Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Standard för lagring på DVD


cat80

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har upptäckt att filmer som jag med hjälp av Philips 630VR (inköpt i september 2005) överfört från VHS till DVD inte gått att läsa i andra skivläsare.

 

Nu har jag nyligen hittat en länk

 

http://www.afterdawn.com/glossary/terms/video_rm.cfm

 

till en internetsida som omtalar att Philips valt att inte följa standard.

 

Jag undrar, känner någon av er som läster Eforum till någon annan plats på Nätet som verifierar detta Philips val?

 

Är det allmänt bekant att Philips 630 VR lagrar film och annat på skiva som inte är läsbart i skivspelare av annat fabrikat. Har på senare tid en ändring skett?

 

Jag är tacksom om någon har länkadress där jag kan finna ett säkert verifikat.

 

Cat80 (Torsten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Phillips dvdinspelare. Och vad jag minns så gick det bra att läsa dessa skivor i andra spelare. Provade några sådanna skivor för inte så länge sedan, för att se vad som var lagrat på dem. Och det gick bra.

 

Kommer dock inte ihåg om jag körde dem i pc eller "riktig" sony dvdspelare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återigen kontrollerat om en av de skivor jag bränt i Philips 630VR går och spela i en annan skivspelare. Det gick inte. Jag kontrollerade också om skivan gick att spela i min dator, en PC med Windows XP. Det gick inte heller.

 

Det kan hända att din Philips dvd-spelare är av senare datum än min. Kanske har Philips gjort en uppdatering som möjliggjort uppspelning i spelare av annat fabrikat.

 

Min Philips-apparat köpte jag i september 2005.

CAT80 (Torsten)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar.

 

Att jag eventuellt inte finaliserat mina skvior som jag bränt i Philips 630VR stämmer inte. Jag lärde mig ganska snart att skivorna var tvungna att "finaliseras"

 

Vad jag i första hand är ute för att få veta är om Philips vid någon tidpunkt lämnat sin ursprungliga teknik och anpassat sig till konkurrerande system. När skedde det i så fall. Var det efter den tidpunkt då jag köpte min skiv- och bandspelare, vilket skedde i slutet av september år 2005

 

CAT80 (Torsten)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

I den länk som jag bifogat framgår det att en orsak kan vara att skivan ej finaliserats d.v.s stängts för vidare inspelning. Se punkten"why does my disc not play on another player."

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jo, jag har läst den punkt du hänvisat till. Finalisering, avslutande stängning av skivan, har jag tillämpat. Den missen har jag inte gjort.

 

Trots det har uppspelning ej varit möjlig i andra apparater och nu faktitisk heller inte längre i min Philips-apparat. Jag får meddelande UNKNOWN DISC och skivan stöts ut.

 

Men ett tag gick skivorna att spela i den egna apparaten men ej i andras, de av annat fabrikat. Philips måste under en viss tid tillämpat en från standard avvikande lagringsmetod. - Att sedan min apparat nu till slut olyckligtvis "pajat" kan ha en annan orsak.

 

mvh

CAT 80 (Torsten)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag tittade på bruksanvisningen under troubleshouting står att finalisering

ej garanterar uppspelbarhet.Nämner inspelning i videomode och discatonce som problem resp. omöjligt.. Något lurt är det.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...