Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Portar

Magnus93

Recommended Posts

Hej..

Jag skulle vilja veta hur man blockar all trafik på en viss port

har försökt med xp:s inbyggda brandvägg men det går ändå att använda porten man blockat.

Tänkte om det fanns nåt enkelt sätt att göra detta på. Jag är nybörjare och kan inte så mycke om sånt här.

XPs inbyggda brandvägg kan inte blockera utgående portar utan bara ingående.

Du behöver en annan brandvägg.

Är du säker på att det bästa är att blockera en viss port och inte att blockera ett program?

Hej cecilia

Ja, ja vill nog hellre blockera hela porten och inte bara programet.

Jag har hört att om man lyssnar på den porten och tar upp all trafik så kan inget annat använda den porten.

Vet inte vad de betyder, vet du?

Jag har hört att om man lyssnar på den porten och tar upp all trafik så kan inget annat använda den porten.

Vet inte vad de betyder, vet du?

Nej

Det bästa är ju att porten inte syns utifrån internet och så blir det om man har en brandvägg som blockerar porten. Om vi nu pratar om att skydda datorn från intrång (fast förut verkade det mer som att du ville hindra något i datorn att komma ut).

Men är det utgående eller ingående portar du vill blockera? Eller vad vill du göra egentligen?

Så vitt jag kan se så kan man göra det i Comodos brandvägg, som jag använder, men jag har inte prövat just den funktionen.

Har du testat med My Port Sets, Network Security Policy och Predefined Firewall Policies?

Kan du tala om varför du vill blockera en utgående port? För det är ju inte mycket man kan uppnå med det. Ta som exempel Firefox som för tillfället använder utgående port 2633, 2638 och 1411, men använder nya utgående portar hela tiden så jag kan ju inte blockera surfning genom att blockera en port.

Webbläsaren går till port 80 på webbservern, men använder olika utgående/ingående portar, en port till varje flik och fönster så att den kan hålla ordning på vad som hör till olika flikar och fönster.

Så om man vill stoppa surfning så blockerar man de olika webbläsarprogrammen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...