Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Importera bilder i en excelcell ex en flagga och sedan använda som vanligt


herotove
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om man kan ex lägga in en bild ex en flagga i en cell i excel och sedan använda cellen precis som vanligt, dvs skriva och räkna i den? Jag undrar också om man kan flytta med sig innehållet i cellen, dvs flaggan när jag ex skriver "letarad-kommando". i vanliga fall följer ju bara textinnehållet med inte färgerna i cellen? MVH /herotove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om man kan ex lägga in en bild ex en flagga i en cell i excel och sedan använda cellen precis som vanligt, dvs skriva och räkna i den?

Bilden ligger ovanpå cellen, cellen finns kvar och den går att använda precis som vanligt.

 

Jag undrar också om man kan flytta med sig innehållet i cellen, dvs flaggan när jag ex skriver "letarad-kommando". i vanliga fall följer ju bara textinnehållet med inte färgerna i cellen?

Nej, det går inte. Inte med formler och via VBA-kod är det nog ganska krångligt. Jag säger inte att det är omöjligt men troligen mer jobb och tar mer prestanda än det är värt.

 

Vad är det du tänkt göra? Kanske jag/vi kan komma upp med annan lösning som rent praktiskt fungerar bättre?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Det jag har tänkt att göra/har gjort är ett EM-tips och då skulle det vara snyggt att skriva upp länderna i den ordning de spelar och som bakgrund till ex Sverige ha svenska flaggan och motsvarande för de andra länderna. Jag har sedan gjort så att när man tippar gruppspelet så kommer resp EM-grupps tabell upp utifrån hur man tippar. Detta leder vidare till vilka man får möta i kvartsfinalen osv. Detta har jag löst men det skulle vara snyggt att om ex Sverige går till Kvartsfinal 3 så hänger även svenska flaggan med som bakgrund i den cell där det står "Sverige". Hoppas detta var någolunda tydligt?

MVH Herotove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En såpass begränsad modell ska det nog gå att fixa något till. Men det krävs kod, det räcker inte med formler. Är detta något du ska sprida till andra är det kod vi ska titta på, är det bara för eget bruk är frågan om det inte är lättare att hålla ordning på flaggorna manuellt.

 

 

med kod får man i praktiken göra något i stil med:

1: Importera alla bilder.

2: ge dem lämpliga namn och skapa en tabell med lagnamn - bildnamn

3: Skapa kod/funktion som går igenom celler med lagnamn (där du vill ha flagga). Denna kod jämför lagnamnet med listan i punkt 2 och kopierar in den bild som matchar till given cell bredvid lagnamnet.

4: Detta initieras antingen manuellt eller av en händelse på bladet.

 

Vilken version av Excel ska det utvecklas i?

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Oj det lät lite komplicerat för mig, kan inte kodning. Filen är en gemensam excel för många deltagare, men det är jag som sköter all uppdatering mm, de andra lägger bara in sina resultat under sin flik som är länkad till ett huvudblad. Excel 2003 används.

 

Att hålla reda på flaggorna manuellt går säkert bra men det är ju lite tråkigare, eller hur? Jag har som sagt gjort tabeller som uppdateras efter hur man tippar. Detta har jag löst med ett "letarad"-kommando och därför vill jag ju att om Sverige kommer 1, 2, 3, eller 4 så ska jag inte behöva lägga dit flaggorna i efterhand utan de ska följa med själva tippningen. Jag vet att att detta kanske är lite overkill men som sagt fungerar det så blir ju tippningen lite roligare och "skönare att skåda". Jag är som sagt inget vidare på kodning i VBA, jag kan bara OM-satser, letarad mm. Jag är inte heller säker på hur man importerar bilder och döper dem till ex lagnamn mm. och därför kanske jag är ute på djupt vatten?

Men tack för att du lägger ner tid att fundera och om du vill så tar jag gärna emot hjälp.

 

MVH Herotove

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är inte så svårt som jag ser det. Kan nog skapa koden åt dig och publicera den här och du kan nog utan problem klistra in den i ditt ark. Förhoppningsvis lär du dig något på kuppen

 

Döpa bilder - importera en bild, välj bilden och namnet syns och kan ändras i adressfältet till vänster om formelfältet.

 

Börja med det på ett tomt blad. Skapa en lita med namnen på lagen som används på resten av bladet och namnen på bilderna.

 

Resten bygger på att sätta namn på de områden som ska ändras...

 

äsch, det blir komplext - kanske ska skicka ett exempel till dig?

 

Vi får se..

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, lite kod.

 

1: Du har importerat bilderna

2: Du har en lista med lagnamn i första kolumnen och bildnamn i andra

3: Bredvid matcherna, i cellen du vill ha bilderna i, har du en LETARAD-formel eller liknande som hämtar namnet på den bild du vill ha där.

4: Alla dessa celler har du gett ett namn (rnBildCeller). Markera dem alla och ge dem ett namn precis som du gjort med bilderna.

 

5: Klistra in denna kod på i en ny modul (ALt+F11 så får du fram VBA-editorn, infoga en modul)

Sub UpdateBilder()
   With Blad2
       Dim myShape As Shape
       For Each myShape In .Shapes
           myShape.Delete
       Next myShape
       Dim myCell As Range
       For Each myCell In .Range("rnBildCeller")
           If Not IsError(myCell) Then
               If myCell <> "" Then
                   Blad1.Shapes(myCell).Copy
                   .Paste
                   Set myShape = .Shapes(.Shapes.Count)
                   myShape.Left = myCell.Left
                   myShape.Top = myCell.Top
               End If
           End If
       Next myCell
   End With
End Sub

Viktigt här - namnen på bladen - se till att de stämmer! Koden arbetar på Blad2 och hämtar bilderna från Blad1!

 

Detta är en dummy-rutin, det vill säga den går rakt på sak och raderar alla bilder och klistrar in nya. Man kan även tänka sig lite mer selektivt beteende samt möjlighet att anropa funktionen med vilket blad den ska arbeta på.

 

Provkör

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Jag ska testa hemma ikväll, jag är på jobbet nu, men det verkar inte omöjligt!

Stort tack! MVH Herotove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 years later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...