Just nu i M3-nätverket
Jump to content

PCI drivrutiner saknas

LinusOhlsson

Recommended Posts

LinusOhlsson

Jag installerade win 98 på en dator jag fick för ett tag sen men den hittar inte några drivrutiner till något som har med PCI att göra. Jag måste ha de drivrutinerna för att starta internet tydligen. Vart hittar jag drivrutinerna och vad är det som blivit fel så den inte hittar de??

Låter som det saknas drivrutiner för moderkortet. Om det är en märkesdator så hittar du drivrutiner på datortillverkarens webbplats och om den är byggd privat eller mindre företag på moderkortstillverkarens webbplats.

Sedan är det ju olämpligt att ansluta en dator med Windows 98 till internet pga alla kända säkerhetshål som finns i den.

Jag installerade win 98 på en dator jag fick för ett tag sen men den hittar inte några drivrutiner till något som har med PCI att göra. Jag måste ha de drivrutinerna för att starta internet tydligen

Kan det vara drivrutinerna för nätverkskortet tro?

Kan du se om nätverkskortet fungerar i enhetshanteraren, eller har du ett gult utropstecken där?

Om du får igång internet så ser du till att ha ett fungerande virusprogram installerat, t.ex Avast http://www.avast.com/ fungerar bra till Win98, drar inga resurser, men fungerar pålitligt, använder det själv i en Win98 dator jag har här i nätverket, och jag kör denna ut mot internet också, men naturligtvis måste man hämta hem dom säkerhetspatchar som behövs också, det gör du via windows update.

Microsoft upphörde med all support sommaren 2006, efter detta så har inga nya patchar skrivits, utan det finns bara kvar uppdateringar/säkerhetspatchar fram till detta datum, viktigaste idag, är att lägga in sp1 till iexplorer 6, men du borde kunna få hem allt nödvändigt via windows update, det finns också ca 20 -tal patchar att hämta manuellt också.

http://tinyurl.com/4req27 "förkortad länk".

Edit: Naturligtvis är det också bra med en brandvägg, men du måste ha mycket minne, så att datorn orkar dra både virusprogram och en brandvägg.

Jag kör själv bara med Avast, för just den Win98 har bara 90 Mb minne, så den orkar inget mer, men normalt så är jag aldrig ute på nätet med denna, kör alltså inte iexplorer, utan datorn fungerar som en säkerhetsdator för själva nätverket, så behovet av en brandvägg i mitt fall finns inte.

// gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

[inlägget ändrat 2008-04-26 16:32:24 av //gästen]

LinusOhlsson

Förmodligen drivrutinerna till nätverkskortet. Hur får jag reda på vad mitt nätverkskort heter så jag kan hitta drivrutiner på internet?

Tack för tipsen

Testa att göra såhär...

Öppna enhetshanteraren, där ska ju ditt nätverkskort finnas, nu kanske det är ett gult utropstecken framför, markera kortet, klicka på egenskaper, och klicka på fliken drivrutin, och klicka sedan på "Uppdatera drivrutin", där bör det också stå vad nätverkskortet heter.

Med lite tur så kan det fungera.

// gästen

En text liknande denna:

PCI\VEN_8086&DEV_109A&SUBSYS_01D11028&REV_01\4&22443A69&0&00E5

Och detta skulle vara??

// gästen

LinusOhlsson

Okej jag har kollat nätverkskortet nu men det är inget fel på det. Det är bara 4 st PCI grejer som det är ett uttropstecken på när jag går in på enhetshanteraren

Då är frågan vad dessa är till för?

Det här är det stora problemet med Win98 idag, att för att få detta operativ att fungera så måste man ha samtliga drivrutiner till hands, man måste alltså veta exakt vad som finns i datorn, annars blir det tyvärr problem.

Är det ett inbyggt nätverkskort eller ett separat sådant?

Kan du utläsa vad det är för PCI enheter som inte fungerar, eller står det bara PCI-enhet på varje rad?

// gästen

För att ta reda på vad det är för hårdvara tex nätverkskort kör man ett testprogram, tex Everest

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

du får ladda hem det på en annan dator och bränna det på en CD.

Du kan samtidigt ladda hem och bränna på CDn

allt du kan ladda hem enligt Cecilas råd här.

http://ceblstockholm.googlepages.com/home

så du har det klart att installera.

Du kan också ladda hem Openoffice så du har ett officepaket

och tex 7-zip för att klara zippade filer

http://www.openoffice.org

http://www.7-zip.org

och bränna på CDn om de får Plats

Innan du ansluter datorn till internet är ett minimum du installerat Zonealarm brandvägg.

Annars har du den full med skitprogram inom några minuter.

Själva kör vi också SuperantiSpyware på datorer med Windows men följ alla råden.

inte minst Siteadvisor

Med lite tur så får LinusOhlsson reda på vilka PCI -enheter som inte har drivrutiner installerade, inte alls säkert att Everest hittar sådant på en gammal Win98 dator, det beror givetvis hur gammal själva dator är också.

Beträffande det övriga, så hänger det mycket på hur mycket minne som finns i datorn och hur stor hårddisk som finns.

Jag skulle inte få plats med allt detta på den 98 -maskin jag har här.

// gästen

Öh??

Texten JAG klistrade in är MITT nätverkskort och alltså bara ett exempel.

Går att få fram mycket info från den.

Om man postar MOTSVARANDE text för de enheter, som enhetshanteraren flaggar för, så kan någon ta reda på vilka enheter det rör sig om och leta drivrutiner för dessa.

• 2 weeks later...
supergrease

Jag har suttit på många datorer med Windows 98.

Att få ett nätverkskort att funka är 1 på 100 på windows 98.

Sen beror det på vilken version av win98 du har.

Första utgåvan är lixom gjord för arbete i word och internet där man ringer upp.

Andra utgåvan har USB stöd och bredbands internet (Lan).+ lite mer spelegenskaper.

Däremot om du skulle kunna hitta ett begagnat nätverkskort från typ 2003 (blocket.se/ tradera.se) skulle kunna funka för dig för då var windows 98 fortfarande supportad. Sen gäller du ju å ladda ner senaste updates både från microsoft download och tillverkaren hemsida. Sen för att installera kortet måste du ha win98 cd och diskett tillgänglig samt drivrutinerna antingen på diskett eller cd. Läs noga också vad dem tidigare har skrivit på denna tråden och kolla igenom gamla trådar för å se om där står nåt läsvärt...

Du kan också söka efter ny maskinvara i kontrollpanelen

Lycka till (jag vet hur fustrerande de kan va att inte få det att fungera i win98 för ja använder det också år 2008!)

Att få ett nätverkskort att funka är 1 på 100 på windows 98.

Har du bara fungerande drivrutiner, så brukar det inte vara något problem.

Anser det gälla oavsett Win98-version.

Däremot om du skulle kunna hitta ett begagnat nätverkskort från typ 2003 (blocket.se/ tradera.se) skulle kunna funka för dig för då var windows 98 fortfarande supportad.

Visst, nätverkskort går kanske att få tag på, men ingen garanti att det följer med funktionella drivrutiner.

Du kan köpa ett nytt nätverkskort över disk idag, och använda i en Win98 dator om du vill, så länge det passar i datorn och har tillhörande drivrutiner, inga problem.

Vad har Win98 support från 2003 att göra med ett nätverkskort med fungerande drivrutiner?

Sen för att installera kortet måste du ha win98 cd och diskett tillgänglig samt drivrutinerna antingen på diskett eller cd.

Brukar räcka med Win98-skivan, och som sagt, fungerande drivrutiner.

// gästen

• 1 month later...

Har inte sett i Dina inlägg uppgifter om Windows 98-datorns fabrikat, tiilverningsår, modell.

Om min gissning att den tillverkats omkring 1999 stämmer, så är det inte otoligt att den har 2 bankar som kan ta var sitt SDRAM-minne med 184 pin om 128 MB (100Mhz) .Sådana minnen är billiga - kanske 100 kr eller mindre (beg.på nätet)

Kan vara jobbigt att hitta drivrutiner till PCI bryggan, jag har flera gånger inte hittat alla rutiner på Win 98-skivan

Ett sätt att slippa bråka med drivrurinerna för nätverkskortet är att köpa ett kort med drivrutiner. Kostar kanske 150 kr på elektronikstormarknader om man har tur.

//T.Sarastro

[inlägget ändrat 2008-06-25 00:44:04 av T.Sarastro]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...