Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skicka data med GPRS


ROmeoBOT

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skulle vilja skicka data från ett modem med sim-kort direkt till en dator med ip-adress. Hur gör jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sitter på andra sidan modemet?

 

Jag antar du har någon utrustning som du vill kunna kommunicera med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, modemet sitter på en mätare som registrerar data vid olika tidpunkter. Nu ringer modemet upp och skickar vi data med GSM, det fungerar utmärkt, men man måste ju hänga med i utvecklingen.

 

Det sitter en atmel-processor på mätaren och kör ett program som ringer upp ett modem som styrs av ett program på vår dator. Det är windows-applikationen som jag skulle behöva göra om i första hand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men man måste ju hänga med i utvecklingen

Menar du att du vill byta från GSM till GPRS/EGDE?

 

Sen hänger jag inte med riktigt:

"Modemet sitter på en mätare" - det är det modemet som ringer via GSM och modem & mätare sitter "ute i bushen"?

 

"ringer upp ett modem som styrs av ett program på vår dator" - datorn har ett (analogt)modem direktanslutet via ex. en comport?

 

Varför jag hoppade in i denna tråd är för att jag gjort en lösning där man via en dator ansluten till internet kopplar upp sig med en webläsare (eller hellre ett specialanpassat terminalprogram) mot en specifik ip-adress.

 

Den adressen finns i ett GPRS/EDGE-modem med ett sim-kort.

Till det modemet är en operatörsterminal ansluten.

 

Man tar alltså över och fjärrstyr den operatörsterminalen.

 

Eg. skulle vem som helst kunna göra det men jag har sett till att man bara kommer åt den FRÅN en annan bestämd ip-adress.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet sitter på mätaren men styrs av ett program på er dator? Sitter allt i samma burk? Eller är det två modem inblandade?

 

I så fall låter det som att själva mätenheten (med tillhörande modem) behöver bytas ut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

-Menar du att du vill byta från GSM till GPRS/EGDE?

 

Javisst.

 

 

-Sen hänger jag inte med riktigt:

"Modemet sitter på en mätare" - det är det modemet som ringer via GSM och modem & mätare sitter "ute i bushen"?

 

Just det.

Mätaren ringer in på natten när mobiltaxan är billigare.

Man kan också ringa till mätaren från windowsapplikationen, men det förutsätter ju att modemet är på, och då tar batteriet slut på en månad.

Med GPRS är ju modemet uppkopplat hela tiden, drar det mycket ström då också?

 

Vi bygger och programmerar mätarna själva. Mätaren får in signaler och lagrar data och tidpunkt. Sedan ringer den till modemet på datorn och skickar data som en textsträng.

 

 

-"ringer upp ett modem som styrs av ett program på vår dator" - datorn har ett (analogt)modem direktanslutet via ex. en comport?

 

Stämmer.

Windowsapplikationen styr modemkommunikationen, tar emot datasträngen och skickar vidare data till en SQL-databas.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modemet i "min" applikation har dessa data:

Sleep/Standby approx. 2.5 W/Connect approx. 3.5 W

 

Den är bara uppkopplad när PC vill etablera kontakt.

Dessutom är det inlagt att den ska pinga var 10 min för att veta att den "kan" det.

 

För mig så är den naturligaste vägen att: Den som vill något ringer!

(Jmfr. om du ringer en kompis)

 

Alltså - om PC vill ha nya mätdata så är det den som ska ringa och efterfråga dem.

 

Eller - om mätaren registrerar något(?) som är fel, ex. en för låg temperatur så är det den som vill något, tala om att det är fel. Då är det den som ringer.

 

I ditt fall verkar det ju mera handla om det första alternativet - att PC ska inhämta nya mätdata.

 

Då borde ju "min" lösning gå att använda. Med det abonnemanget betalar man bara för den mängd data man överför.

 

Är lite nyfiken på vilka prylar ni gör!

Hemsida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej!

Vi är i nästan samma bransch då!

 

Kommer att försöka hinna med att kontakta dig ang. ett gammalt bekymmer en kund haft.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...