Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

firefox och IE


jan-erik

Rekommendera Poster

jag har två problem som båda är relaterade till vilka webläsare som användes.

Det första gäller tabeller som läggs ut, oclh där vertical scrolling är nödvändig (många poster), men där horisontell inte behövs (fast bredd). I IE funkar det precis som det ska, men i FF verkar det som om vertical och hor scrolling är knutna till varandra. jag har gett gott om utrymme för tabellen inne i sin div, men det hjälper inte i FF.

 

Det andra gäller charset. Några av användarna som använder FF får missbildade å,ä,ö när dom lägger in text i databasen. dessa missbildningar förs förstås vidare. jag har en känsla av att det inte gäller alla som använder FF, men har inte testat klart. Däremot är det inga problem med Mac/Safari.

Är det något jag kan göra åt detta? Ändrar jag encoding så blir det bara fel på andra hållet. Skulle jag kanske låta browser styra encoding, om nu detta är möjligt.

Jag har provat att försöka med att ersätta dessa monstertecken i databasen med hjälp av PHP/str_replace, men det blev inte så bra, för även där fick jag felet i IE-raderna i stället.

 

Om ni vill kolla hur det ser ut så kan ni gå in på www.jea.se/a/promain.php. Problemen finns i fönsterna till höger och i Forum som man öppnar i vänstermenyn. Om ni försöker läsa texterna så kommer ni att få en rappakalja, jag rör nämligen till det för dom som inte logagt in i stället för att stänga ute.

 

[inlägget ändrat 2008-04-20 08:27:47 av jan-erik]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...