Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Logotyp i bästa möjliga kvalitet även i mindre format


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag har gjort min logotyp i Illustrator för bästa möjliga kavlitet och vektorgrafik m.m. Nu vill jag att loggan ska se riktigt snygg ut och få bästa kvalitet när den ska visas på mina kunders fakturor. Den ska se bra ut på följande dokument:

 

- Online-fakturor i .php-dokument

- På utskrivet papper

- PDF-fakturor

 

Så som jag gjort nu är att öppnat logotypen som är i .ai-format i Photoshop och där ändrat storleken på den genom att bara gå in på Image Size.. och med Constain Proportions ibockat ändra bredden så att bilden/logotypen förminskas dynamiskt. Men jag är inte nöjd med resultatet: http://websitefactory.se/_invoices/LOGOTYP_SMALL.jpg

 

Som ni ser är den inte skarp. Den får fula ytterlinjer överallt som ger en suddig och oproffsig känsla. Känns därför som jag gjort på fel sätt. Hur bör jag göra? Undrar även över vilket filformat jag ska ha på loggan i PDF-dokumentet för att få bästa kvalitet på den vid utskrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jpeg är ju knappast rätt format loggor öht.

Vektoriserat bör du behålla det så länge som det går. Beroende lite på vilket program du använder för att skapa dina trycksaker så skulle jag föreslå .eps eller eventuellt .emf.

För webben så tycker jag att png är att föredra framför jpg.

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en gräns hur bra det kan bli med relativt få pixlar. Du kan prova att skärpa upp pixelbilden (smart sharpen eller unsharp mask). Men om det ska vara helt svart text på helt vit botten finns det kanske inte så mycket att hämta där. Du kan också prova "threshold" och se vad det ger.

 

Ska du ha annat än lodräta och vågräta linjer och det inte ska se taggigt ut är det mig veterligen ofrånkomligt med en viss utsuddning. Men nu har ju även det som är vågrätt/lodrätt blivit suddigt så kanske skärpefunktionerna kan hjälpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du förminskar i PS kan du välja "bicubic sharp", då blir den skarpare. Se även mina andra tips om skärpefunktionerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så finns det väl (i spara-dialogen) olika alternativ/nivåer för komprimering för både jpg och png. När bilden är så pass liten och med så pass få färger så borde du kunna minska komprimeringsgraden ganska mycket.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns det men PNG brukar vara förlustfritt komprimerat. Jag kan i alla fall inte se några kompressionsartefakter (som stör).

 

Om det är ett problem eller inte ser man genom at titta på skärmen - där är det ju garanterat helt okomprimerat! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ni är snabba på att skriva. Ska pröva era tips, men tänkte ändå visa var jag tror att felet uppstår. Dedär halvtransparanta kanterna finns nämligen tydligen redan innan jag förminskat loggan i Photoshop. Dom kommer till när jag öppnar eps-filen i Photoshop.

 

Jag har alltså gjort loggan i Illustrator, sparat den som .eps. Öppnat den i Photoshop och dessa kanter syns när jag zoomat in 600%: http://websitefactory.se/_invoices/visafel.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlighet är att göra en screen capture i Illustrator och sedan förminska den i Photoshop?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

screen capture? är det print screen eller? Känns inte så proffsigt. Vill göra så som man ska göra helst. Måste ju finnas miljontals företag som gjort detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Whatever gets the job done" ;)

 

Screen capture = kopiera som bilden ser ut t ex med ALT+PrtScrn.

 

Du kan kolla om det finns några inställningar för anti alias när du importerar den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Kan inte "printscreena" i Illustrator för det blir konstiga linjer när jag har i uppzoomat läge. Då syns sånnadär kanter också. När jag zoomar in till fullt så finns dom däremot inte.

 

Det finns alternativ för anti-aliased när jag importerar i PS men om jag bockar av den då blir alla rundade hörn helt och hållet pixliga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte göra en export direkt till png (i Illustrator)?

Då kan du välja upplösning, transparens, antialiasing etc på det sätt som bäst passar din slutversion. Öppna sedan png-filen i Photoshop och minska storleken enligt lizardKng's förslag ovan (bicubic sharp).

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...