Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

250gb hårddisk visar 120???


posttillmikael

Rekommendera Poster

posttillmikael

köpte just en nu hårddisk på inet. den skulle vara på 250 gb. nu när jag instalerat xp så visar den i den här datorn att C är 120 och recobvery D ca 7gb. vad är detta jag vill ha mina 250.

 

har jag gjort något fel eller skall jag gå tillbacka till inet. tacksam för svar

 

ha de gött

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Är BIOS en äldre version som inte har stöd för så stora hårddiskar?

 

Checka om det finns nyare BIOS-version t ex.

 

Är det en märkesdator (IBM, HP m fl) kan du kolla på tillverkarens hemsida. Om det är en hemmabyggd dator kollar du på moderkortstillverkarens hemsida. Nuförtiden finns det program som du laddar ned och installerar. När du startar programmet hämtar det hem senaste BIOS-versionen. Risken är minimal för att det blir fel då. Du flashar från Windows.

 

Jag har gjort det två gånger och har inte misslyckats.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

posttillmikael

det är en hp nx4700.

 

jag vet inte om det är en gammal version av Bios.

 

jag har kollat på hp sida och hittar inget. har du namnet på något av bra program fördelaktigt gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
posttillmikael skrev:

det är en hp nx4700.

 

jag vet inte om det är en gammal version av Bios.

 

jag har kollat på hp sida och hittar inget. har du namnet på något av bra program fördelaktigt gratis.

 

Datum för BIOS brukar stå i nederkant på skärmen vid datorns uppstart. Besök HP:s hemsida och jämför där om du kan hitta nyare version än den som finns i datorn.

 

Nu har jag hemmabygge och MSI-moderkort. Då finns det ju något om jag minns rätt heter LiveUpdate. Helt gratis. Hur det ser ut för märkesdatorer vet jag inte då det var många år sedan jag ägde en märkesdator.

 

Hoppas någon annan här kan ge dig tips annars.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

posttillmikael

tack för svaren. men jag är lämnad med min okompetens i om detta jag får kanske nöja mig med 120 ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går inte SP3 att installera?

Går SP2 att installera?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

posttillmikael

nu gick det att installera sp3. tyvärr hjälpte det inte. i enhetshanteraren står det att det är en 250 gb hårdisk! men att halva inte är allokerad!?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då kan du allokera andra halvan i diskhanteringen, som du hittar genom att högerklicka på Den här datorn och välja Hantera. Du kan inte i diskhanteringen utöka C: att täcka hela hårddisken (för det behövs köpta program) men du kan göra en till partition, t ex E:, eller flera partitioner för olika saker.

 

Fördelen med att ha flera partitioner är att om du behöver installera om Windows så kommer de filer som ligger på andra partitioner än C: vara orörda. Därför är det väldigt bra att lägga sina egna filer på en annan partition än Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
posttillmikael skrev:

tack för svaren. men jag är lämnad med min okompetens i om detta jag får kanske nöja mig med 120 ändå.

 

Kan det vara så att du inte har 48-bit LBA aktiverat:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

 

Hittade en hel del tips angående samma problem i den här tråden:

http://www.xtremesystems.org/forums/archive/index.php/t-106090.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

posttillmikael

tackar tackar. nu har jag en stor partition till som heter....de kommer jag inte i håg men massa utrymme är det i alla fall. blev så glad att jag fira med att köpa ett nytt ram minne. så nu är jag bra kompis med datorn igen. tackar så mycket för ditt svar. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...