Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nikon D40 eller D70 eller Canon Eos 400D


jimmyc

Rekommendera Poster

Dessa 3 kameror ligger i ungefär samma prisklass begagnat men frågan är vilken som är bäst för en glad amatör?

 

Jag har även hittat en del Pentax 100 och Nikon D40x & d60...

 

Det verkar finnas för många på marknaden för att jag ska kunna bestämma mig, är även sugen på ett objektiv 55-200 eller nåt liknande så de får man ha med i beräkningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nikon eller Canon är nog mest fråga om vad man vill satsa på för framtiden. Tillbehör som blixt, objektiv m m passar antingen den ena eller den andra.

 

D70 är en äldre men mer avancerad kamera än D40 om man ser till inställningsmöjligheter.

 

D40x har 10MP, D40 och D70 har 6MP men det spelar mindre roll än man tror.

 

D40/D40x har endast stöd för autofokus på objektiv som har en inbyggd autofokusmotor. Det har de flesta nya objektiv men det kan vara värt att komma ihåg.

 

Canon har ofta relativt dåliga objektiv med som standard till sina billiga kameror, där vill man kanske byta till nåt annat. Nikon har alltid bra objektiv med som standard.

 

Pentax är väl en liten outsider. Relativt nya inom digitala systemkameror. De har mer finesser än Nikon/Canon för samma pris men en del nackdelar istället som långsammare hantering (långsammare autofokus t ex) och mer stärande brus i bilderna.

 

Ett bra ställe att besöka där det finns mängder av information, jämförelser och provbilder är

 

http://www.dpreview.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...