Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Max antal bilder?


moerin

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har några frågor om kameror.

 

1) På en kompaktkamera, vilka delar finns det som slits ut? Och isåfall går de att laga?

 

2) På kompaktkameror igen. Finns det någon gräns för hur många bilder slutaren klarar, som på systemkameror. och isåfall hur många?

 

Vet inte om det finns svar på mina frågor, men någon kanske vet.

 

Tack på förhand!

 

//Martin

 

[inlägget ändrat 2008-04-27 17:31:42 av moerin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Knappar och rattar, lucka till minneskort, utskjutande lins om det är en sån. Tror knappast att det är lönt att laga sånt.

 

2) Kompaktkameror har i allmännhet ingen mekanisk slutare som slits ut, "slutaren" är helt elektronisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: Vanligaste - användaren tappar den eller den blir blöt. Detta kan jag slå vad om men är inget jag "vet".

 

2: Ehh, du får nog ta en himla massa kort då. Med andra ord, ingen aning men tror inte det är ett problem för så många och inte heller något som tillverkaren specar för kompaktkameror. Inte den målgruppen som intresserar sig för det som köper kompaktkameror.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren!

 

Jag undrade mest för att jag verkar ha tagit drygt 1000 bilder på knapt en månad... det kanske inte ens är mycket..:P men ändå.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min Konica Minolta Dimage G400 har använts flitigt i 4 år! Det märks såklart mest på batteritiden då den går med Li-Ion batteri, från att ha hållt cirka 1 vecka, håller den nu bara en utekväll innan den behöver laddas igen... och sen märks det även på ett par knappar som använts mycket, att de börjar bli väldigt dallriga och känns som de skulle kunna ramla av när som helst :P vidare syns färgslitage på de flesta delar där det inte är metall utan snarare typ metallfärgad plast. Dock är det snart dags att köpa ny kamera ändå då 4 Mpx, ingen stabilisator och en liten 1,5" display börjar kännas lite ur tiden :P så mina tips är att köpa en kamera i gediget i metallchassi, förvara den i väska, hålla den borta från sandstänk och vattenstänk (om den inte är byggd att tåla det), samt såklart inte tappa den! :) Nu för tiden har många kameror grymt stora displayer också, och de är mer ömtåliga än många tycks tro! Det är i regel inte värt att reparera en kompaktkamera om det inte är garantifel; enkla åtgärder som att byta en knapp eller en krossad display kan lätt gå på 1000-2000 kronor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...