Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks problem mellan Xp Home och XP x64 Pro


LelleT

Rekommendera Poster

Tänkte jag kunde posta det här också och se om någon på skolan vet vad problemet är, ska posta det på IDG också och har även skickat en variant till HP support. Ska vi se vilka som är klokast ;) hoppas HIK såklart 8)

 

Ja, hej, som ämnet lyder så har jag ett litet problem med nätverket hemma och hoppas det finns någon som kan hjälpa mig lite. Detta är problemet:

 

Det går inte att få tillgång till annan dator i nätverket.

 

Den ena datorn(Laptop Pavilion Ze2000) kör XP Home och den andra(stationär) kör XP 64 Pro. Det finns även en installation av XP 64 Pro på laptopen, men vill inte köra den som standard OS i min laptop, mer för test.

 

När jag kör XP 64 på båda maskinerna fungerar allt utmärkt. Problemet är när jag kör XP Home, då kan jag inte få tillgång till den stationära datorn. Datorerna indexeras antingen på den ena daton eller den andra men inte båda samtidigt. Jag ser alltså datorn under "Visa datorer i arbetsgruppen" men jag får ej tillgång till den.

 

forts följer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forts..

 

På datorn som "ser" den andra datorn kommer felmeddelandet: ”Nätverkssökvägen kan inte hittas”. På den andra datorn som då inte ens kan visa några datorer i arbetsgruppen lyder felmeddelandet: ”The list of servers for this workgroup is not available”. Som ni märker kör jag en engelsk variant (x64) och en svensk.(Home).

 

IP-Inställningar

 

Laptop XP Home:

IP-adress: 192.168.0.103

Nätmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 192.168.0.1

DHCP-server: 192.168.0.1

DNS-server: 192.168.0.1

WINS-server:

 

Dragon XP 64:

IP-adress: 192.168.0.101

Nätmask: 255.255.255.0

Standard-gateway: 192.168.0.1

DHCP-server: 192.168.0.1

DNS-server: 192.168.0.1

WINS-server:

 

forts följer..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forts..

 

Har provat med att:

 

- Stängt av brandvägg

- Stängt av virus program

- Bokat av förenklad fildelning (x64)

- Aktiverat NetBIOS över TCP/IP

- Kört konfigurera ett hemnätverk ett antal gånger både direkt och via USB minne.

Med inställningarna (de som jag vill ha och som fungera om båda kör x64)

- Den här datorn ansluter till Internet genom en annan dator i mitt

hemnätverk

eller genom en lokal gateway.

- Sen unika namn och samma arbetsgrupp.

- Har även provat med första alternativet, Den här datorn ansluter

direkt till

Internet. De andra datorerna i mitt hemnätverk ansluter till Internet

genom den har datorn. (jag har två nätverkskort så kan använda den

ena till Internet och och den andra till nätverket ) jag ser x64 datorn

men får ett nytt felmeddelande vid åtkomst test: ”Nätverkssökvägen

kan inte hittas”.

- Har även provat med att kopierat mappen “Network” (C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Microsoft\Network) från min x64 installation på laptopen till Home installationen.

- Det går att pinga via ip nummer till x64

- Tracert funger också via ip nummer x64

- *Det går inte att pinga eller trcert via datornamn externt.

- och säkert en massa andar saker…

 

avsluting följer...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avslutningsvis till själva frågan...

 

Eftersom det går att kommunicera, med det samma inställningarna, när jag kör XP 64 på båda klienterna men inte när jag kör XP 64 och Home (x32) så är ju frågan om det i huvudtaget går?

 

Om det är pga att den ena kör 64-bitar och den andra 32-bitar.

 

Tacksam för svar!

 

MVh

Lennart N

 

IDG fixar bara 1000 tecken per inlägg så därför uppdelat om någon undra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte provat XP 64bitar ska jag säga till en början. Men problemet borde sitta i dessa datorer, eftersom de ger felmeddelande vid anslutningsförsök. Vad står det i sista raden i felmeddelandet?

 

Du kan kolla om du får nån hjälp av min Nätverksguide, Öppna mapp samt Säkerhetsinställningar:

 

http://web.comhem.se/~u19125457/network.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men inte när jag kör XP 64 och Home (x32) så är ju frågan om det i huvudtaget går?

Den frågan kan jag besvara med att det inte är något problem med nätverk och 32- respektive 64-bitars Windows.

Jag har fungerande nätverk med följande operativ i mina stationära PC:n:

Windows 2000

Windows XP Pro (32-bitars)

 

Windows XP Pro x64

Windows Vista x64

Windows Server 2008 x64

 

Windows Vista x64

 

I en av datorerna har jag Microsoft VPC med Windows 2000 och Vista x86.

 

Fildelning fungerar mellan samtliga operativ.

Allt sammankopplat via en router.

 

Tyvär har jag inget svar på varför det inte fungerar för dig. Kollat igenom inställningarna i Home-datorn, mappar utdelade?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG fixar bara 1000 tecken per inlägg så därför uppdelat om någon undra.

 

Inte riktigt sant, för att det inte ska bli för långa inlägg, så kommer det en liten varning med röd text som säger följande...

 

Ditt meddelande är över 1500 tecken långt, har du inkapslat eventuell kod/logg med taggarna KOD eller LOG?

 

Om du då använder knappen LOG "när det gäller ren text"så kan du skriva mer än 1500 tecken.

Du behöver alltså INTE hacka upp texten som du nu har gjort.

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du då använder knappen LOG "när det gäller ren text"så kan du skriva mer än 1500 tecken.

Till det kan läggas att det är en påminnelse och att det ska gå alldeles utmärkt att skapa inlägg som är mer än 1500 tecken ändå. Men man kan ju tänka på dem som behöver skrolla sig förbi inlägget och använda LOG-knappen även vid rena textmeddelanden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till det kan läggas att det är en påminnelse och att det ska gå alldeles utmärkt att skapa inlägg som är mer än 1500 tecken ändå. Men man kan ju tänka på dem som behöver skrolla sig förbi inlägget och använda LOG-knappen även vid rena textmeddelanden.

 

Helt rätt Cecilia

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det i sista raden i felmeddelandet?

 

På datorn som "ser" den andra datorn kommer felmeddelandet: ”Nätverkssökvägen kan inte hittas”. På den andra datorn som då inte ens kan visa några datorer i arbetsgruppen lyder felmeddelandet: ”The list of servers for this workgroup is not available”. Som ni märker kör jag en engelsk variant (x64) och en svensk.(Home).

 

flora50, jag provade även med dina tips där på din sida men med ej lyckat resultat :/

 

//lelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad bra då vet jag att ska fungera :)

 

Kollat igenom inställningarna i Home-datorn, mappar utdelade?

 

Mappar utdelade och inställningar reviderade.

 

Här även provat att ha samma användarnamn och lösen på båda datorerna.

 

På x64 maskinen dyker det upp en "Internet Connection" under rubriken "Internet Gateway" i "Nätverksanslutningar" men inte på Home burken.

Kan det vara nått problem där? För när jag då kör två x64 så har ju båda denna attribut och det fungerar. Så man kan ju undra om man ska ställa in den på nått sätt.

 

//lelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag vad problemet är.

 

Av någon anledning uppstår det en namnkonflikt även om jag använder två helt unika namn på båda maskinerna.

 

Jag gjorde då detta --> Lägg till en nätverksplats --> angav IP-nummret till den andra datorn (\\192.168.***.**\mapp) --> success!

 

Då är ju frågan varför det uppstår denna konfilkt?

 

Går jag in på felsökaren så står det att det kanske finns en dator i nätverket som använder en namn som redan finns.

 

Här provat med att lägga till ett primärt DNS-suffix på ena datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...