Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU:n har gått ner i hastighet!!!


Moll3

Rekommendera Poster

Tjena!

 

För ganska länge sedan märkte jag att min CPU, en Intel P4 560 3.6 GHz, hade gått ner i hastighet. Enligt ett mätprogram från Asus, som följde med mitt moderkort, och BIOS så ligger CPU:n nu på 2.8GHz. Vad jag har fått höra från andra är att den har klockat ner sig.

Min fråga är då varför har den klockat ner sig och framför allt, hur får jag upp den till 3.6 GHz igen?

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag skulle gissa att problemet heter throttling:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/161170-11-what-processor-throttling

 

Throttling generally is controlled by temperature.

If the CPU gets too hot, it will throttle back.... uh, let up on the gas, slow down

in an attempt to bring it's temperture back down into an acceptable range.

The higher the temps go out of spec, the more throttling it does.

 

Flyttar samtidigt tråden till Processorer, moderkort & minnen

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/konfigurering|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det verkar antagligen vara det som har hänt, men vad kan man göra åt saken?

Jag hittade ingen lösning i länken (jag kanske missade något?).

Jag har försökt nollställa BIOS (tagit ut nätsladden och batteriet på moderkortet), men inget har förändrats.

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det verkar antagligen vara det som har hänt, men vad kan man göra åt saken?

 

Eftersom throttling inträffar när processorn blir för varm, så skulle jag checka temperaturen för processorn. Rengöra fläkten skulle vara nummer 1. Mycket damm gör att fläkten inte kan göra ett fullgott jobb att transportera bort värmen från processorn.

 

Är det OK kan det vara så att mycket varmluft står kvar i datorlådan.

Har du inte det redan rekommenderar jag att du skaffar chassifläktar. En fram och en bak i lådan. Fram om det är möjligt. Finns det plats får du se till att hålen i lådans front verkligen är hål. En del lådor har bara låtsas hål för att det ska se snyggt ut designmässigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte CPU-fläkt för några månader sedan och chassifläktar har jag haft hela tiden, 1 fram och 2 bak.

 

Temperaturer efter att datorn har varit igång någon timme(temp just nu):

CPU: 37C

System (antar att det är i lådan): 42C

 

Det ska väl inte vara så farligt varmt?

 

/Molle

[inlägget ändrat 2008-05-12 18:43:39 av Moll3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Troubleshooting test i CPU Stability, men inget förändrades.

 

Man ska bara köra testet eller? Bara starta och trycka på next några gånger?

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara jättesnällt om någon ville komma med någon lösning, om dem finns på lager:)

 

Enda lösningen är kanske att klocka upp den?

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råkar inte vara så att det bara är Speedstep som är aktivt, att processorn klockar ner när den ändå inte har nånting att göra? Om så är fallet klockar den upp automatiskt när så krävs av den, för att sen hoppa ner till lägre hastighet när det inte finns nåt att göra igen. Ungefär som AMD:s Cool'n'Quiet men med den skillnaden att de klockar ner processorn mycket mer, beroende på modell så ända ned till 800-1000MHz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är så. Jag testade att köra Call of Duty 4 och då ökade hastigheten med 0.0098 GHz. Då kördes CPU:n på ca 70%.

Men hur stänger man av Speedstep annars då?

 

När jag hade byggt ihop datorn för första gången(x antal år sedan) så stod det i kontrollpanelen>system>allmänt att CPU:n gick på 3.60 GHz. Men nu står det att den är 2.80 GHz (ibland 2.81 GHz) (se bifogad bild). Mäter även med Asus Ai Booster upp CPU-hastigheten till högst 2.81 GHz. Min kompis har en exakt likadan CPU och i hans systemfönster står det att CPU:n går på 3.60 GHz

 

[bild bifogad 2008-05-16 00:09:20 av Moll3]

[inlägget ändrat 2008-05-16 00:23:05 av Moll3]

1052752_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det kan vara att någon frekvens ändrats i BIOS.

Från tex 266MHz till 200MHz faktor 1,33

så ändra tillbaka.

3,6/2,8 är 1,29 ganska nära 1,33

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte vart man ändrar frekvensen från 200 till 266:P

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med faktor och jag vet inte vad allting kallas, men jag vet att det är ett tal multiplicerat med ett annat som ger CPU:ns hastighet. Jag har just nu 200x14(=2800). Kan man inte bara då ändra så att det blir 200x18(=3600) istället för att ändra 200 till 266 (266x14=3724)?

 

Min FSB ligger på 800 om det är till någon hjälp

 

/Molle

 

[inlägget ändrat 2008-05-17 10:42:11 av Moll3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte vart man ändrar frekvensen...

Det gör du i BIOS -> Advanced -> JumperFree Configuration. Ändra den defaulta inställningen för AI Overclocking till [Manual]. Där kan du ändra CPU Frequency och CPU Lock Free (om du har en "lock free" CPU.

"Speedstep" stänger du av i BIOS -> Advanced -> CPU Configuration. Kika efter Intel SpeedStep Technology och se hur inställningen är.

Innan du gör något, posta en bild vad CPU-Z visar på fliken CPU. Uppge också ditt moderkort.

 

Vet du vilken av följande processorer du har?

 

http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ParentRadio=All&ProcFam=483&SearchKey=

 

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Du har rätt.

Är det så att processorns grundinställning är 200x18

så brukar det ofta gå att minska denna till tex 14 i BIOS och då borde det också gå att öka till originalet i BIOS igen.

Däremot brukar det inte gå att öka den till mer än originalet tex från 18 till 20, spärrat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Intel P4 560 3.60 GHz. Men när jag filtrerar på länken du bifoga så finns det fyra alternativ och jag vet inte vilken av dom fyra jag har.

Moderkortet är en en Asus P5LD2

 

 

[bild bifogad 2008-05-17 16:12:19 av Moll3]

[inlägget ändrat 2008-05-17 16:13:22 av Moll3]

1053160_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är en bild för mitt moderkort också om det hjälper.

 

/Molle

 

[bild bifogad 2008-05-20 22:20:27 av Moll3]

1053928_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde alltså höja multipern(den heter så?) från 14 till 18?

Är det bästa lösningen?

 

Jag blir väldigt tacksam för svar!

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt då du startar datorn, hur ser det ut i AI Booster?

Jag har själv ett Asus moderkort och EIST aktiverat. Det innebär att precis då jag startar eller gör något krävande, då är multipliern i topp. Men så fort det lagt sig och jag bara surfar, då åker multipliern ner och med den processorhastigheten.

 

Innan du ökar multipliern, titta om EIST (Intel SpeedStep Technology) är aktiverat. Inaktivera och se om det gör någon skillnad.

 

Om inte kan du försöka med att höja multipliern, men öka först till 15. Starta och se. Ändra sedan till 16, starta och se om allt är OK.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när jag har kommit in i windows står det i AI Booster att att multipern är 14(vilket det gör hela tiden).

 

Jag hittade inget EIST (eller Inte SpeedStep Technology) i BIOS, men jag kollade i manualen och där står det att den ska ligga under CPU Configurations. Men jag antar att min CPU inte stöder EIST då, eller har jag fel?

 

Då är det väl bara att höja multipern lite i taget?

Jag vill bara försäkra mig om at jag gör rätt. Det är väl Ratio CMOS Setting(i CPU Configurations) som är multipern, alltså den jag ska öka till 18?

 

Tack för alla svar förresten, jättesnällt att hjälpa till!

 

/Molle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inget EIST (eller Inte SpeedStep Technology) i BIOS, men jag kollade i manualen och där står det att den ska ligga under CPU Configurations.

Gick du hela vägen ner?

Gå ner till CPU Internal Thermal Control, tryck sedan piltangent ner två gånger så har du två alternativ till, Hyper-Threading Technology och Intel SpeedStep Technology. Default inställning är [Automatic). Ändra till [Disabled). Den processor du uppgett har stöd för EIST.

 

Det är väl Ratio CMOS Setting(i CPU Configurations) som är multipern

Det är korrekt. Men det är bara möjligt om du har en "unlocked" CPU. Vad är inställningen för CPU Lock Free och går den ändra? Vad är värdet för Ratio Actual Value?

 

[inlägget ändrat 2008-05-29 17:39:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, hela vägen ner. Det sista på listan är Hyper-Threading Technology. DEt verkar lite konstigt, men det finns inget under H-TT och jag testade processorn i CPU-Z.

 

Värden i CPU Configuration:

 

Ratio Status: Unlocked (Max: 18, Min: 14)

Ratio Actual Value: 14

Ratio CMOS Setting [14]

AI CPU Lock Free: [Auto]

 

(AI CPU Lock Free går att ändra mellan [Auto], [Disabled] och [Enabled]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag testade processorn i CPU-Z.

Tyvär men CPU-Z visar inte om processorn har stöd för SpeedStep. SIW däremot gör det.

 

http://www.gtopala.com/siw-download.html

 

Du ser via CPU Info -> Instructions.

 

Har du inte SpeedStep, så testa med att öka Ratio CMOS Setting. Ta bara ett steg åt gången för att vara säker på att allt fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så har jag inte SpeedStep, i sådant fall skulle väl det ha stått EIST på Instrucktions?

 

Jag bifogar en bild på SIW>CPU Info

 

[bild bifogad 2008-05-29 18:36:41 av Moll3]

1055768_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din CPU har inte EIST. Jag kollade Intel Processorfinder igen. Hade missat att markera "Enhanced Intel Speedstep Technology" under Supported Features.

 

http://processorfinder.intel.com/List.aspx?ParentRadio=All&ProcFam=483&SearchKey=

 

Då vet vi med säkerhet.

 

Då återstår inget annat än att öka multipliern, men som jag tidigare skrivit öka bara ett steg åt gången.

Kan du se vad inställningen för CPU Voltage är? AI Booster visar detta via skiftnyckeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Endast ett steg i taget, det ska jag komma ihåg!

 

CPU Voltage står på Auto.

 

Jättetack för hjälpen!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...