Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skrivskyddar jag en bränd CD


elfride60

Rekommendera Poster

Har bränt bilder på ett par dvder. Den som ska ha skivorna ska endast kunna titta på bilderna och inte kopiera dessa på något sätt. Går detta att åstadkomma?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är om du "bakar in" bilderna i ett program. Har för mig jag sett program som kan skapa ett bildvisningsprogram som innehåller bilderna men själva bilderna finns inte med som filer.

 

Men annars blir det nog så som Monshi skriver - finns bilderna där så man kan titta på dem kopierar man dem faktiskt till datorns minne för att titta på dem, då kan de förstås lika gärna kopieras nån annanstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för svar. Det du säger låter väldigt intressant ...

Ska kolla upp detta vidare. Kanske tom kan låta sig göras i powerpoint?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta (PicturesToExe):

 

http://www.wnsoft.com/

 

Vad gäller Powerpoint så går det t ex att skrivskydda filer med lösenord men går det att förhindra att man sparar undan enskilda bilder? Hmmm....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IrfanView fixar .exe av bilder.

Men en skärmdump så har man ju bilden igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag får ge tappt där och hoppas kollegan respekterar copyrighten. Även om jag lyckas låsa bilderna i ett program räcker det ju med en skärmdump som en annan medlem påpekade.

 

Tack för engagemanget i mitt lilla "dilemma"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Det här programmet gör lite annat jag har suktat efter också och är inte så dyrt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta även om dina önskade funktioner finns i IrfanView, det är gratis.

http://www.irfanview.com/

 

Du kan ju lägga över en vattenstämpel över bilden som det ex. står "elfride" på, svagt diagonalt över bilden. Då kan man se vad bilden föreställer men svårligen redigera bort texten (utan att sabba bilden) och om personen i fråga tycker bilden är bra, eller vad det nu handlar om, så kan just den bilden köpas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att helt förhindra kopiering är ju som redans sagts inte direkt möjligt. Kan man titta på bilden kan man göra en kopia av den.

 

Vad man däremot KAN göra är att ge ärliga personer en bra bildtittarupplevelse och samtidigt inte göra det uppenbart enkelt att traska iväg med alla bilderna. Att behöva göra skärmdumpar för att få små kopior av bilderna kanske är tillräckligt skydd?

 

Att lägga på watermarks och liknande kanske ger ytterligare skydd men då börjar man förstöra för de som ärligt bara tittar på bilderna och då kanske skadan är större än nyttan?

 

Inte helt självklart hur man ska göra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...