jag åker? Eller behöver sommarjobbare ett anställningsbevis?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-23 00:12:21 av annakanna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Absolut. Du ska inte jobba en millisekund innan du har fått (och skrivit under) ett anställningsavtal.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Du har givit mig mod att fråga!!

 

En fråga: Det är väl bara arbetsgivaren som be mig skriva under ett avtal och inte någon vanlig personal?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det är väl bara arbetsgivaren som be mig skriva under ett avtal och inte någon vanlig personal?

 

Det är din chef (eller någon han delegerar det till) som ska skriva avtalet.

 

Man får ju anta att chefen vet vilka på företaget som har rätt att skriva anställningsavtal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jag rätt till en kopia av anställningsavtalet?

 

Jag har inte skaffat jobb själv tidigare, så det är därfr jag hat så många frågar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
har jag rätt till en kopia av anställningsavtalet?

 

Du SKA ha ett. Det är ditt bevis på att du är anställd.

 

Både du och arbetsgivaren ska skriva under båda exemplaren. I bland ska även ett tredje ex skrivas och skickas till den lokala fackföreningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Annat som du bör veta:

 

AG (Arbetsgivaren) har rätt att provanställa dig i 6 högst månader, därefter blir du antingen tillsvidareanställd eller så skiljs era vägar.

 

Om AG vill avbryta provanställningen, måste han gör det senast 14 dagar innan den övergår till tillsvidare. Hör du inget, är du tillsvidareanställd. Ni måste alltså inte komma överens om att fortsätta och ni behöver inte skriva något nytt anställningsavtal.

 

Både du och AG kan avbryta provanställningen i förtid, även då normalt 14 dagars uppsägningstid.

 

 

Om det handlar om en tidsbegränsad anställning där slutdag står på anställningsavtalet, och om AG ger dig jobb så lite som en minut efter slutdagen, är du tillsvidareanställd. Det händer titt som tätt att AG glömmer slutdagar...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...