Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brännarpogram hittar inte dvd-brännaren. Felinstallerad?


Bertil Bertilson

Rekommendera Poster

Bertil Bertilson

Har (försökt) installerat en dvd-brännare Optiarc AD-7200. Problemet är att mina brännar program, Ashampo, burn4free eller WINAvi inte hittar den, bild 3.

Kan spela upp på den.

 

Försöker jag öppna DVDn enhet D bild 2 får jag massa konstiga meddelanden,

bild 4 och 5.

 

Bild 1 är från systeminformationen och där är den ju med.

 

Installerad som master och cd-brännaren som slave. Har även kollat i setupen och det är ok.

 

Givetvis har jag försökt alla vägar som Windows erbjuder, ny maskinvara, uppdatera drivrutin o.s.v.

 

Har hittat en drivrutin på http://www.techspot.com/drivers/driver/file/information/10035/

men eftersom teknisk engelska inte är min grej så vågar jag inte ladda ner den.

 

Är ju lite varningar när det gäller Firmware, tror jag mig förstå.

 

Köpt som bulkvara hos inet alltså inget annat än dvdn i en plastpåse!!!

 

/Bertil

 

 

[bild bifogad 2008-05-01 14:40:24 av Bertil Bertilson]

1049756_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

För att ett brännarprogram ska funka så måste programmet stöda din brännare. Har du försökt att uppdatera ditt brännarprogram?

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Hej!

 

Alla brännarprogram är uppdaterade.

 

Lyckas jag öppna D som inte kallas DVD som den väl borde får jag upp bif. bild.

 

[bild bifogad 2008-05-01 15:41:07 av Bertil Bertilson]

1049772_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Du verkar ha 2st dvd/cd spelare. Gå till enhetshanteraren och avinstallera båda dvd/cd spelarna. Sen så startar du om datorn och låter Windows installera om dom igen. Enligt sista bilden så verkar du ha en skiva i spelaren. Ta bort skivan innan du installerar om.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Hej!

 

Har gjort som du sade.

 

Kolla bilden där finns all info.

 

/Bertil

 

[bild bifogad 2008-05-01 16:43:49 av Bertil Bertilson]

1049796_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att avinstallera alla brännarprogram och avinstallera även alla "Virtual Cd/Dvd drive utilites" typ Daemon tools, Virtual Cd, PowerIso, UltraIso eller liknande. Sen så installerar du om Cd/Dvd spelarna. Till sist så installerar du tillbaka programmen du tog bort och testar vilket av dom som spökar för dej.

Jag tror nämligen att du har problem med något installerat program.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Har avinstallerat ALLT som du föreslog. Startade om.

 

Installerade sedan CDBurnerXP och den hade "tagit" DVD-brännaren.

 

Brände 3 avi-filer som sedan inte gick att öppna varken på datorn eller i DVD-spelare. Film-dvd går ibland att öppna.

 

När jag sätter in dvdn i dvdbrännaren ändras enhet D till AUDIO sen när den matas ut till antingen CD eller DVD, lever sitt eget liv.

 

Kom på en sak. Tidigare satt det en DVD-spelare i burken den var byglad lite konstigt med bygeln längst till vänster, alltså varken master eller slave och det gick en tunn kabel till uttag typ analogt.

 

Där sitter ju nu brännaren(se första inlägget) men jag satt även fast den tunna kabeln på "analogt". Skall den behövas?

 

Prövade igen att bränna en avi-fil och fick meddelandet att att det var klart men D går inte att öppna och det går inte att mata ut skivan. Helt låst måste starta om datorn men skickar detta först. Kollade att öppna CDBurner och nu är dvd-brännaren borta från listningen!!!!

 

/Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att bygla enheterna som CS (cable select). Men om man gör det så bör båda enheterna som sitter på samma kabel vara byglade som CS för att det ska funka bra. Den analoga kabeln som du pratar om är en ljudkabel som går till ljudkortet. Du kan förmodligen ta bort den utan att ljudet försvinner.

 

Om du försöker att titta på skadade Avi-filer så kan dom låsa datorn.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Verkar bli långdraget det här,

 

Har du något mer att tipsa om för som skrivit ovan så funkar inget mer än att kolla på en gammal dvd eller cd.

 

Har du någon kommentar till detta!

 

Har hittat en drivrutin på http://www.techspot.com/drivers/driver/file/information/10035/

men eftersom teknisk engelska inte är min grej så vågar jag inte ladda ner den.

 

Är ju lite varningar när det gäller Firmware, tror jag mig förstå.

 

Innan jag installerade den så kollade jag på lite andra inlägg och och de flesta var eniga om dvd på master och cd på slave. Dom delar på en kabel.

Hårddiskarna har egen kabel.

 

Är det lönt att avinstallera cd-brännaren och ev ta bort den helt?

 

/Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ny Firmware kan lösa ditt problem. Det är sällan det blir något fel när man uppdaterar firmwaren, fast om du har otur så kan DVD-spelaren gå sönder. Det händer väldigt sällan att den går sönder. Här har du en länk till Sonys hemsida:

http://www.sonynec-optiarc.eu/en/support-service/downloads/fw_dvd-writer-ad-series.html

Hämta din firmware här för att vara säker på att du får rätt version.

 

Det brukar vara bäst att ange en enhet som master och en som slave. Om Dvd eller Cd är master vet jag inte om det har någon betydelse. Du kan ju testa om det blir någon skillnad när du tar bort anslutningskablarna till din CD-brännare, men jag tror inte att felet är där.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Känns lite som att jag är ute på mycket svag is.

 

Hittade en ny drivrutin 1.06,

Fick frågan om jag ville upp gradera från 1.04 till 1.06.

Tryckt på Flash men nytt meddelande typ uppgradering avbryten.

 

Tog en skärmdump som inte funkade. Försökte öppna ett bildprogram, gick inte. Som tur var hade jag gjort en återställningspunkt innan. Återställde och allt funkar som vanligt, inte brännaren förstås.

 

I länken du hänvisade till finns inte min modell med men går säkert med en likvärdig men vad betyder P-ATA vs S-ATA jag har ju IDE anslutningar.

 

Förvirrade hälsningar

 

/Bertil

 

PS

Skall titta på en dansk serie "Brottet" och efter det en mycket bra surrialistisk film av Louis Bunuel "Borgarklassens diskreta charm" mycket sevärd. Men går in och kollar senare om du har någon mer idé.

DS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Om du har en Optiarc AD-7200 med IDE anslutningar så är det P-ATA som du ska välja.

 

P-ATA betyder Parallell ATA och det är en gammal standard för att överföra data från hårddiskar till processorn via moderkortet med en flatkabel som består av 40 tunna kablar som sitter tätt nära varandra. Flatkabeln består av två IDE kontakter (Master/Slave) för inkoppling av enheter. Maximal överföringshastighet 133 MB/s

 

Den nya standarden heter S-ATA. S-ATA betyder Seriell ATA. Består av två IDE kontakter (Master/Master) för inkoppling av enheter. Överföringshastigheter 150, 300 och 600 MB/s.

 

Eftersom du har en Optiarc AD-7200 P-ATA så borde den här firmwaren passa: http://www.sonynec-optiarc.eu/uploads/f7/u_/f7u_9KzKKEretugZr8E2Jg/AD7200A_1061_DL1466.ZIP

 

Mvh Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att största anledningen till att det blir fel vid en firmwareuppdatering är om man använder en firmware som inte passar till Dvd/Cd-spelaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

OK och tack!

 

Testar efter filmen.

 

/Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson
Eftersom du har en Optiarc AD-7200 P-ATA så borde den här firmwaren passa: http://www.sonynec-optiarc.eu/uploads/f7/u_/f7u_9KzKKEretugZr8E2J

g/AD7200A_1061_DL1466.ZIP

 

Har försökt installera enligt länken men med samma resultat. Meddelande att det misslyckas och sedan går inte några program att öppna. Fick göra systemåterställning.

 

Som du ser på bifogad fil så finns det redan brända filer på skivan men de är oåtkomliga. Går inte att öppna. Försöker jag slår enheten (D) över från att ha varit DVD till CD.

 

/Bertil

 

[bild bifogad 2008-05-02 00:28:16 av Bertil Bertilson]

1049893_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta på Sonys hemsida:

Read this first - How to flash a drive (Short introduction)

 

1. Download appropriate Firware and unzip the file into a folder of your choice.

 

2. Launch the exe-file to flash your drive.

 

3. In case of difficulties, please flash the drive in PIO mode - Changeable in WinXP & W2K/Vista in the device

manager - "IDE ATA/ATAPI controllers", choose the right channel and switch from DMA to PIO mode.

 

4. Flash your drive and restart the pc.

Important: Do not turn off power during the flashing process.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson
manager - "IDE ATA/ATAPI controllers", choose the right channel and switch from DMA to PIO mode.

 

Testade att ändra allt till PIO mode, både PRIMÄR och SEKUNDÄR.

 

Gick att installera utan problem men vad slö datan blev. Ändrade tillbaka till DMA om möjligt.

 

Samma problem igen men behövde inte återställa systemet.

 

Fattar inte "choose the right channel"

 

/Bertil

 

[bild bifogad 2008-05-02 01:08:15 av Bertil Bertilson]

[inlägget ändrat 2008-05-02 01:09:44 av Bertil Bertilson]

1049907_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2st kanaler.(channel) Primär och sekundär IDE-kanal. Det som menas är anslutningarna på moderkortet. Du har två kontakter på moderkortet där du ansluter hårdiskar, dvd-spelare ö.s.v. Kontakterna heter IDE1 och IDE2. IDE1=Primär IDE-kanal, IDE2=Sekundär IDE-Kanal.

Med "choose the right channel" menas att du ska välja den kabel som Dvd-spelaren sitter på och ändra från DMA till PIO mode.

 

Sen så måste återställa alla Ide-kanaler till DMA igen, annars så blir datorn väldigt slö.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Bertilson

Thomas

 

Tack för alla tips jag fått.

 

Tog kontakt med Inet i går och skall lämna in brännaren. Dom tyckte det var "skumt" så dom ville kolla upp den.

 

Hälsningar

 

Bertil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...