Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad tar mest kraft från datorn Skype, MSN och ICQ?


Camilla.L

Rekommendera Poster

Camilla.L

Hej

 

Har varit på några olika företag och de använder sig av intern kommunikation av olika slag. Vet ett företag lite mindre företag som tog bort Skype för att det tog för mycket kraft av data systemet. Gör nu min master på ett stort företag där msn används av alla. Då kommunikation är en del av master undrar jag om någon skulle kunna ge mig lite information om hur MSN, Skype och ICQ förhåller sig kraftmässigt till varandra.

 

Tack för hjälpen på förhand och ha en trevlig 1 maj!

 

Hälsningar Camilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Är det för röst (telefoni) eller för instant messaging de ska användas? Att IM skulle ta för mycket kraft låter mycket märkligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skype kräver mer resurser pga att det är stängt och krypterat och måste avkrypteras och köras i RAM.

 

Ungefär såhär fungerar det:

1. När du startar programmet flyttas en krypterad kärna över till ramminnet.

2. Kärnan avkrypteras i RAM och körs sedan i RAM.

3. Om man försöker analysera informationen i RAM så kraschar Skype.

 

Skype är ett mästerverk i stängd kod, allt för att skydda sig mot andra kompatipla/konkurrerande program. Detta gör att det kräver mer resurser av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det beror på nåt annat. På min gamla dator så märker jag inte att Skype skulle använda mera resurser än de andra så jag tror det beror på det som verkligen skiljer programmen åt, nämligen att Skype använder sig av Peer2Peer.

 

Eftersom ingen egentlig trafik går till Skype:s egna servrar (förutom initiering, optOut mm) så behöver klienterna lösa vissa problem själva såsom att få folk som sitter bakom en NAT eller brandvägg att kunna koppla upp sig till andra. Till detta behövs alltså en klient som har en ip-adress man kan nå från internet, en super nod.

 

Nu till poängen: blir man en super nod så får man stå ut med att ens bandbredd blir ganska flitigt utnyttjad av skype-klienter som sitter bakom en NAT/brandvägg, (och det är ju ganska vanligt med routrar nuförtiden). Så det kan ju vara ett skäl att byta från Skype till MSN/ICQ.

 

Sedan Skype 3.0 så har man dock kunnat välja att inte behöva bli super nod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

:thumbsdown:

Det här var nog det värsta jag läst på ett bra tag. Totalt brist på kunskap och sans. Skype är inget bra program, det kan jag hålla med om, men orsakerna till det är knappast i närheten av vad IT-Professorn "softstate" försöker framhäva.

 

Som KaptenZoom nämner är det på grund av att man kan hamna som supernod i skypes p2p-nätverk som gör att processen helt plötsligt står och maler i högt tempo. Dessutom så krypteras all trafik vilket också borde ge en del genomslag i form av processorslukning.

 

"Om man försöker analysera informationen i RAM så kraschar Skype."

Värmer gott i vinterkylan, bättre än glögg och galenskaparna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man försöker analysera informationen i RAM så kraschar Skype."

Värmer gott i vinterkylan, bättre än glögg och galenskaparna!

:thumbsup::)

 

[inlägget ändrat 2008-11-24 09:36:50 av KaptenZoom]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...