Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar om när jag startar ett spel, krångel efter processorbyte, duo till quad!!!


Orreman

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har byll lite delar i min dator. Är ganska van med det och vet vad jag sysslar med så det ska inte ha varit några probem. Hade först en Intel core 2 dup E6750, 2.66 Ghz 1333 FSB till Asus moderkort med stöd för ddr2 1066 mhz och ner till 667 mhz. Hade även ett ATI radeon 2600 HD XT 512 mb Gddr3.

 

Jag bytte ut mina gamla ram-minnen (kingston 2x1 gb 667 mhz) och processorn mot nya grejor.

Ram: Kingston 2 x1 gb 1066 mhz

Processor: Intel core 2 quad 2.50 ghz, 1333 fsb modell; Q9300.

 

Efter dessa byten skede massa krångel. Ram-minnerna ligger bara på 800 mhz när dem borde ligga på 1066. Så fort man ändrar till snabbare i BIOS så startar datorn bara om hela tiden när den bootar.

När jag sedan kommer in i windows och försöker starta ett spel så startar datorn bara om igen...

 

Hände hela tiden så jag formaterade om hårddisken, installerade om windows xp professional, installerade alla drivrutiner för moderkort etc. installerade spelet, men samma problem kvarstår. Båda att datorn startar om, om man försöker ändra minneshastigheten till den rätta för ram-minnet och att datorn startar om, man försöker starta ett spel!

 

SNÄLLA HJÄLP! JAG HLLER PÅ ATT BLI GALEN PÅ BURKEN.

Lagt ner massa pengar och tid och helt plötsligt funkar det inte... =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

HejHej... Jag vet hur du känner. Jag hoppas att jag inte stjäl din tråd men vi har liknande problem och vi kanske har samma problem vad vet jag.

 

Jag har också precis köpt lite nya data och det har resulterat med samma problem, att den stänger av sig när jag spelar ett spel eller när jag ska köra windows vistas (kolla hur bra datorn är) kommer inte ihåg vad det heter. Jag hinner inte mer en se : AERO Assassment eller vad det nu heter....

 

Min dator består av dessa delar...

 

(Intel Extreme QX9650 3.0 ghz) NY

(Asus P5E3 Premium WiFi-AP x48) NY

(Corsair Dominator 14400 1800 mhz) NY

(Seagate 500 gig sata2 hdd) NY

(XFX Geforce 8800 GTX) Någon månad gammal och funkade på min gamla dator med gamla delar.

(Thermaltake Power Station 520 watt) Också gammal och har fungerat i något år nu.

Mitt OS är windows vista ultimate 32 bit

 

Det är väl basic grejerna, sen har jag ett creative x-fi elite pro ljudkort, 8 fläktar, cdromen är usb så den tar ingen ström från datorn...

 

Jag har också samma problem som Orreman, jag kan ha datorn på hur länge som helst, klicka runt, installera nero gjorde jag utan problem, men sen direkt när jag gör något test som beror datorn lite krafigare så startar datorn av sig. Samma sak när jag spelade assassins creed...

 

Nämnvärt kan också vara att jag har formaterat om 4 gånger och även testat med windows xp men det hjälpte inte.

 

Ännu mer nämnbart är att jag får inte upp någon bluescreen även när jag väljer i system inställningar att den inte ska starta om vid systemfel.

 

Så vad är felet? jag kan inte sova om nätterna med tanke på att jag har lagt ut så mycket pengar och så funkar det inte...

 

Tacksam för alla svar!

MVH // Max Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orreman: uppdatera moderkortets bios, förslagsvis till senaste versionen. Hjälper inte det så pröva öka spänningen för RAM-minnet ett par hundra millivolt eller så (göres på egen risk!).

 

Bocka även ur det att datorn ska starta om automatiskt vid systemfel så att det istället visas en blåskärm, förhoppningvis med ett felmeddelande att sen googla efter:

Högerklicka Den här datorn -> Egenskaper -> fliken Avancerat, knappen Start och återställning...

 

 

popcorn_90: ja en egen tråd hade inte skadat; två frågeställningar och två olika problem... Men iaf så i ditt fall misstänker jag nätaggregatet och det skulle inte skada att testa med ett mera kraftfullt, ett som har ordentligt att ta av på 12V-spänningen. Två 12V-linor på 15A vardera imponerar inte med tanke på datorns nuvarande konfiguration...

http://www.thermaltake.com/product/Power/PurePower/w007374/w007374.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men mina problem överstämmer med personen ovan...

Inga problem att klicka runt på nätet, installera spel, nero och office...

 

Men så fort jag försöker sätta igång Rainbow six 2 vegas så blir skärmen svart och datorn startar om...

 

Jag kan ju pröva att uppdatera BIOS, men jag vet inte hur det kommer påverka hur systemet körs...

 

blir även riktigt irriterad över att ram-minnerna inte ligger på full kapacitet. I mitt BIOS kan man gå in och ändra frekvensen under jumperfree settings. Jag ska ju inte behöva överklocka ram-minnerna till sin optimala hastighet.

 

Aja, tacksam för fler tips!!! =)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju pröva att uppdatera BIOS, men jag vet inte hur det kommer påverka hur systemet körs...

Varför jag tänkte på det är att uppdaterade biosversioner som regel får utökat minnesstöd. Kanske finns det alltså en uppdatering för ditt moderkort som har bättre kompatibilitet med nya minnena och som följaktligen tolererar att de körs i rätt hastighet, så uppdatera till senaste versionen, om inte annat så bara för att utesluta.

 

Jo, men mina problem överstämmer med personen ovan...

Inga problem att klicka runt på nätet, installera spel, nero och office...

 

Men så fort jag försöker sätta igång Rainbow six 2 vegas så blir skärmen svart och datorn startar om...

Kan också vara att även ditt nätaggregat gå på knäna; när minnena körs i full hastighet nås smärtgränsen och datorn blir instabil och startar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade BIOS och nu fungerar minnerna iaf. =)

 

Men problemet kvarstår med spelen. Prövade att ställa om så att adtorn inte ska starta om vid fel, men nu när man startar spelet kommer det i stället upp en ruta där det står: General protection fault!...

 

Mycket konstigt så jag ändrade tillbaka till att datorn skulle starta om vid fel, men det gjorde ingen skillnad. Installade då ett annat spel, BF2, men när spelet startar så blir skärmen svart i några sekunder och sen kommer man tillbaka till skrivbordet...

 

Men undrar om nätaggregatet är felet... Är bara 1 år gammalt... 450 W...

 

Vad rekommenderar du i så fall?

 

Måste bara lägga till att dessa problem inte kan bero på överhättning i systemet. Min CPU ligger bara på 36 grader...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade BIOS och nu fungerar minnerna iaf. =)

:thumbsup::)

 

...men nu när man startar spelet kommer det i stället upp en ruta där det står: General protection fault!...

Det kan bero på IRQ-konflikter, problem för specifika komponenter att samsas om en IRQ... Enhetshanteraren kan upplysa om vilka komponenter som använder vilka IRQ:er – t ex om nätverk- och ljudkort använder samma IRQ så pröva flytta någon om dem så att BIOS/Windows tilldelar en annan sådan, alternativt tilldela dessa manuellt.

 

Modernare OS är mycket duktigare på detta än tidigare Win 9x exempelvis, så den automatiska tilldelningen brukar ändå funka rätt smidigt. Men jag föreslår att ställa in så att OS:et och inte biosen får ombesörja det, vilket görs inne i biosmenyerna: sätt "PnP OS" (eller motsvarande benämning) på Enabled.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kom BF2 igång, men när jag försöker spela på en server så startar datorn om...

 

Sedan kommer en felrapport upp där det står att dessa två filer är berörda:

 

C:\DOCUME~1\OSKARN~1\LOKALA~1\Temp\WERea08.dir00\Mini051208-02.dmp

C:\DOCUME~1\OSKARN~1\LOKALA~1\Temp\WERea08.dir00\sysdata.xml

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

Tack för svaren RN.

 

Men jag mätte med en el mätare eller vad det kallas, där man kan se volt och watt och massa grejer. Den visar typ bara 250 watt, men jag har ju läst att att den drar typ 300 watt med ett helt data system under 3d mark, men mitt nätaggregat är ju på 520 watt så varför funkar det ändå inte:S jag förstår inte riktigt?

 

Hoppas det löser sig med din dator orreman, tyvärr så vet jag inte vad du ska göra, och jag hoppas att jag inte stal din tråd...

 

//Max Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt...

 

Men jag fattar fortfarande inte varför saker och ting inte funkar...

Allt detta krångel bara för att jag bytte processor...

 

Ser ju inte ut att lösa sig heller... Har uppdaterat alla programvaror, provat alla olika inställningar etc utan resultat. RN har hjälpt mig bra, men även fast jag ändrar i BIOS som han säger så kommer det fortfarande upp "general protection fault!"

 

 

 

[bild bifogad 2008-05-12 16:49:25 av Orreman]

1052040_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

oki:)

 

hmm oki, jag vet inte vad det kan vara...

 

Det som är så konstigt för mig är att det stängs av när man spelar typ...

Och jag gjorde ju ett test förut som inte funkade, men det funkade nu:s var berädd att datorn skulle starta om men det gjorde den inte, så nu intstallerar jag assassins creed på nytt, men jag är 100 på att det kommer stänga av sig det med när man spelar... Men varför just när man spelar och så, inte när man installerar förstår inte vad som är felet?

Sedan så enligt el mätar mackapären så överskrivder inte watt mängden 350 på ullload som jag lyckades göra alldeless nyss:S jag förstår ingenting... behöver all hjälp jag kan få jag med;(

 

//Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90: Det gäller inte bara att den totala effekten räcker till utan att nätaggregatet levererar tillräckligt med ström på just 12V som grafikkortetet behöver mycket av när du spelar. Det är därför som RN tycker att ditt nätaggregat är tveksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mitt nätaggeregat verkar det iaf inte vara fel på...

 

Det underskrider inte 12 V eller något annat värde någonstans...

 

Vill verkligen ha hjälp med detta! Jag bytte ju till en quad-core av en anledning; att få bättre prestande och kortare laddningstider i spelen. Nu funkar det inte alls.

 

Så jag fatar inte att det funkar att installera, men inte att starta Rainbow Six 2 Vegas eller att komma in på banorna i BF2...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orreman: Hur mycket ström kan ditt nätaggregat leverera på 12 V?

Att installera ett spel är ju inte betungande för vare sig processor eller grafikkort jämfört med att köra ett spel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

en fråga, hur kollar man hur mycket sitt nätaggregat kan leverara på 12 volt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga, hur kollar man hur mycket sitt nätaggregat kan leverara på 12 volt?
Det står på en klisteretikett på nätaggregatet inuti datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar kunna kolla i BIOS nder Hardware Monitor... Men jag har ett program som följer med moderkortet som heter PC Probe II (2). Där har jag kontroll på allt från CPU-temperatur till hur snabbt fläkten snurrar etc...

 

Som Cecilia säger så är det ju inte direkt betungande för en processor eller ett grafikkort att installera saker, men jag fattar fortfarande inte varför felmeddelandet (se bifogad bild nr.1) kommer upp när jag försöker starta Rainbow Six 2 Vegas. Förut så startade datorn om istället när jag startade det men nu är det ett felmeddelande. däremot startar datan fortfarande om när jag försöker ladda en bana i BF2, och detta sker så fort laddningen startar.

 

Angående Cecilias fråga så vet jag inte hur jag ska svara.. :P Vad menar du??

 

Jag bifogar en bild på hur det ser ut när jag startar PC Probe II...

 

 

 

[bild bifogad 2008-05-12 18:13:50 av Orreman]

[bild bifogad 2008-05-12 18:14:22 av Orreman]

1052073_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På +12 V1 står det 14 A , på +12 V2 står det 16 A och på -12 V står det 0.3 A...

 

Kraftfullt nog???

 

Jag menar det funkade ju med dual core...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

oki, står 15 ampere, men hur kollar jag så att datorn inte överskrider det då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Kör själv Q6600 med 8800GTX med ett Antec Trio 650W

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=23650

datorn har aldrig dragit mer än 250W(?) på nätsladden vid tester med

3DMark 2003 och CPU.Stability samtidigt.

250(?) billig Wattmeter från Clas Olsson.

Tycker som RN att du har ett misstänkt svagt nätaggregat.

 

Minne.

Det finns inget som säger att ett moderkort kan köra ett minne i minnets hastighet.

Inte konstigare än att om man köper däck som är godkända för 300km/timme till Volvon så betyder det inte att man får upp sin vanliga standard S80 Volvo i 300km/h.

 

Tvärtom är det vanligt att man inte kan köra minnet i tillåten hastighet.

Kolla den här memory support list för ett moderkort med P35 chip.

http://www.giga-byte.co.uk/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=2744

Inte en gång Kingston KHX 9600 finns med i högre hastighet än 1066 (x 8=8500)

 

Och som RN redan påpekat. Kör du minnet med rätt spänning?

Vilken är rekommenderad spänning för ditt minne?

Vilken minnespänning har du inställd i BIOS?

Klarar datorn memtest86?

http://www.memtest.org

och om det klarar memtest felfritt betyder det inte att Windows löper felfritt, egen tråkig och dyr erfarenhet. Slutade med nytt moderkort. ECS nf4-A939, Abit AV8 till återvinningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

popcorn_90

Hej mina problem verkar vara lösta, hoppas jag :P

 

Jag drog ut alla mina fläktar utom cpu fläkten. Det var 8 stycken, sen drog jag ut en kabel som går till en extern ljudhenhet från mitt ljudkort... Jag sparar då några watt och walla, systemet verkar gå stabilare...

Kunde köra windows vistas performance test nu utan problem... Förut stängde den av sig... Så det verkade som om nätaggregatet var för svagt på sina 12 v linor... Nu blir det till att köpa ett tagan aggregat då:)

 

Tack för all hjälp och support som jag fått!! Värt guld!!

 

// Max Andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på jannejanne's kommentar...

 

Mitt moderkort ska stödja ram-minnen upp till 1066 MHz! Vore ju ett fult knep annars.... Kör med ett P5KPL-C/1600 kort från ASUS med stöd för höga klockhastigheter på CPU:n med en snabb FSB och nyare ram-minnen med stöd för 1066 MHz. manualen står det till och med att det har stöd för just de 2 ram-minnerna jag har; Kingston HYPER KHX8500 1066 MHz...

 

Men det fixade ju sig genom att jag uppdaterade BIOS så att stödet för ram-minnen utökas...

 

Det problem som kavrstår för min del är att min dator startar om så fort jag försöker starta ett spel plus att när jag försöker starta Rainbow Six Vegas 2, så kommer det nu mera upp ett felmaddelande (se bifogad bild)!!!

 

Snälla, någon måste veta hur man fixar detta!!!???....

 

Jag har inga extra-fläktar kopplade till mitt nätaggregat som popcorn_90 hade...

 

[bild bifogad 2008-05-12 21:19:37 av Orreman]

1052118_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort som han har sagt ang. ändringen i BIOS, men det andra med enhetshanteraren fattade jag inte riktigt... :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...