Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SP 3 för XP på svenska släppt


Avicii

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder
Nej, det är ingen förändring mot tidigare då man installerar på SATA-disk. F6 och ladda drivrutiner från floppy, såvida du inte slipstreamar SP 3 och samtidigt lägger in drivrutiner för SATA-kontrollern.

 

Oki, såg att man kan köra in integrerade drivrutiner i slipstreamCD:n med hjälp av nLite. Verkar intressant. Då slipper man plocka fram floppyn varje gång det är dags att blåsa datorn.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Skapad
  • Senaste svar
Hur går det med antivirusprogram och brandväggar om man kör in SP3 ovanpå en SP2 installation?

 

Inga problem alls, körde bara in rakt ovanpå, precis som man körde in SP2 ovanpå SP1.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Inga problem alls, körde bara in rakt ovanpå, precis som man körde in SP2 ovanpå SP1.

 

Låter toppen! :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Inofficiellt finns SP3 nu ute, men MS rekommenderar att man väntar för att dom kan inte kontrollera äktheten hos tredje part lyder artikeln:

 

http://www.idg.se/2.1085/1.159697

 

Från officiellt håll rekommenderar Microsoft samtidigt att man väntar med att ladda hem SP3 eftersom företaget inte har möjlighet att kontrollera äktheten hos de länkar som skapas av Microsofts många partners.

 

Problemen med kompatibiliteten har tydligen inte hunnits åtgärdas än. Kollade på bland annat WindowsUpdate idag och där finns inte SP3. Borde finnas där i så fall, tycker man.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på bland annat WindowsUpdate idag och där finns inte SP3. Borde finnas där i så fall, tycker man.

 

Microsoft skrev på fredagen innan släppet, att den bara skulle finnas som vanlig nerladdning först, och först efter ett tag/några veckor även via WindowsUpdate.

 

Men tydligen har dom inte fått bukt med kompatibelkrånglet dom hade.

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu ikväll finns SP3 på Microsoft Update. Men det är ju lite trist att man inget val har. Installera! Annars....Synd, för jag hämtade hem SP3 via en länk på denna tråd häromdagen, slipstreamade och stod i, var jättenöjd med mig själv. Så sägs det att man skall vänta och sen finns den på MU ikväll. Rörigt värre! Jag hade velat vänta med installationen och kollat diskussionerna, men nu säger MU att man inte kan hämta andra viktiga uppdateringar förrän SP3 är installerad...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tydligen har dom inte fått bukt med kompatibelkrånglet dom hade.

Allt är nu OK med SP 3..

 

Finns att hämta den fristående SP 3:an från Microsoft Download Center:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=5b33b5a8-5e76-401f-be08-1e1555d4f3d4&DisplayLang=sv

 

 

Finns också en .iso att hämta:

 

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=2fcde6ce-b5fb-4488-8c50-fe22559d164e&DisplayLang=sv

 

 

Detta är garanterat exakt samma version, som jag länkade till 3 maj.

Vad IDG och andra media skriver, får man ta med en nypa salt. De är hopplöst efter i svängarna då det gäller Windows-nyheter.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-06 20:47:32 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Jag provade söka efter nedladdning av SP3 strax efter din tråd här, men hittade inget att ladda nedifrån. Så jag antog då att IDG hade rätt i det dom skrev.

 

IDG tar jag som seriösare än t ex kvällstidningarna som ibland försöker leka datortidning med "Så får du din dator snabbare på 10 minuter"-artiklar. I övrigt får man vara lite kritisk själv när man läser artiklarna.

 

Du som är betatestare har säkert säkrare källor att rätta dig efter.

 

Tackar för dina länkar! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddade ner SP3 från svenska Microsoft Update och allt tycktes gå bra...Ta i trä, kanske är bäst att tillägga. Så SP3 finns där!

 

Bra att jag inte slipstreamade förgäves då, säger jag till Maratonmannen! TACK!

 

Tack också Gästen för länk till hur man slipstreamar. Det var ju inte så svårt!

 

IDG är nog de enda jag litar på. I alla fall er som stadigt hänger i och svarar på alla möjliga och omöjliga frågor. Känns tryggt.

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-06 23:17:27 av K Olagus]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, blanda inte ihop de som skriver här på Eforum med IDG. IDG må driva Eforum men vi som skriver här har inget med IDG att göra. Trevligt dock att du känner dig trygg här, något annat vore galet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
K Olagus skrev:

Jag hade velat vänta med installationen och kollat diskussionerna, men nu säger MU att man inte kan hämta andra viktiga uppdateringar förrän SP3 är installerad...

 

Samma här!

 

Avvakta alla problem, så man är förberedd. Då blir det att köra in SP3 innan nästa besök på WindowsUpdate. Bra att du informerade om det. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var helsnurrigt på Microsoft Update igår. Olika besked vid olika tillfällen på kvällen när jag var där och kollade. Stämmer att ett av beskeden var att man inte kunde hämta viktiga uppdateringar innan man lagt in SP3. Men när jag så hade lagt in SP3, så fanns inga viktiga uppdateringar - i själva verket inga alls. Men det var väl en tanke med det beskedet antar jag....

Jag har hur som helst inte haft några störningar efter att jag tog in "packet". Inga förbättringar i form av snabbhet e.dyl. heller för den delen. Tog 3% av min plats på systempartitionen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, men du är rätt aktiv här på e-forum. Kanske inte konstigt om man förknippar e-forum med IDG, även om jag förstår att du inte ÄR IDG.

Jag har inga kunskaper om IDG mer än den att den tycks vara utgivare av diverse datorrelaterade tidskrifter och webbsidor. Så jag undrar ju varför du och någon mer är så måna om att distansera er från IDG? Jag vet inte säkert heller vilka av er alla som ofta skriver här som är s.k. moderatorer. Hur som helst, ni är oftast väldigt hjälpsamma, snabba och kunniga! Så jag är nöjd så långt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

En kvarts tystnad och SP3 installerades här.

Jodå, det gick helt smärtfritt och nu har även jag SP3. :-)

 

Inbildar mig kanske, men visst tycker jag att systemet känns lite raskare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte heller moderatorer, som Monshi och jag, är på Eforum som någon sorts representant för IDG utan alla är här som privatpersoner utan ersättning för det vi skriver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag undrar ju varför du och någon mer är så måna om att distansera er från IDG?

Ingår jag bland "någon mer"?

Jag skrev följande i går:

Vad IDG och andra media skriver, får man ta med en nypa salt. De är hopplöst efter i svängarna då det gäller Windows-nyheter.

Med det menar jag helt enkelt att IDG ligger långt efter Eforum vad gäller att informera om att det finns nya Service Pack, nya Windows-versioner.

3 maj 07:24 postade jag om att SP 3 fanns för nerladdning. Två dagar senare kunde man läsa om "nyheten" på IDG.

Samma visa var det med:

SP 4 till Windows 2000

SP 2 till XP

SP 2 till XP x64

SP 1 till Vista

Windows Server 2008 RTM

Vista RTM

 

Alltid 1-3 dagar senare kunde man läsa om det på IDG.

Distanserar mig från IDG gör jag inte. Hittar mycket matnyttigt på IDG:s sidor.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä, men du är rätt aktiv här på e-forum

 

Jo, det är många som är aktiva här, vi gillar att vara aktiva, och göra vad vi kan för att hjälpa andra.

 

 

Så jag undrar ju varför du och någon mer är så måna om att distansera er från IDG?

 

Vi gillar som sagt att hjälpa människor som har olika problem med framförallt datorer, men det finns även underforum här som inte handlar enbart om datorer.

 

 

Jag vet inte säkert heller vilka av er alla som ofta skriver här som är s.k. moderatorer

 

Tja, vi är ett litet gäng, som blivit utvalda för detta.

 

 

Hur som helst, ni är oftast väldigt hjälpsamma, snabba och kunniga! Så jag är nöjd så långt.

 

Låter trevligt att du är nöjd :thumbsup:

 

 

 

 

// gästen

 

[inlägget ändrat 2008-05-07 19:03:34 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här världen lär man sig något nytt varje dag! Tog mig för att klicka på IDG, och vips var jag inne på något jag tidigare inte sett! Det är lite förvirrande faktiskt. Jag läser bara vissa av tidskrifterna, på nätet och i pappersform, och så brukar jag titta in på e-forum. Nyfiken är jag förvisso, men att IDG hade en egen nyhetssida har jag inte upptäckt. Skippar nog den. E-forum är helt OK.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl sälla mig till gruppen SP3 användare också.

 

Har ju haft den inlagd virtuellt några dagar utan problem, men nu har den åkt in i resten av nätverket också, och det verkar tuffa och gå snällt än så länge.

Kunde dock inte hämta den via windows update, utan fick hämta den via länk istället, vet inte varför?

 

Raskare eller inte, har ingen uppfattning ännu...

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

På Sweclockers forum regnar det av alla möjliga problem efter SP3-installation:

http://tinyurl.com/5fxvqr

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Sweclockers forum regnar det av alla möjliga problem efter SP3-installation:

 

Så farligt tycker jag inte att det var, behövde inte ha paraply i alla fall ;)

 

Funkar utmärkt här fortfarande.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Så farligt tycker jag inte att det var, behövde inte ha paraply i alla fall Ironi

 

Funkar utmärkt här fortfarande.

 

Jag tyckte heller inte att det var så farligt. Efter omstarten fungerade allt som det brukar göra. Problemen borde i så fall ha visat sig då. Har inte gjort en kallstart än då jag även tankade en större fil under natten, men det borde inte vara några problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...