Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om när jag startar ett spel, krångel efter processorbyte, duo till quad!!!


Orreman

Rekommendera Poster

Orreman skrev:

Jag har gjort som han har sagt ang. ändringen i BIOS, men det andra med enhetshanteraren fattade jag inte riktigt... :P

Det var bara tanken på att General protection faults kan bero bl a på IRQ-konflikt, och det jag syftade på med Enhetshanteraren var att under Visa -> Resurser efter typ -> Avbrottsbegäran (IRQ) så listas det vilka enheter som använder/delar vilka IRQ:er (inte särskilt optimalt om två mycket resurskrävande enheter såsom exempelvis grafik- och nätverkskort måste samsas om samma IRQ).

 

Men kom senare att tänka på att felmeddelandet väl inte uppstod förrän efter det att minnet hoppat upp till rätt hastighet? Detta om IRQ:erna är i så fall säkert fel spår...

 

Tycker inte man bör släppa tanken på nätaggregatet för din del heller... För låg strömtillförsel kan åstadkomma alla möjliga kryptiska felmeddelanden som kan leda en helt på villovägar, men om datorn inte får tillräckligt med ström är det egentligen ganska självklart att den inte kan fungera som den ska – det blir programkrascher, omstarter eller så dör den bara, grafikfel m m.

 

Men för att inte trampa iväg nu i nån snårskog så verkar väl kärnan i ditt fall ändå vara de nya minnena..? Har du prövat med de gamla istället och är datorn då stabil med dem? Det är ju inte säkert att nya minnena ens fungerar, åtminstone inte som de bör i just ditt moderkort. Kolla gärna med Memtest86:

http://www.memtest86.com/

 

Edit:

Ja, eller jannejannes länk:

http://www.memtest.org/

 

[inlägget ändrat 2008-05-13 04:53:08 av RN]

 

Edit 2:

manualen står det till och med att det har stöd för just de 2 ram-minnerna jag har; Kingston HYPER KHX8500 1066 MHz...

Ser nu att jag har lyckats bortse ifrån den meningen (ganska rörigt med två datorer i samma tråd)..! Och nätaggregatet sa du väl att det inte understeg nödvändig strömstyrka på 12V, eller? Men kolla så att du inte har glömt koppla – eller förväxlat kablarna – den lilla 12V-kontakten (för främst processorn) till moderkortet.

 

[inlägget ändrat 2008-05-13 14:48:12 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablarna är rätt kopplade... Alla fläktar går (processor, nätaggregat och grafikkort)... Och enligt PC Probe II som följer med moderkortet så understigs injte 12 V...

 

Kolla ram-minnerna för säkerhets skull med memtest.. Tuggade sig igenom 2 pass och inga problem påträffade...

 

Men hur vet man om nätaggergatet är för svagt för komponenterna??

 

Får väl gå in och ändra lite i enhetshanteraren också... Finns den i kontrolpanelen??

 

Antar att jag får kolla alla kablar en gång till, men jag tycker att om någon sitter fel borde ju datorn inte ens starta...

 

Ska prova att ominstallera Rainbow Six igen å se om det blir någon skillnad...

 

Har även provat at reparera windows för att se om maskinvaran funkar bättre då, men då försvann alla uppdateringar som t.ex nyare version av internet explorer....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kolla ram-minnerna för säkerhets skull med memtest.. Tuggade sig igenom 2 pass och inga problem påträffade...

 

Hur länge lät du Memtest gå?

För att vara säker på resultatet ska man låta det gå under natten t ex.

 

Men hur vet man om nätaggergatet är för svagt för komponenterna??

 

Koppla bort all onödig hårdvara som inte behövs för att datorn ska fungera. Fungerar datorn då stabilt kan du ansluta fler, en i taget. Börjar datorn då att strula igen, så är det nästan säkert att nätagget inte orkar med.

 

Får väl gå in och ändra lite i enhetshanteraren också... Finns den i kontrolpanelen??

 

Ja, under Prestanda & Underhåll/System

 

Har även provat at reparera windows för att se om maskinvaran funkar bättre då, men då försvann alla uppdateringar som t.ex nyare version av internet explorer....

 

Du får besöka WindowsUpdate på nytt efter en reparationinstallation.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Memtest körde väl i 3 timmar nästan...

 

Jag vet inte vad det skulle vara för komponenter jag skulle plocka bort i så fall. Har inga onödiga grejer direkt... Inga extra-fläktar eller extra-saker som tar extra ström och energi.

 

Det fixade sig snabbt med windows update...

 

Hittade även enhetshanteraren och gjorde som RN beskrev... Jag bifogar en bild på hur det ser ut så kanske ni kan hjälpa mig med vad jag bör förändra eller liknande...

 

För att försöka komma upp i samma prestanda som krävs av att spela ett spel provade jag att köra installationen för Adobe CS3-paketet från hårddisken samtidigt som jag installerade om Rainbow Six Vegas 2 plus att jag hade några extra-fönster öppna.

 

Men ingenting ovanligt hände förutom att min Quad-Core tuggade sig igenom installationerna snabbt och bra...

 

[bild bifogad 2008-05-13 17:05:49 av Orreman]

1052252_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att veta är även att jag kör med 2 hårddiskar... En för alla program + windows (SATA 2, 7200 rpm, 160 GB) och en för alla dokument (SATA 2, 7200 rpm, 500 GB). Men som jag sade innan; det har funkat bra förut tills jag bytte ut min Dual-Core mot en Quad-Core... Behöver den processorn mer ström än en Dual-Core???

 

 

Bifogar en bild med hur det såg ut när jag körde flera installationsprocesser samtidigt...

 

[bild bifogad 2008-05-13 17:13:16 av Orreman]

1052258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underskrider inte 12 V eller något annat värde någonstans...

På +12 V1 står det 14 A , på +12 V2 står det 16 A och på -12 V står det 0.3 A...

Letade mig upp i tråden för att läsa igen... På +12V-V1 kan det i teorin alltså leverera maximalt 168 Watt och på -V2 192W, men att tänka på är att nätaggregat aldrig kan leverera max på alla linor samtidigt så det går alltså inte att slå ihop 168+192 och inbilla sig att det skulle kunna ge hela 360W på 12V. Lika lite kan nätagg ge max på samtliga spänningar 3.3, 5.0 & 12.0V precis samtidigt utan alternerar och matar dit det behövs.

 

8800GTX bör då förstås matas genom 16A/192W-linan. Men kanske har ditt nätagg istället uttag för pci-express? Om inte, bör väl kopplingen nu vara genom en liten adapterkabel mellan grafikkort och molexkontakt från nätagget? Om det senare är fallet är det viktigt att koppla grafikkortets kontakt/kontakter med spearata linor. Vet inte hur ditt ser ut, men det finns t ex 6-poliga "pci-express" för vilket det då ska ha följt med adapter i kartongen grafikkortet kom i – PCIe-kontakt i ena änden som går in i grafikkortet och i andra delar sig kabeln i två med en molex i varje ände, molexanslutningar som alltså bör/skall kopplas med separata linor.

 

P.S. Apropå IRQ:erna föreslår jag att gå in i biosen och stänga av enheter som inte behövs och det för att frigöra resurser – är du t ex i behov av varenda USB-port i datorn? Många datorer har såväl serie- som parallellportar aktiverade fastän ingen av dem används (den första kunde användas för t ex bandspelare för backup och den andra för skrivare, Zip-enter m m). Men är förstås helt onödigt att prylar som inte ens används ska bråka om datorns resurser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha läst lite på popcorn_90's inlägg ang. grafikkortet, men det är strunt samma...

 

Det stämmer dock att jag har PCI-express... Kortet är ju kopplat direkt till moderkortet via PCI-express porten.. Ingen strömsladd behövs som till t.ex äldra AGP-kort...

 

Mitt nätag ska ju leverera 450 W, men det vet jag ju inte hur man kontrollerar...

 

Men nu är det dock så att Rainbow Six har börjat funka igen efter en ominstallation! =)

 

Hoppas att BF2 funkar nu också!

 

Men jag antar att jag får göra som du säger och gå in i BIOS och fixa runt lite...

Det jag lade märke till där var dock att alla IRQ:er var kopplade till PCI... Vad nu detta ska betyda... Man kunde välja att en IRQ kunde vare till PCI eller reserved...

 

Men, men... Jag antar att en bra lösning mycket troligt är att byta till ett kraftigare näraggregat.. Men där är ju också ett problem i sig... Jag kan ju köpa ett nätag på säg 520 W, men är det ens det viktiga???

Borde jag inte köpa ett aggregat som levererar många amper på 12 V???

 

Tips??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha läst lite på popcorn_90's inlägg ang. grafikkortet, men det är strunt samma...

Hehe, ja det kan nog stämma för du hade väl HD2600XT..! Tur att man är så senil... :-P

 

Kortet är ju kopplat direkt till moderkortet via PCI-express porten.. Ingen strömsladd behövs som till t.ex äldra AGP-kort...

Jodå nog behöver, bättre presterande, PCIe-grafikkort också separat strömmatning då PCIe-porten inte ger mer än 75W. Genom ett enda strömuttag (vissa grafikkort har två) kan kortet matas med mellan 75-225W ytterligare och dessutom är detta på gång att, eller har redan, utökats till 225-300W.

 

Men nu är det dock så att Rainbow Six har börjat funka igen efter en ominstallation! =)

Ah, så enkelt! :thumbsup:

 

Jag antar att en bra lösning mycket troligt är att byta till ett kraftigare näraggregat.

Jag stjäl några ord från svågern, som iofs inte är så kunnig om just datorer men som däremot är elektriker: "Ström kan man aldrig få för mycket utav". Och av erfarenhet vet jag att enbart för lite ström till datorer ger upphov till så mycket problem att man nästan vill gråta. Man bör inte ha bara så att det räcker, det ska finnas över en hel del att ta av efteråt också, för att säkerställa stabil drift och utesluta att t ex prestandaproblem orsakas av enbart det (spelet flyter ett bra tag, laggar en halv minut eller så, flyter igen som om ingenting har hänt bara för att hamna i en period av laggande igen).

 

Borde jag inte köpa ett aggregat som levererar många amper på 12 V???

Helt riktigt, och när någon ställer frågan åt mig blir rekommendationen (tyvärr kanske?) ett dyrt aggregat. Det krävs att man öppnar plånboken för kvalité och nätagget bör faktiskt få kosta eftersom det är datorns kanske allra viktigaste komponent. Jag kan med gott samvete föreslå Seasonic S12-650E+ 650W:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=135106&s=inkfrakt

(med det kan du dessutom, om moderkortet så tillåter, montera in ytterligare ett HD2600XT för en trevlig prestandsskuts uppåt)

 

[inlägget ändrat 2008-05-13 20:32:02 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då man bör kolla på nätagget?? Va det de jag sa, att man måste se hur många amper aggregatet levererar på 12 V??

 

Hur mycket bör man ta hänsyn till hur många watt aggregatet levererar??

 

Får väl kolla lite med fysikläraren i skolan också antar jag :P Haha, och detta ska man ha prov på om 1 vecka.. :P

Tack för all support måste jag säga också! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då man bör kolla på nätagget?? Va det de jag sa, att man måste se hur många amper aggregatet levererar på 12 V??

Jo precis, ampere anger ju då alltså strömstyrkan på nu i det här fallet spänningen 12 volt. En någotsånär modern dator bör ha nätaggregat med större delen av krutet över den spänningen.

 

Det var inte alls lika självklart flera år tillbaka då 3.3 och 5.0V kunde ses som viktigare. Men de processorer och grafikkort vi idag kan skämma bort oss med kräver som sagt mycket på 12V istället (observera att detta inte är att förväxla med AGP- respektive PCIe-portarna som ju också matar kortet med ström men då bara ungefär med 0.8-1.5V (3.3V om datorn är riktigt många år)).

 

Hur mycket bör man ta hänsyn till hur många watt aggregatet levererar??

Det finns nog inga exakta siffror över just detta utan betänk istället att nätaggregat aldrig har en effektivitet på 100%, utan beroende på prisklass och kvalité så snarare då mellan ca 60-80% (resten av energin omvandlas till och försvinner som framför allt värme). Det betyder att om ditt eget nätagg har en effektivitet på 70% ger det absolut inte några 520 Watt utan istället 364W.

 

Om du således kommer fram till att din dator kräver totalt 350W så duger det ju med ditt nuvarande aggregat om vi leker med tanken på att det levererar 364W. Men det är naturligtvis fortfarande viktigt att större delen av denna effekt matas över 12V. Och frågan som uppstår om man skulle få fram aggregatets verkliga effekt – räcker det fortfarande till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, stämmer! =) Verkningsgrad är jag bekant med... Jag tror jag har lyckats se aggregat uppåt 89 % verkningsgrad...

 

Men mitt problem är ju inte löst än som jag trodde...

 

Rainbow six går att spela för fullt på högsta grafik, men när jag ska se om problemet är löst genom att starta BF2 så blir mina bekymmer bara större.

 

Så fort jag ahr valt en bana på servern så kommer man ju till ett nytt fönster där banan ska ladda, men så fort jag kommer dit så startar datorn om alternativt att det blåa meddelandet kommer upp, och detta sker innan markören för hur mycket av spelet som har ladat ens har börjat röra sig...

 

Jag loggar in på min dataprofil igen i windows och en felrapport kommer upp. Jag skcikar iväg den (man vet ju alldrig, microsoft kanske kan utveckla något bättre än vista till nästa gång) och blir vidarekopplad till en hemsida där felmeddelandet beskrivs...

 

Nu undrar jag vad problemet är eftersom spel som kräver mycket mer prestandamässigt än BF2 klarar sig, men inte BF2??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har lyckats se aggregat uppåt 89 % verkningsgrad...

Ja man har väl som målsättning numera att kunna lägga sig på 90%, och klarar nätagget åtminstone 80% kan det certifieras med 80 PLUS®...

http://www.80plus.org/manu/psu_80plus/psu_join.php

...finns ditt aggregat möjligen med där i listorna..? :-)

 

Nu undrar jag vad problemet är eftersom spel som kräver mycket mer prestandamässigt än BF2 klarar sig, men inte BF2??

Kan då förstås vara strulande mjukvara... Hade du uppdaterat Vista med den enorma mängd data som finns via Windows update (se helst till att Service Pack 1 är installerat!)?

 

Kolla igenom så att datorn har färska drivrutiner; de för nätverkskortet är givetvis viktigt vid onlinespelande, uppdatera för grafik- och ljudkort etc. Kanhända behöver också DirectX fräschas upp..?

http://tinyurl.com/68wnqy

 

Detta vid sidan av att själva BF 2 såklart bör vara uppdaterat:

http://www.gamershell.com/pc/battlefield_2/downloads.html

 

P.S. Vista med SP 1 presterar enligt det här testet (2008-05-12) ungefär som XP:

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2302499,00.asp

 

[inlägget ändrat 2008-05-14 00:45:21 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju med XP Professional vilket jag anser ligger på en mycket högra grad än vista, kompabilitetsmässigt...

Kör på SP2 för övrigt...

 

Men jag installerar om BF 2 nu... All maskinvara är uppdaterad så det är bara BF2 som behöver uppdateras på nytt efter ominstallationen...

 

Kom nu på att jag hittat med 83 %, ej 89 % på netonnet.se...

 

Annars kan detta vara värt att läsa: http://www.sweclockers.com/nyhet/7603-nya_nataggregat_effektivare_an_nagonsin/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju med XP Professional vilket jag anser ligger på en mycket högra grad än vista, kompabilitetsmässigt...

Det var "(man vet ju alldrig, microsoft kanske kan utveckla något bättre än vista till nästa gång)" som fick mig att tolka det som att du körde Vista... Men jag hör att du ändå har lång erfarenhet av det OS:et? ;) Kör själv med både XP64 och Vista x64 och med SP1 funkar det senare riktigt bra. Min hemmaburk är framför allt konfigurerad som spelmaskin (även sambons dator har Vista, och hon sitter mest med Sims 2). Kör dual boot med tanke på de problem Vista har dragits med förut men kommer eventuellt nu att flytta XP-disken till nånstans var den kan göra bättre nytta och fortsätta köra med enbart Vista.

 

Några kompatibilitetsproblem har jag iaf inte upplevt utan allting har bara funkat, allt från gamla Baldur's Gate 2 och Diablo 2 till nyare DX 10-spel som Bioshock, Call of Juarez och Crysis (detta var dock före t o m Release Candidate 1 av SP1 så prestandan blev ju därefter också... Men handen på hjärtat, om man ska jämföra så finns det någon som skulle vilja köra XP utan SP1? Skulle inte tro det!). Nästa DX10-spel i ordningen blir förmodligen Assassin's Creed. Datorn har 8800GTS SLI så varför inte använda ett OS som tillåter att korten kan nyttjas fullt ut... Men det får bli lite längre fram i tiden eftersom jag gick och köpte World of Gothic med en speltid som är minst sagt ofantlig. :)

 

Det enda som egentligen har irriterat mig är att DirectSound3D plockades bort ur Vista varför spel som bygger på det (det stora flertalet faktiskt) körs emulerade varmed de går miste om saker som hårdvaruacceleration, surround- och EAX-ljud (som ju ungefär motsvarar Dolby Digital eller DTS för filmvärlden). Men då Creative släppte ALchemy för DS3D-spel att köras igenom finns det problemet inte längre kvar på samma sätt då ljuden istället översätts till OpenAL, vilket Vista alltså har stöd för.

 

XP- eller för den delen Vista-32 bit skulle inte heller ha gjort att datorn hade haft praktiskt nytta av de 4GB minne den har nu...

 

Annars kan detta vara värt att läsa: http://www.sweclockers.com/nyhet/7603-nya_nataggregat_effektivare

_an_nagonsin/

Javisst! :thumbsup: Och nu är det väl bäst att sluta babbla nån gång och gå iväg efter en till kopp kaffe..! ;)

 

[inlägget ändrat 2008-05-14 15:09:14 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja det är mycket man ska ta hänsyn till... Jag håller dock fortfarande fast vid att Microsoft kunde ha väntat med Vista någon månad och sett till att finslipa det i stället och göra det mer kompatibelt med olika programsorter...

 

Vet inte hur många gånger jag har stört mig på att Vista börjat likna Mac mer och mer med tanke på alla mysiga program som man vill ha till burken som finns på TPB...

 

Aja, ska kolla med fysikläraren om man kan göra projektarbetet nästa år om att få ut mer av sitt nätaggregat, öka verkningsgraden etc utan att behöva köpa ett helt nytt, ungefär som att trimma en bil... :)

 

Har dock planerat att åka till Sern och kolla på partikelaccelerator men man vet aldrig...

 

Aja, nog snackat om det... Ska se om BF2 vill sammarbeta nu! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... Installerade om BF2... Men den här gången kommer först rutan upp som indikerar att spelet startar å sen blir skärmen helt svart och man tror att spelet ska strata, men då kommer man bara tillbaka till skrivbordet... :P

 

Vad kan då detta bero på???

 

[bild bifogad 2008-05-14 18:15:14 av Orreman]

1052486_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller det är lugnt förresten!!!

 

Glömde patcha spelet. :P

 

Men nu verkar ju allting vara som det ska :D

 

Tack för all support, och jag antar att jag bör fixa ett nytt nätaggregat nu så att spelandet och datoranvändandet ska gå fraqm felfritt!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...