Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av systemkamera


lallarn

Rekommendera Poster

Hej vad är det man ska kolla efter om man ska köpa en systemkamera?

 

Det ända jag är ute efter är bra bild. Spellar ingen roll hur den ser ut och så vidare..

 

Ute efter poträttbild och naturbilder ifrån kuperade områden.

Vill ha billig modell!!

 

[inlägget ändrat 2008-05-22 15:16:17 av lallarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildkvalitetsmässigt är inte skillnaden så otroligt stor som man skulle kunna tro. Även den billigaste systemkameran är vida överlägsen även den bästa kompaktkameran när det gäller bildkvalitet.

 

En sak att tänka på är att man med tiden kanske skaffar sig fler objektiv och andra tillbehör. Dessa är sällan användbara mellan olika fabrikat. Följden av detta blir att börjar man köpa Canonprylar är man "fast" i Canon, samma sak med Nikon, Sony, Sigma, Pentax, Olympus, ...

 

Nikon har alltid fått bra omdöme när det gäller enkelhet i hanteringen och bra objektiv som följer med som standard. Canon slirar lite efter på dessa områden men brukar vara bättre på bilder i mörker utan blixt.

 

Billig, bra, inklusive extern blixt men endast 6MP:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5575199

 

Lite dyrare, ingen extern blixt men 10MP:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7475359

 

Andra tillverkare har varianter i ungefär samma prisklass.

 

Vad gäller objektiv så vet jag inte riktigt vad du menar med "naturbilder från kuperade områden"?

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-22 21:40:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller objektiv så vet jag inte riktigt vad du menar med "naturbilder från kuperade områden"?

 

Jag vill ha bra vidvinkel vill få med mycket på bilden och att det ska blir skarpa och fina bilder på långt håll. Klara av mörka och ljusa förhållanden.

Vill kunna redigera bilderna jag tar också.. Ta i olika expondering eller va det heter (ljus).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidvinkelobjektiv av bra kvalitet finns det med de flesta fattningar (d v s till de flesta systemkameror). Själv har jag ett Sigma 10-20mm som jag är riktigt nöjd med men det har sina svaga punkter som man ska vara medveten om. Men att ta bilder med 10mm brännvidd är riktigt skoj, väldigt annorlunda mot mer normala brännvidder.

 

Generellt för "vyer" så tycker jag inte vidvinkel passar speciellt bra alls, det blir bättre resultat om man tar panoramabilder (flera bilder som man sedan "syr ihop" i datorn). Vidvinkel gör att bilden blir "utdragen" mot kanterna vilket kan se rätt märkligt ut (gäller väl mest raktecknande objektiv antar jag, men de flesta är ju det numera).

 

Vidvinkel + skarpt och fint i hela bilden? Visst går det:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6816064

 

Mörka och ljusa förhållanden: Alla systemkameror kan ta bilder i "råformat", dessa har betydligt bättre dynamik än JPG-bilder. Fujis systemkameror är dock bäst i den här grenen.

 

Ta olika exponeringar, bracketing, det kan alla.

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 23:08:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ojdå den va ine så värst billig då men är den nikon d4o något att sattsa på eller å börja med det objektivet som finns på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte så allvarligt menat med den länken :)

 

Nikon sätter _alltid_ på ett objektiv som är riktigt bra på sina kameror när man köper dem i paket.

 

Med standardobjektivet kan du göra riktigt fina bilder över naturen.

 

Vad du då ska göra är s k "panoramabilder" - man tar en serie bilder som överlappar varandra i kanterma. Sen använder man ett program i datorn för att "sy ihop dem" till den färdiga bilden.

 

Jag använder PTGui, ett program som ger verkligt professionella resultat men kan vara lite förbryllande att använda innan man lär sig. Jag använder det ofta så jag kan hjälpa dig, dock är det inte gratis.

 

Det kan räcka med så lite som 3 bilder vid sidan av varandra för att göra riktigt intressanta bilder!

 

[inlägget ändrat 2008-05-27 00:21:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...