Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ominstallation eller formatering?


Lisbeth Boström

Rekommendera Poster

Lisbeth Boström

Finns det nån som på ett enkelt sätt kan tala om för mig hur man formaterar om hårddisken och installerar om Windows 98? Jag läser i datatidningar och sånt, men jag blir inte riktigt klok på detta! Bara någon månad efter inköpet av datorn, lämnades den in på inköpsstället där hårddisken formaterades.

 

Nu har det gått ca 4 månader och datorn börjar bete sig som en riktig knäppskalle milt uttryckt. Nu vill jag inte lämna in hårddisken, eftersom jag gärna vill lära mig det här själv. Annars står jag ju där handfallen varje gång problemet uppenbarar sig. För tydligen verkar det vara så, att det bara är omformatering som hjälper när datorn beter sig knepigt. En del säger att man bara kan installera Windows 98 igen, men hjälper det, och hur går jag tillväga?

 

Vore tacksam för en beskrivning som en helt vanlig datoranvändare begriper sig på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisbeth Boström

Jag ska försöka beskriva knäppskalligheten! För ett par dagar sedan installerade jag ett nytt Antivirusprogram. Först avinstallerade jag det befintliga antivirusprogrammet. Avinstallationen var besvärlig, och förbjuden åtgärd dök upp flera gånger. Efter tredje försöket gick det dock bra. Jag använde mig av kontrollpanelens "lägg till/ta bort". Sedan upptäckte jag att programmet ändå inte var helt borta, och plockade bort detta för hand via utforskaren. Allt verkade i sin ordning, och det nya antivirusprogrammet fungerade som det skulle.

 

När jag så går in i "Mina dokument" och för muspekaren över ett HTML-dokument som jag har sparat där, blir skärmen svart och ett meddelande dyker upp:"Windows. Ett allvarligt undantag OE 0028:C00A4E33 i VXD APVXDC(01) + 00033B93" Jag kan välja att trycka på någon tangent för att fortsätta. När jag gör det måste jag återställa Active Desktop.

Detta händer dock inte varje gång.

 

Igår när jag skulle starta om datorn fick den också nåt "bryt". När jag skulle till att logga in, fick jag ett meddelande i stil med "Rundll kunde inte laddas." Jag klickade OK och loggade in. Då blev det förbjuden åtgärd, men sedan startade datorn som vanligt.

 

Ytterligare en märklig sak har inträffat. Lampan på diskettstationen lyser titt som tätt, trots att jag inte har någon diskett i. Jag får inte något felmeddelande om detta.

Nu här på morgonen när jag startade upp datorn, gick det bra. Det verkar som om det är när jag gått mellan vissa program som det strular. Det tycks vara vid omstart som det här med rundll strular.

 

Jag har kollat på "Systemfilsgranskaren". Där finns inte denna rundll med. Däremot står det att DrWatson har ändrats. Nån sa till mig förut att denne DrWatson kan ställa till mer problem än nytta, men jag vet inte.

 

Om jag nu har lyckats tagit bort något som jag inte borde, kan man då ominstallera Windows 98 tro? Hur i såna fall?

 

Hoppas att du förstår nånting av det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hoppas att du förstår nånting av det här", skrev du; men så pass "hacker" är inte JAG.

Men avsikten med min fråga var också - som skedde - att du noggrant skulle beskriva knepigheterna... och därefter är nog chansen att NÅGON ska greppa problemet och förhoppningsvis presentera lösningen, större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte formattera skitet?Pröva dock först at ominstallera W98 eller vad du nu hade för nåt OP-system.Bara kör setup.exe på CD.n(eller var det install.exe)(du har väl original CD:n eller?).Funkar inte det så starta om datorn i MS-dosläge.Gå genom startmenyn/avsluta och bocka för starta om i MS-DOSläge.När du väl gjort det är det bara att skriva format c: och bekräfta,missa ej mellanslaget.Detta funkar om du bara har en partition på hårddisken,vil du ha fler så skriv scandisk i ett MS-DOSfönster och lägg till nåra extra(rekomenderas starkt).

 

Glöm bara inte att göra en startdiskett innan du börjar för annars står du där.Den som man gör med 95:an funkar tyvärr inte utan att du måste lägga till en del själv.Däremot funkar 98:ans startdiskett alldeles utmärkt(även för att installera w95)så ordna det här först.Sen skriver du bara A:\install.exe(eller var det setup.exe)så ska det gå igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...