Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beskrivande texter till forumen


Cecilia

Rekommendera Poster

Webbeditorer

Nu: Alla typer av wysiwyg-editerare tex Dreamweaver.

Ändras till: Frontpage, Dreamweaver och liknande program

Förslag från lizardKng:

Forumet får heta Webbeditorer och publiceringsverktyg

 

Då kan beskrivningen bli:

Frontpage, Dreamweaver, Joomla samt andra webbeditorer och CMS-system

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Skapad
  • Senaste svar

Cecilia, angående mitt inlägg "Jag tycker att 'Diskussioner om' kan plockas bort från denna" så syftar ordet "denna" på Operativsystem, inte på Eforum. Jag skriver längre ner att Eforum är ett diskussionsforum. Just Eforum ska självklart beskrivas som ett diskussionsforum.

 

A propos diskussioner så saknar också jag Anjuna. Se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1047380

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, angående mitt inlägg "Jag tycker att 'Diskussioner om' kan plockas bort från denna" så syftar ordet "denna" på Operativsystem, inte på Eforum. Jag skriver längre ner att Eforum är ett diskussionsforum. Just Eforum ska självklart beskrivas som ett diskussionsforum.

Jag menar Eforum i betydelsen http://eforum.idg.se och inte forumet "Diskutera Eforum".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Internet & nätverk

Nu: Här hittar du forum för såväl Internetkedjebrev som Internetuppkopplingar.

Ändras till: Diskussioner om internet och nätverk

 

Chattprogram - ICQ, MSN m fl

Nu: Alla typer av chattprogram.

Ändras till: Microsoft Live Messenger, MSN Messenger, IRC (Internet Relay Chat) mm

 

Epostprogram

Nu: Här diskuterar vi om alla former av epostprogram

Ändras till: Outlook, Outlook Express, Thunderbird mm

 

IP-telefoni

Nu: Allt om IP-telefoni

Ändras till: Skype, bredbandstelefoni mm

 

Internet – övrigt

Nu: Här diskutterar vi allt som handlar om internet men inte har något eget forum.

Ändras till: Internetdiskussioner som inte passar i de andra forumen

 

Internetuppkoppling

Nu: Har du aDSL, ISDN eller modem? Bredband? Kommentera för-/nackdelar mellan de olika teknikerna här. Kanske är det någon teknik du rekommenderar?

Ändras till: Uppkopping via ADSL, fiber, 3G etc

 

Nätverket - hårdvara

Nu: Här kan du ge tips på bra hårdvara till nätverket, eller ta del av andras.

Ändras till: Modem, routrar, switchar, modeller, konfigurering etc

 

Nätverket - programvara

Nu: Här diskuteras allmänt om nätverk.

Ändras till: Konfigurering av lokala nätverk (LAN) etc

 

Surftips

Nu: Allmänt om sajter du tycker är bra, eller om du själv har en hemsida som är skojig. Dock får du inte göra reklam för sajter i syfte att tjäna pengar.

Ändras till: Webbplatser som du gillar, men inte sådana som du tjänar pengar på (Eforum-regel)

 

Webbläsare

Nu: Frågor om webbläsare som Internet Explorer och firefox tar vi upp här.

Ändras till: Internet Explorer, Firefox, Opera m fl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surftips

Ändras till: Webbplatser som du gillar, men inte sådana som du tjänar pengar på (Eforum-regel)

 

Välbehövlig ändring men plocka bort kommatecknet före men!

 

Alla dina förslag 00:48 är bra. Modernisering behövdes ju.^^

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurering står under både Nätverket - hårdvara och - mjukvara. Är detta inte lite otydligt?

 

Nätverket - hårdvara

Förslag: Modem, routrar, switchar samt inkoppling av dessa

 

Vad menar du med modeller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välbehövlig ändring men plocka bort kommatecknet före men!
Tack

 

Konfigurering står under både Nätverket - hårdvara och - mjukvara. Är detta inte lite otydligt?
Fast både routrar och Windows behöver ju konfigureras emellanåt. Man ser ju aldrig beskrivning separat utan alltid ihop med forumnamnet så jag tror inte att det blir ett problem. Inkoppling låter mer som hur man ansluter kablarna, men konfigurering är ju sådant som att öppna portar. Däremot så kan jag lägga till inkoppling.

 

Vad menar du med modeller?
Frågor som vilken router ska jag välja eller är den routern bra. Men jag tar gärna emot förslag på något annat ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chattprogram - ICQ, MSN m fl

Nu: Alla typer av chattprogram.

Ändras till: Microsoft Live Messenger, MSN Messenger, IRC (Internet Relay Chat) mm

 

Ändras till: Microsoft Live Messenger, MSN Messenger, ICQ, IRC (Internet Relay Chat) m fl

 

Tycker ICQ gott kan få vara med.

 

Ändra också förkortningen m.m till m fl, det har du ju skrivit längst ner för Webbläsare, så varför inte för dom andra?

 

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigurering, det blir bra som det står, ev med inkoppling också.

 

Modeller, fabrikat kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chattprogram - ICQ, MSN m fl

Nu: Alla typer av chattprogram.

Ändras till: Microsoft Live Messenger, MSN Messenger, IRC (Internet Relay Chat) mm

 

Om man nu ska lista upp de som brukar förekomma borde det (minst) vara

 

MSN, ICQ, AIM, Yahoo, IRC.

 

Internet – övrigt

Nu: Här diskutterar vi allt som handlar om internet men inte har något eget forum.

Ändras till: Internetdiskussioner som inte passar i de andra forumen

 

Internetrelaterade diskussioner...

 

Nätverket - hårdvara

Nu: Här kan du ge tips på bra hårdvara till nätverket, eller ta del av andras.

Ändras till: Modem, routrar, switchar, modeller, konfigurering etc

 

Nätverket - programvara

Nu: Här diskuteras allmänt om nätverk.

Ändras till: Konfigurering av lokala nätverk (LAN) etc

 

På vilket sätt är "konfigurering av lokala nätverk" skild från t ex konfigurering av en router?

 

Kanske slå ihop nätverk till ett forum? Trådar lär ju driva fritt mellan dem ändå...

 

[inlägget ändrat 2008-04-30 00:16:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdelningen av Nätverk i hårdvara och mjukvara känns alltmer långsökt och överspelad. Det finns väl numer nästintill enbart utrustning som som har, och därigenom ofta kräver konfiguration av, inbyggd mjukvara i någon form. Kommer väl knappast vara så många frågor om hubbar och layer 1 switchar att de förtjänar ett eget forum?

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska lista upp de som brukar förekomma borde det (minst) vara
Lista allt är väl svårt, utan man får ta de vanligaste. Det är ju bara tänkt som en hjälp för att folk ska veta lite bättre om det är rätt forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl numer nästintill enbart utrustning som som har, och därigenom ofta kräver konfiguration av, inbyggd mjukvara i någon form. Kommer väl knappast vara så många frågor om hubbar och layer 1 switchar att de förtjänar ett eget forum?

Jag tror att folk uppfattar en router som hårdvara och att de konfigurerar sin hårdvara när de gör inställningar i den, men jag kanske har fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nädå, men enligt det resonemanget så borde forumet hamna i kanalen Hårdvara. Eller?

Det jag menar är att dessa saker ofta hör ihop (både i diskussioner/frågor kring inköp och problem) de är iaf inte väsensskilda. I vilken kanal forumet skall hamna spelar iof kanske mindre roll, men jag ser alltså ingen mening med att ha uppdelningen utan enbart ett Nätverksforum.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor brukar oftast röra konfigurering av nätverk, inte konfigurering av hårdvara eller programvara var för sig. Hur många vet egentligen skillnaden?

 

Att flytta en tråd bara för att man ska kolla inställningarna i Windows för att sedan flytta tillbaka den när man ska ändra nästa inställning i routern känns lite onödigt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men att särskilja Microsoft Live Messenger och MSN Messenger orsakar nog mer problem än nytta. Jag vet faktiskt inte skillnaden själv. MSN är väl det namn man brukar använda ändå?

 

MSN är betydligt vanligare än vare sig Microsoft Live Messenger eller MSN Messenger. Som begrepp alltså. Och meningen är väl att folk ska känna igen det de läser ;)

 

MSN, ICQ, AIM, Yahoo, IRC tycker jag sammanfattar de namn som brukar förekomma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågor brukar oftast röra konfigurering av nätverk, inte konfigurering av hårdvara eller programvara var för sig. Hur många vet egentligen skillnaden?
hear hear!

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta en tråd bara för att man ska kolla inställningarna i Windows för att sedan flytta tillbaka den när man ska ändra nästa inställning i routern känns lite onödigt Skoj

Sådana förflyttningar görs ju inte mellan andra forum idag, det är väl många som kommer och frågar om de har virus och så utreds det, och sedan fortsätter diskussionen om att de har fel inställningar i Windows eller att det visar sig vara ett hårddiskproblem.

 

Vi får väl se hur det fungerar med två i stället för fem nätverksforum (som var väldigt överlappande), en klar förbättring hoppas jag att det blir i alla fall. Fungerar det inte så får det väl ändras igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, men att särskilja Microsoft Live Messenger och MSN Messenger orsakar nog mer problem än nytta. Jag vet faktiskt inte skillnaden själv. MSN är väl det namn man brukar använda ändå?
Det tror jag också, men de senaste versionerna heter väl Live Messenger om jag inte tar fel (vilket i och för sig är mycket möjligt för det är inget som jag använder), och nya namn brukar slå igenom efter ett tag.

 

Det blir inget gjort innan nästa vecka i alla fall så fortsätt och kom med synpunkter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika Messengervarianter har väl funnits i åratal?

 

Om de nya namnen slår igenom kan man ju ändra beskrivningen när så sker.

 

MSN, ICQ, AIM, Yahoo, IRC. Då tror jag de flesta känner igen sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite funderande...

Sätt ingen särskrivning på Microsoft Live Messenger och MSN Messenger, då dessa ändå är samma program men olika versioner, utan vi kan köra MSN rätt och slätt.

 

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Säkerhet

Nu: Allt som rör säkerhet diskuterar vi här.

Ändras till: Diskussioner om datorsäkerhet, t ex säkerhetsprogram och borttagning av virus

 

Brandväggar

Nu: Allt som brandväggar diskuterar vi här.

Ändras till: Brandväggsprogram

 

Skräppost

Nu: Här diskuterar vi fenomenet SPAM och sätt att undvika att utsättas för detta.

Ändras till: Spam

 

Säkerhetshål & Patchar

Nu: Aktuella säkerhetshål och patchar för dessa.

Ändras till: Säkerhetshål i olika produkter och de täpps till

 

Virus, skadliga program & botemedel

Nu: Har du drabbats av virus och vill ha hjälp? Eller vill du diskutera och tipsa om virus och trojanska hästar i allmänhet? Dessutom diskuterar vi allt om buggar, hot mot IT-säkerheten, säkerhetslösningar, brandväggar och VPN.

Ändras till: Val av antivirusprogram etc, borttagning av virus etc

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetshål & Patchar

Nu: Aktuella säkerhetshål och patchar för dessa.

Ändras till: Säkerhetshål i olika produkter och hur de täpps till

 

hur alltså

 

[inlägget ändrat 2008-05-12 16:53:27 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...