Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur tar man bort Linux?


MichaelM

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ja som rubriken säger så vill jag veta hur man tar bort linux. Jag kör dual-boot med både Windows XP och linux Ubuntu. Jag körde på Ubuntu ett bra tag men det är inget speciellt så nu skulle jag villja ta bort det. Det är så att jag har nämligen gjort en partion till Linux Ubutnu så jag måste nog ta bort den först. Men jag vet inte hur jag ska göra :(. Jag är inte jätte bra på datorer så om någon skulle kunna förklara hur man gör så skulle jag blivit väldigt tacksam:)

 

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows xp.... Jag har en engelsk Windows XP. Men ska försöka översätta åt dig.

* Högerklicka på Den här datorn.

* Välj hantera

* Bläddra fram till Disk hanteraren.

* I nedre delen av fönstret så borde du få några lådor som representerar dina partitioner. Markera din/dina linux partitioner och välja Ta bort i högerklick menyn. Och vips! Så borde linux vara borta. Nu kan du skapa en ny partition av det tomma utrymmet som windows kan arbeta med.

 

För att få bort eventuell boot loader, typ Lilo eller Grub, så är jag inte helt hundra på hur man gör detta i windows. Eventuellt så måste du starta med Windows XP skivan i och välja att reparera windows ifrån skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska se till att fixa bort Grub innan man tar bort Linux-partitionerna för annars så kan man få en dator som inte startar alls.

 

Jag gjorde det för några år sedan genom att starta datorn från XP-skivan och gå in i reparationskonsolen och skriva:

fixmbr

fixboot

 

Finns andra sätt:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=740221 inlägg #2

http://www.users.bigpond.net.au/hermanzone/p18.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså jag råkade ta bort partionen innan jag såg ditt inlägg Cecilia. Jag har inte startat om datorn ännu. När jag gör det så får vi se vad som händer. Om något går snett så har min bror en dator så jag kan skriva därifrån. Men asså jag har ingen "XP boot skiva". När jag köpte min dator så var XP installerat och jag gjorde bara en säkerhetskopia. Ska jag sätta i säkerhets kopian då när windows startar. Och trycka R så jag får dos grejen upp och sedan skriva fixmbr och fixboot?

 

PS: Jag kan inte så mycket så jag undrar hur man gör en partion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar vad de här återställningsskivorna man gör själv innehåller så jag vet inte om de innehåller någon reparationskonsol. Kan du kolla på din brors dator?

 

Du gör en partition i Diskhanteraren genom att högerklicka på tomt utrymme och välja något med att skapa en partition.

 

[inlägget ändrat 2008-05-11 00:41:03 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

jag sitter på min brors dator för att jag kan inte komma in på min.

 

Grub loading

Grub loadin stage 1.5

Error 17

 

Så står det när det kommer till grub så jag kommer inte vidare. Det var så du sa ju Cecilia att den kunde hända så. Men aja jag ska testa med att lägga i min säkerhets kopia när jag startar datorn. Hoppas att det kommer att funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med att stoppa I säkerhetskopian när datorn startar men det kommer bara upp något med hårdiskarna som den gör automatiskt. Men sen efter typ några sekunder efter den har gjort något så står det:

Cannot read driver X

Sen står det bara Abort,Retry,Fail

Det kommer stå så hela tiden. Det försvinner inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om det hjälper att installera samma Linux-variant igen. Jag vet inte om Windows kommer med automatiskt i Grub-listan, men då ska det gå att ändra listan från Linux i alla fall. Men det överstiger mina kunskaper, men det går kanske att googla fram hur det görs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänkte installera samma Linux Varient så vid 72% stog det att det kunde vara fel på hårdisken eller skulle skvian rengöras. Men man kunde göra en test om skivan hade några fel på sig. Men efter jag hade gjort det så stog det att skivan var felfri. Asså jag börjar bli orolig om att jag inte kommer att få igång min dator igen. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyckats installera Linux och jag har fått igång windows. Men det är väldigt kris om min diskspace. För att linux har gjort massa partioner så det är väldigt kris. Men först nu vill jag veta exakt hur jag ska få bort Linux ur grub och grub. Sedan ta bort linux. Och få all linux space till windows igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt vad hand menar open a terminal. Och jag fattar asså inte ens hälften vad som står där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terminalfönster är motsvarigheten till Kommandotolken i Windows. Finns det inget menyval som heter Terminal, eller kanske Shell?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar allt fram till steg 4. Jag förstår inte vad man ska göra i steg 4 och 5.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det är för sorts hårddisk i datorn, SATA eller PATA?

Om du inte vet vilket det är så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram mer information.

 

Sorten påverkar hur du ska skriva.

 

Ligger Windows på första partitionen i datorn? Kolla i Diskhanteraren.

 

Samt i Linux terminalfönster skriv:

sudo fdisk -l

och kopiera hit resultatet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

här kommer resultatet:

 

Disk /dev/sda: 250,0 GB, 250059350016 byte

255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar

Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Diskidentifierare: 0x68ff68ff

 

Enhet Start Början Slut Block Id System

/dev/sda1 1 383 3076416 12 Compaq-diagnostik

/dev/sda2 * 384 6971 52918110 c W95 FAT32 (LBA)

/dev/sda3 14967 30401 123981637+ f W95 Utökad (LBA)

/dev/sda4 6972 14966 64219837+ 83 Linux

/dev/sda5 15313 22417 57070881 7 HPFS/NTFS

/dev/sda6 14967 15312 2779182 82 Linux växling / Solaris

/dev/sda7 * 22418 30070 61472691 83 Linux

/dev/sda8 30071 30401 2658726 82 Linux växling / Solaris

 

Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning

 

Disk /dev/sdb: 250,0 GB, 250059350016 byte

255 huvuden, 63 sektorer/spår, 30401 cylindrar

Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte

Diskidentifierare: 0x2527a2c7

 

Enhet Start Början Slut Block Id System

/dev/sdb1 1 13250 106430593+ 7 HPFS/NTFS

/dev/sdb2 29700 30401 5638815 5 Utökad

/dev/sdb5 29700 30401 5638783+ 82 Linux växling / Solaris

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disk /dev/sda

Disk /dev/sdb

Två SATA-anslutna hårddiskar alltså och med ett antal partitioner där Windows kan tänkas ligga. Ligger Windows på samma hårddisk som Linux-partitionerna, dvs den som är uppdelad i många små bitar eller ligger den på den andra hårddisken som består av en stor Windows-partition och en Linux-växlingspartition?

Om den ligger på hårddisken med många partitioner tror du att det är den som heter sda2? Den ligger direkt efter Compaqs specialpartition och det verkar vettigt för en dator som har Windows installerad från början.

 

I så fall bör kommandona i punkt 4 bli:

ms-sys -p /dev/sda2

ms-sys -m /dev/sda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det stog bara så här :

 

Kunde inte öppna /dev/sda, Åtkomst nekas

 

PS: vad är MBR ?

[inlägget ändrat 2008-05-29 18:56:19 av MichaelM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR = Master Boot Record, det som BIOS startar och som i ditt fall pekar på Grub som ligger på en av Linux-partitionerna och som ska ersättas av något som pekar på Windows i stället.

 

Kommer felmeddelandet vid första eller andra kommandot?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva så här då:

sudo ms-sys -p /dev/sda2

sudo ms-sys -m /dev/sda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så stog det efter den första:

 

Startsektor (antal dolda sektorer) skrevs till /dev/sda2

Fysisk disk id 0x80 (C:) skrevs till /dev/sda2

 

Så här efter andra:

 

Windows 2000/XP/2003 master boot record skrevs till /dev/sda

 

 

Så nu är det bara att ta bort linux partitionerna eller ?

 

edit: Jag testar att starta om datorn nu :)

[inlägget ändrat 2008-05-30 12:51:18 av MichaelM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...