Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

aceton alkohol eller dyra små flaskor??


Kemono

Rekommendera Poster

Köpte lite arctic silver 5 för att ha på cpu:n förstås, och har nu sökt runt om hur man får bort den gamla kylpastan.

En del säger aceton andra alkohol andra kem ren bensin.

På arctic silver hemsida säger man att man absolut inte ska använda nåt av detta utan det enda som är tillräckligt bra är det som dom själva säljer och så hänvisar man till diverse undersökningar.

 

 

Vad ska man tro på????

 

[inlägget ändrat 2008-04-21 16:10:22 av Kemono]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Förmodligen för att alkohol eller aceton kan orsaka rost och liknande på ytan under kylflänsen.

 

http://www.arcticsilver.com/arcticlean.htm

 

Personligen har jag alltid torkat av så mycket jag kan med torrt hushållspapper, för att sedan ta resten med hushållpapper, fuktad med T-Röd. Har inte fått några skador på grund av den behandlingen.

 

Men det är ju ett personligt ställningstagande.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aceton går utmärkt att använda. Det viktiga är att man använder ren aceton, dvs. aceton utan olja. Innehåller den olja kan det lämnas rester som kan vara skadliga. Ren aceton funkar dock utmärkt och är på intet sätt skadligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av acetonets egenskaper är att det är utmärkt för att lösa upp vissa typer av plast.

Man kan ju hoppas att den plasten inte förekommer på moderkortet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv tops som jag avlägsnar all pasta med, eftersom det normalt inte sitter så mycket kylpasta på en processor, så brukar det räcka med ca 4-5 tops för att få helt rent.

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag torkar alltid bort den gamla pastan med hushållspapper. Därefter kemiskt ren bensin. Har alltid funkat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl mer eller mindre standard att använda aceton för denna typen av operationer, har aldrig hört talas om att något skulle skadats av det. Enda motargumentet som t.ex. Artic Silver kom med på sin hemsida var ju att det inte var lika effektivt som deras specialprodukt för att lösa upp kylpastan, absolut inget om att det kunde vara skadligt. Sedan ska man ju använda det med måtta, man doppar t.ex. en tops i aceton och sedan använder man den för att skrapa/gnugga bort kylpastan.

 

Disclaimer: Det är minst 5 år sedan jag rörde en processor och grejade med kylpasta och liknande, så mina kunskaper kanske har passerat något bäst före datum, men så här var det min min tid iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...