Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Törs man köra nedcabbat??


Kemono

Rekommendera Poster

Ahh, skulle inte ha skrivit dit parantesen, strunta i den!

 

Vad jag menade var att uppdateringar till antivirusprogram kommer ut MYCKET oftare än uppdateringar till andra program. Det var det jag undrade hur du hanterar. De med antivusprogram kan sannolikt upptäcka ett relativt nytt exploit långt innan en fix kommer till det drabbade programmet.

 

Läste just på idg:

 

"Sista halvåret 2007 upptäcktes närmare en halv miljon nya hot."

 

Det låter osannolikt jobbigt att hålla reda på vilka program som drabbas av vad! Men det beror förstås på hur många program man har installerade. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, för att se en sexbild så hade många användare gladeligen högerklickat och valt Kör som (administratör) om det hade behövts eller annan liknande hantering.

 

Nja! Är du så säker på det???

 

Du behöver inte använda admin-behörigheter för att visa någon bild..

Vilket hade fått vissa att rygga tillbaka och ifrågasätta hur äkta/frisk bilden är..

 

Bara det faktum att bilden kräver något extra, utöver alla andra bilder, gör att någon reaktion bör väckas hos användaren....

 

Det gör att smittan måste ta sig över ett extra trappsteg innan den kan aktiveras.. vilket givetvis ökar säkerheten..

 

Skall man analysera just detta fall nogare, så är jag hyffsat säker på att det var en fil med en "dold" filändelse.

 

En filändelse som t.ex. i fallet med mina Winguider-installationer är "skyddad" från i ett extra lager då flertalet filändelser, som ofta utnyttjats av smittor är "ompekade" till att vid dubbelklick endast öppnas i Antecknaren (Notepad) vilket hade hindrat ev. smitta från att exekveras överhuvudtaget..

Detta även om någon hade valt att öppna filen med admin-behörighet..

 

Dessutom tror jag inte att smittobilden i artikeln ens hade lett till någon dialogruta som begär ökad behörighet. Smittan hade försökt att exekveras och misslyckats med att kopiera in sig till systemet & därmed inte kunna aktivera sig efter nästa inloggning!

 

 

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

[inlägget ändrat 2008-04-15 12:34:32 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, skulle inte ha skrivit dit parantesen, strunta i den!

 

Vad jag menade var att uppdateringar till antivirusprogram kommer ut MYCKET oftare än uppdateringar till andra program. Det var det jag undrade hur du hanterar. De med antivusprogram kan sannolikt upptäcka ett relativt nytt exploit långt innan en fix kommer till det drabbade programmet.

 

Läste just på idg:

 

"Sista halvåret 2007 upptäcktes närmare en halv miljon nya hot."

 

Det låter osannolikt jobbigt att hålla reda på vilka program som drabbas av vad! Men det beror förstås på hur många program man har installerade.

 

Visst, det kräver lite extra jobb att själv hålla koll. Dock räcker det långt att se till så att webbläsaren och ev. plugins är säkra. Eftersom de oftast är enda vägen in för infektioner. Sedan finns det som sagt massor med olika maillistor för att ha koll på vad som sker på säkerhetsscenen.

Secunia har även ett program man kan installera så scannar det systemet och de program man har installerade för ev. uppdaterade versioner som innehåller hål (Har dock själv aldrig provat det). Sedan har jag inte heller alltför många program installerade så jag har ganska god överblick över systemet och ev. programvaruinstallationer.

 

Och som jag sagt tidigare, detta är givetvis inte alla som kan lösa sin säkerhet på detta sätt, men det har hittils fungerat utmärkt för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kollar man in en (i min mening hyffsad) beskrivning av LOP

( http://research.sunbelt-software.com/threatdisplay.aspx?name=C2.L

op&threatid=8144 )

 

så försöker LOP lägga in filer praktiskt taget överallt, just för att försäkra sig om att den skall fungera...

Det jag ser när jag ska rensa datorer är att Lop har skapat en mapp i c:\documents and settings\<anv.namn>\application data\ och en mapp i c:\documents and settings\all users\application data\ (där verkar också alla ha skrivrättigheter?) samt skapar ett jobb i Schemalagda aktiviteter. Det är möjligt att tidigare varianter försökte på fler sätt men så här har det varit i åtminstone två år. En del av de filer som Sunbelt listar ser mer ut att höra till andra infektioner, t ex istbar.dll hör till just Istbar och en del ser ut som Vundo-filer.

 

Förutom Lop så förekommer det också vid andra infektioner att exekverbara filer läggs i användarens egen temp-mapp och startas från HKCU.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte använda admin-behörigheter för att visa någon bild..

Vilket hade fått vissa att rygga tillbaka och ifrågasätta hur äkta/frisk bilden är..

Du förutsätter att trojanen kräver adminrättigheter, en trojan som körs med användarens begränsade rättigheter skulle även den kunna utföra samma sak.

 

Skall man analysera just detta fall nogare, så är jag hyffsat säker på att det var en fil med en "dold" filändelse.

Det tror jag också, troligen var det bild.jpg.exe eller liknande.

 

Dessutom tror jag inte att smittobilden i artikeln ens hade lett till någon dialogruta som begär ökad behörighet. Smittan hade försökt att exekveras och misslyckats med att kopiera in sig till systemet & därmed inte kunna aktivera sig efter nästa inloggning!

I och med att Vista blir vanligare och vanligare kommer trojaner och annat anpassa sig för att undvika UAC-prompter och liknande och istället fokusera på att dölja sig på användarens konto istället för att infektera hela systemet och då riskera att upptäckas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan gärna hänv. mig till en sida som kan via t.ex. javascipt eller annat infektera ett system som är fullpatchat.

 

Och du är helt säker på att ALLA har sina datorer helt update?

 

Då är du lite blåögd ändå

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det kräver lite extra jobb att själv hålla koll. Dock räcker det långt att se till så att webbläsaren och ev. plugins är säkra. Eftersom de oftast är enda vägen in för infektioner.

 

Där har du helt fel igen....

 

I dag är det minst lika vanligt (och i vissa fall vanligare, beroende på vad datoranvändaren använder datorn till) att smittor kommer in via E-post som bilagor... samt via Chattprogram som MSN...

 

De smittor som kommer den vägen kan du oftast inte patcha dej ifrån då de aldrig utnyttjar sårbarheter utan helt förlitar sig på användarens (för höga) behörigheter..

 

Återigen... Enda sättet att vara så skyddad du kan vara mot dessa typer av hot är att använda ett modernt och uppdaterat virusskydd i kombination med att användarna aldrig loggar in med administrativa behörigheter...

 

Att uppdatera och "Patcha" fungerar inte i dessa fall..

 

Att en enda person i familjen vet vad man skall undvika och inte gör ingen skillnad...

 

Att inte logga in med admin-behörigheter och att samtidigt ha ett modernt och uppdaterat virusskydd skyddar HELA familjen..

Speciellt om Adminlösenordet endast är känt av en eller två i familjen..

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja! Är du så säker på det???

 

Du behöver inte använda admin-behörigheter för att visa någon bild..

Vilket hade fått vissa att rygga tillbaka och ifrågasätta hur äkta/frisk bilden är..

Med tanke på att ett vanligt sätt för Zlob/Smitfraud-infektioner att spridas är att påstå att användaren måste installera en särskild codec för att kunna se en film med en avklädd kändis och att den är en väldigt vanlig infektion, så tror jag nog att väldigt många gör en hel del för sexbilder utan att tänka efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förutsätter att trojanen kräver adminrättigheter, en trojan som körs med användarens begränsade rättigheter skulle även den kunna utföra samma sak.

 

I såfall är smittan endast begränsad till det användarkonto som tog emot och körde filen... ALLA ANDRA DATORKONTON/ANVÄNDARE ÄR SKYDDADE..

 

Förstår du skillnaden??

(Troligtvis inte, Du vill inte förstå skillnanden, utifrån vad jag ser!)

 

Det är iallafall bättre än att ALLA andra som använder datorn drabbas!

Vad jag förstått så var det i detta fall en lätt modifierad variant av en känd trojan, som jag tror inte la sig i användarens profil.

 

 

Det tror jag också, troligen var det bild.jpg.exe eller liknande.

 

Det var, såvitt jag fått reda på, inte en exe-fil(ändelse)

 

I och med att Vista blir vanligare och vanligare kommer trojaner och annat anpassa sig för att undvika UAC-prompter och liknande och istället fokusera på att dölja sig på användarens konto istället för att infektera hela systemet och då riskera att upptäckas.

 

Möjligt! Men dessa är i dag ett fåtal, likson det är ett fåtal i dag som faktiskt utnyttjar en sårbarhet..

Den absolut strörsta massan av smittor utnyttjar det faktum att de flesta användare är inloggade med admin-behörighet!

 

Dessutom lär smittor som specialicerar sig på vista dröja (dämpas) en stund framöver då allt fler som har vista återgår till XP, trots att de har laglig licens för Vista..

Folk är helt enkelt inte redo för Vista och dess bakvända logik som UAC-innebär!

 

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

[inlägget ändrat 2008-04-15 13:01:23 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du helt fel igen....

 

I dag är det minst lika vanligt (och i vissa fall vanligare, beroende på vad datoranvändaren använder datorn till) att smittor kommer in via E-post som bilagor... samt via Chattprogram som MSN...

 

Och då kommer det som .exe filer, som användaren själv måste klicka på och köra, vilket man självklart inte gör om man inte vet exakt vad det är man fått. Jag har inga problem alls med att avgöra om jag fått en bild eller ett program, oavsett filändelsen.

 

Återigen... Enda sättet att vara så skyddad du kan vara mot dessa typer av hot är att använda ett modernt och uppdaterat virusskydd i kombination med att användarna aldrig loggar in med administrativa behörigheter...

 

Att uppdatera och "Patcha" fungerar inte i dessa fall..

 

Att en enda person i familjen vet vad man skall undvika och inte gör ingen skillnad...

 

Att inte logga in med admin-behörigheter och att samtidigt ha ett modernt och uppdaterat virusskydd skyddar HELA familjen..

Speciellt om Adminlösenordet endast är känt av en eller två i familjen..

 

Ok, återigen, jag anser inte att alla ska köra utan antivirus, bara att det faktiskt går om man vet vad man gör. Dina guider är en jättebra grund för ett säkert system, men man måste även få användarna själva att förstå vad man bör och inte bör göra och klicka på. Precis som du säger är det en självklarhet att köra som begränsad användare, men bara därför ska man inte tro att ens system är säkert, lokala användar konton kan även om de är begränsade infekteras och filer skadas osv.

 

För mig funkar det utmärkt att köra utan skydd på min privata dator. På de andra datorerna vi har i huset som bla. frugan och ungarna och deras kompisar sitter på så har de givetvis bara begränsade konton (jag är den enda som har admin lösenordet) och det är även installerat både brandvägg och antivirusprogram.

Vista har dessutom inbyggd funktion för föräldrakontroll, där kan man ställa in exakt vilka program/.exe som en viss användare kan starta, på så sätt minimerar man också risken för infektion eftersom att de inte kan startas eftersom om administratören ej godkänt dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I såfall är smittan endast begränsad till det användarkonto som tog emot och körde filen... ALLA ANDRA DATORKONTON/ANVÄNDARE ÄR SKYDDADE..

 

Förstår du skillnaden??

(Troligtvis inte, Du vill inte fårstå skillnanden, utifrån vad jag ser!)

 

Klart jag förstår skillnaden, och visst det är jätteenkelt att rensa systemet då bara genom att ta bort den infekterade användaren. Dock kan ju skadan redan vara skedd om trojanen snappat upp lösenord eller hackat in sig i användarens internetbank, vilket allt kan utföras av en trojan som inte har admin-rättigheter.

 

Det var, såvitt jag fått reda på, inte en exe-fil(ändelse)

Hänvisa gärna till en källa, för isåfall så använde den sig av ett exploit i det bildvisarprogram som användaren använde för att öppna bilden, det ser jag som lite långsökt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som jag sagt tidigare, detta är givetvis inte alla som kan lösa sin säkerhet på detta sätt

 

Nej sannerligen inte! Hur mycket tid lägger du ned på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket tid alls, som sagt, det primära är att webläsare och ev. plugins är uppdaterade och det sköter sig självt. Dessutom har de allra flesta program funktioner för auomatiska uppdateringar, ställer man bara in dessa ordentligt så är det inte så farligt. Jag är dock beredd att lösa det på detta sätt istället för att tynga mitt system med en massa anttivirus och liknande. Men som sagt det är kanske inte för alla ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SUCK!

 

Du hänger inte med i leken alls.... Eller hur!

 

Och då kommer det som .exe filer

 

Det finns FLER körbara filformat än EXE..

Du verkar gett dej ut på korståg att lura alla svenskar att endast exe-filer är farliga...

 

Du lurar fler än dej själv!

 

Ok, återigen, jag anser inte att alla ska köra utan antivirus, bara att det faktiskt går om man vet vad man gör.

 

OK! Jag vet att man KAN hoppa ut från 5:e våningen utan att dö!

 

Skillnaden mellan dej och t.ex. mej är att jag inte är så rabiat att jag måste förkunna för hela världen att man faktiskt inte behöver dö för att man hoppar från 5:e våningen...

 

Jag inser att den som hoppar från 5:e våningen, även om den inte nödvändigtvis dör, troligtvis blir skadad..

 

Tänk igenom den jämförelsen noga innan du ger dej in i diskussioner om vad man KAN göra. Speciellt när diskussionen i alla andras ögon verkar handla om vad man BÖR göra!

 

Diskussionen handlade dessutom enbart om vad man generellt bör göra dvs. vad alla bör göra.. inte vad du som enskild person gör...

 

Om du kan tänka utanför din personliga lilla sfär så kan du kanske ta till dej att det är skillnad på dej, ditt, vad & hur du gör och på vad man rekommenderar generellt.. (som till Trådskaparen t.ex.)

Ha gärna det i bakhuvudet nästa gång någon frågar om råd!

 

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SUCK!

 

Du hänger inte med i leken alls.... Eller hur!

 

 

Och då kommer det som .exe filer

 

 

Det finns FLER körbara filformat än EXE..

Du verkar gett dej ut på korståg att lura alla svenskar att endast exe-filer är farliga...

 

Du lurar fler än dej själv!

 

Med .exe menar jag givetvis även t.ex. .bat och .cmd .reg och annat som kan betecknas som körbara filer eller program. Kom igen, du behöver inte blir så arg. Jag försöker inte lura någon, jag säger bara hur jag löst det hemma på min personliga dator, och tyckte att det troligen skulle fungera även för trådskaparen.

 

Om du kan tänka utanför din personliga lilla sfär så kan du kanske ta till dej att det är skillnad på dej, ditt, vad & hur du gör och på vad man rekommenderar generellt.. (som till Trådskaparen t.ex.)

Ha gärna det i bakhuvudet nästa gång någon frågar om råd!

Men min bedömning är att om trådskaparen bara ska installera saker från Steam och inget annat så klarar han sig med bara brandväggen. Är användandet så begränsat så tycker jag det kan räcka.

 

Jag håller ju med dig till 99% om att man ska köra som begränsad användare osv, har även kollat igenom dina guider och de är väldigt bra. Jag säger ju bara att har man kunskapen eller om man som trådskaparen bara ska spela och tanka från Steam, så kan man klara sig utan antivirus.

 

Nu har jag missat min lunch också av allt skrivande, attans :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att ett vanligt sätt för Zlob/Smitfraud-infektioner att spridas är att påstå att användaren måste installera en särskild codec för att kunna se en film med en avklädd kändis och att den är en väldigt vanlig infektion, så tror jag nog att väldigt många gör en hel del för sexbilder utan att tänka efter.

 

Du behöver inte ladda ner en codec för en bild.. Men jag förstår vad du menar.. Detta kräver dock att du har tillgång till ett Admin-kontos lösenord.. Det bör inte alla användare ha..

 

Men både du och jag är redan införstådda i att man i dag inte bör vara utan ett aktivt och uppdaterat virusskydd..

 

De fall av Zlob/Smitfraud som jag själv kommit i kontakt med så har virusskyddet reda kännt igen smittan redan när filen laddas ner..

 

Om nu fallet skulle (rent hypotetiskt) vara så att filen laddats ner innan virusskyddet av en eller annan orsak inte reagerade, så kommer ett modernt virusskydd som har beteendeanalys, något de största virusskydden har, så kommer beteendeanalysen att identifiera att filen försöker utföra saker som klassar filen som "skadlig" och blockerar den..

 

Beteendeanalysen är bättre än äldre tiders heurestik, så den är otroligt duktig på att hitta okända smittor..

 

Så även om filmen du klickat på är så spännande att du väljer att prova att installera en ny codec för att kunna se filmen, så tror jag att de allra flesta hade insett att man kan glömma såväl att installera codecen som att se filmen när virusskyddet Blockerar varje försök att köra codecen och dessutom larmar som att filen troligtvis är en smitta!

 

Personligen anser jag att om man på ett enkelt sätt kan hindra/blockera eller ens enbart begränsa en smittas framfart så är det något positivt..

 

Speciellt när det kräver så lite som att man loggar in utan administrativa behörigheter och har ett virusskydd... (Helst bör man även förstärka datorns grundskydd, t.ex på det sått som erbjuds via Winguider)

 

De som drabbades av den nu omdiskuterade porrfoto-smittan (och fick sina bankkonton tömda) anser garanterat att det är såväl värt pengarna att köpa och "belastningen" använda ett effektivt virusskydd i sina datorer!

 

Eller vad tror ni??

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

[inlägget ändrat 2008-04-15 13:50:40 av /Thomas]

[inlägget ändrat 2008-04-15 13:56:49 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

 

Jag har inte haft någon mjukvaru-brandvägg på mycket länge utan enbart windows (nu Vista) inbyggda i kombination med en hygglig router.

 

Den inbyggda... Är inte det en mjukvarubrandvägg?? ;)

 

 

Men jag förstår vad du menar..

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De fall av Zlob/Smitfraud som jag själv kommit i kontakt med så har virusskyddet reda kännt igen smittan redan när filen laddas ner..
Det kommer ju nya varianter hela tiden så någonstans så finns det ju ett glapp mellan att en ny variant kommer ut och att antivirusprogrammet är uppdaterat.

Men visst hjälper säkert beteendeanalys till och antivirusprogram-tillverkarna är ju tvungna att hela tiden komma på nya motmedel men tyvärr så är det väl lite så att de ofta ligger ett steg efter.

 

så tror jag att de allra flesta hade insett att man kan glömma såväl att installera codecen som att se filmen när virusskyddet Blockerar varje försök att köra codecen och dessutom larmar som att filen troligtvis är en smitta!
Ja, det får man hoppas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker inte lura någon, jag säger bara hur jag löst det hemma på min personliga dator, och tyckte att det troligen skulle fungera även för trådskaparen.

 

Om trådskaparen var på den nivån, hade h*an då ställt frågan i detta forum??

 

Jag försöker inte lura någon, jag säger bara hur jag löst det hemma på min personliga dator, och tyckte att det troligen skulle fungera även för trådskaparen.

 

Om trådskaparen var på den nivån, hade h*an då ställt frågan i detta forum??

 

Dessutom, Av erfarenhet från ungarnas spelande...

Så verkar spelare väldigt benägna att ladda ner div. "Spelfusk"

Dessa filer är allt annat än rena! (Det har ungarna upptäckt via virusskyddet, när de försökt ladda ner div. spelfuskfiler)

 

Så enbart trådskaparens angivna information gör att iallafall jag anser att det är uppenbart olämpligt för trådskaparen att köra utan virusskydd..

 

Därigenom anser jag (och skert en och annan, annan) att det är direkt fel att försöka påverka TrådSkaparen till motsatsen!

 

:)

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om trådskaparen var på den nivån, hade h*an då ställt frågan i detta forum??

Sant, satt och tänkte lite över lunchen här, och kanske är det fel att förutsätta att folk kan mer än de kanske egentligen gör och då leda in dem på en lösning som kanske inte är optimal och kanske kan leda till tråkigheter om de inte har den kunskap som krävs. Extra svårt blir det ju när trådskaparen själv inte ger sig in i diskussionen så man har ju ingen aning om personens kunskapsnivå.

 

Dessutom, Av erfarenhet från ungarnas spelande...

Så verkar spelare väldigt benägna att ladda ner div. "Spelfusk"

Dessa filer är allt annat än rena! (Det har ungarna upptäckt via virusskyddet, när de försökt ladda ner div. spelfuskfiler)

 

Nu hjälper inte detta trådskaparen men ang ungar och datorer så är Vistas inbyggda föräldrakontroll väldigt bra, man kan blockera dels filhämtningar (Så de måste be om lov för att ladda ner program osv), och dessutom blocka precis allt utom just de program som man vill tillåta. Mina ungar nöjer sig dock i dagsläget med att spela vanliga spel och diverse flashspel och liknande, de har ännu inte börjat intressera sig för att ladda ner saker själva ännu. Så än är det lugnt på den fronten iallafall :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

Jag körde ett mediacenter (Windows XP att titta lite film på)

det enda jag gjorde var att ha den kopplad till nätverket, och surfade inget på den...

Kom dock på mig själv att jag inte hade något antivirusprogram installerat. (upptäckte det efter ca 3-4 veckor)

När jag allafall installerade ett antivirusprogram, fick jag varningar om maskar, trojaner etc..

och eftersom jag inte hade haft något antivirusprogram på den datorn så fick jag ta skeden i hand och installera om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh dear.

Fick lite och fundera på. Min egna lilla slutsats av allt är nog att jag försöker använda dom virusskydd/brandväggar/spyware och allt som finns gratis, inte för att jag är speciellt snål men för att jag kommer vara ute på nätet så oerhört lite, kanske 2-3 gånger om året. Känns surt och lägga ner vad då? 600-700 om året på ett virusskydd.

Och får man nåt kan man väl alltid installera om os??

 

vad gäller Steam som ju som ni vet distrubuerar ex Halflife så undrar jag om man inte borde ha hört nåt om man får in skräp samtidigt med spelen.

Fast säker kan man, som jag förstått, aldrig vara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med .exe menar jag givetvis även t.ex. .bat och .cmd .reg och annat som kan betecknas som körbara filer eller program

 

Hur många "icke kunniga"tänker på att även dessa filformat är körbara format?

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du påstår i stora drag i denna tråd, att du inte blir smittad av något elakt i din dator, tack vare att du hela tiden bl.a håller din dator fullständigt updaterad och patchad, du håller dig till seriösa och lämpliga webbsidor osv, därför behöver du inte något specifikt antivirusprogram eller någon mjukvarubrandvägg, utan det räcker med den som finns inbyggd.

 

Men ändå...

 

 

På de andra datorerna vi har i huset som bla. frugan och ungarna och deras kompisar sitter på så har de givetvis bara begränsade konton (jag är den enda som har admin lösenordet) och det är även installerat både brandvägg och antivirusprogram.

Vista har dessutom inbyggd funktion för föräldrakontroll, där kan man ställa in exakt vilka program/.exe som en viss användare kan starta, på så sätt minimerar man också risken för infektion eftersom att de inte kan startas eftersom om administratören ej godkänt dem.

 

Så kör du med fullt ös, fullt skydd på alla andra datorer i ditt hemamnätverk, varför räcker plötsligt inte dina enkla smått skyddmedel för dessa datorer då?

 

Litar du inte på din familj?

Du pratar ju mot dig själv...?

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ju ldt0 skrivit detta:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1046267#1046540

 

Har man koll på saker kan man ju skydda sig på andra säät än om man inte har nån koll alls, eller nåt sånt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...