Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återigen: vill ha bort Vista för XP, hur?


me-gadsit

Rekommendera Poster

Har läst många inlägg och googlat mig blå men hittar ingen ENKEL förklaring och instruktion till hur jag gör mig av med Vista till förmån för XP!

Har en nyinköpt bärbar Acer med förinstallerat Vista och hatar den sega skiten. Jobbar mest vid min stationära där jag har XP (enkelt och invant)och det är ju också ett till skäl till att ha XP på den bärbara.

 

Mitt problem är ju inte nytt precis och det har ju diskuterats åtskilligt på alla forum, men jag har inte den djupa kunskapen så jag skulle vilja få en förklaring som är enkel och hanterbar för mig.

 

Jag stoppar in CD:n med XP och i setup-menyn så visas inte "istallera Windows XP" och det är inte fel på CD:n för jag kollade på den andra burken där det visas korrekt. Förstår efter vad jag läst att det det än är som förhindrar användaren att installera något annat OS över Vista så beror det på någon inställning Microsoft placerat i Vista. Men vad kan man göra åt detta?

 

Har läst något om att "partitionera om" och fattade noll. Så låg är nivån här alltså. Snälla hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först, kolla att du kan få tag på alla drivrutiner för XP till din dator. Sen startar du datorn med skivan i, går in i BIOS och kollar att CD är satt som första bootalternativ. Starta sen om, så ska allt gå bra. Följ sen Maratonmannens förträffliga guide:

 

http://xps.maratonmannen.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Till att börja med så kan du inte vara inne i windows när du skall installera om din dator...

 

Men för att göra allt rätt, gör som anges nedan:

 

1: Först ser till att spara undan de filer etc. som du vill ha kvar. (typ: bränn till CD/DVD etc. eller spar till USb-minne!)

 

2: Passa även på att besöka dator/moderkortstillverkarens webbplats och ladda ner moderkortsdrivrutiner samt drivrutiner till SATA, grafikkort, ljudkort & nätverkskort etc. Ofta finns det en txt-fil som anger hur du skapar en Diskett med SATA-drivisarna! (Låna diskdrive om du inte har en i datorn)

Spara övriga Drivrutiner på t.ex. USB-minne/Cd-skiva!

 

Därefter är det bästa att helt "rensa" datorn och börja på nytt.. Då slipper du ärva problem från tidigare installation..

 

Vill du ha en enkelt steg för steg beskrivning så kommer det en här:

 

 

3: [log]2.3 OBS! Koppla BORT alla nätverks & Modem kablar. Dessa kopplas in när datorn är skyddad

När datorn vid starten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1=CD-Rom 2= HardDrive** 3=Inget!

**Primary master eller Hdd0 (noll),Sata nr:1 etc.

Sätt XP Pro cd´n i Cd-romenheten…

 

(Datorn Startar Om)

 

OBS! I vissa fall startar datorn direkt från Cd´n, i andra fall anges på skärmen att tangent skall nedtryckas för att start från cd-skiva skall ske.. Studera skärmtexter NOGA & agera utifrån dessa!

När skärmtext anger att datorns Maskinvara kontrolleras, Hoppa direkt till avsnitt 3

 

3 INSTALLATIONEN AV XP INLEDS

BlåSkärmsLäge:

*Datorns hårdvara kontrolleras

*tryck F6 om du har SATA-hårddiskar,ha drivrutinsdisketten tillgänglig (ha drivrutinsdisketten från moderkortstillverkaren tillgänglig)

*Installationsprogrammet startas upp, olika drivrutiner läses in, (Skärm blir tillfälligt svart)

- När ”Installationsprogram för XP Professional” visas, följ anvisningar på skärmen för att:

 

 

3.1.1 Radera Tidigare filsystem

Se till att ALLA partitioner raderas - Följ skärmanvisningarna (Börja nedifrån, Markera partition, Tryck D, L, osv)

När endast Opartitionerat utrymme visas

 

3.1.2 Skapa Nytt Filsystem

Skapa en (1) ny partition på xxxxMb eller enligt eget önskemål (Tryck C skriv: xxxxxMb, Tryck Enter)

När ”C:\ Partition1 [Ny (oformaterad)] xxxxMb” är markerad, Tryck Enter

 

3.1.3 Formatera det nya filsystemet

När ”Formatera Partitionen med NTFS” är markerad, Tryck Enter för att fortsätta (välj EJ Snabb!)

(Formatering sker) (Filer kopieras) (Omstart Sker)

När datorn vid uppstarten visar skärmbild med texten ”Tryck Del för Setup” etc. Tryck då på Del *

*=beroende på dator kan annan tangent behöva användas, som t.ex. F1, F2, F8, F10 eller ESC

Om rätt tangent inte anges på skärmen, prova tills ni hittar rätt tangent eller se i moderkorts manualen

Se till att Startordningen i BIOS är 1: HardDrive 2: Inget 3: Inget! Spara ändringen av BIOS

Datorn startar nu om UTAN ATT STARTA PÅ CD-SKIVAN eller mot disketten

(Den grafiska delen av Windows installationen startas)

oSV.[/log]

 

Ovan saxat ur installationsanvisningen för windows xp Pro som finns att ladda ner gratis från http://www.winguider.se'>http://www.winguider.se

Guiderna förstärker datorns säkerhet så att angrepp och smittor hindras!

 

Följer du ovan anginva steg, steg för steg så kommer din vista att försvinna och du kommer att få XP på din dator, utan några större problem!

 

Lycka till!

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

[inlägget ändrat 2008-04-14 10:11:22 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flora50: och /Tomas:

 

Har inget att spara för datorn är ny, annars har jag flera externa hårddiskar om det skulle behövas. Ingen diskett, dock, det måste väl gå att fixa vaddetnuär utan floppy?

 

jag har startat med CD-skivan i och tryckt F8 (det är väl BIOS?) har inte sett nåt bootalternativ, vad det nu är. Jag provade olika startalternativ och de flesta ledde in i Windows men hittade ett där man kom in i DOS så jag skrev E:\setup.exe och då fick jag upp den eländiga menyn på CD:n där alternativet för installation inte syntes (som jag beskrev i inlägget).

 

Jag har pratat med Microsofts kundtjänst idag och förstod att det var skillnad på XP och XP-CD som man få med till en dator med förinstallerat XP (kallas väl OEM?). Det XP jag har (nerladdat) är uppenbarligen det senare så jag måste först hitta ett "riktigt". De menade att det inte skulle vara något problem att byta till XP från Vista om man bara har rätt CD alltså.

 

Åsikter om detta?

 

PS: SATA, IDE? Maratonmannens sida var inte lätt att förstå och första bilden som skulle hjälpa mig att se BIOS, den fanns inte kvar.

 

//Oändligt tacksam för tålmodiga och lättförståeliga svar från en gammal Cobolprogrammerare med ångest över de snabba tekniska framstegen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det XP jag har (nerladdat) är uppenbarligen det senare så jag måste först hitta ett "riktigt".
IDG har bestämt att de inte vill ha diskussioner om illegala Windows, se användarvillkoren.

 

De menade att det inte skulle vara något problem att byta till XP från Vista om man bara har rätt CD alltså.
Nja.

Har du kontrollerat att det finns en komplett uppsättning XP-drivrutiner till din dator på Acers webbplats? För utan dem så kommer det inte att gå.

På en ny dator lär det vara SATA-hårddisk och det är inte trivialt att installera XP på SATA-hårddiskar eftersom sådana inte fanns när installationsprogrammet till XP skrevs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade och såg att för Acer var det F10. Kom in i BIOS (tror jag) och rubriken på sidan är "Redigera startalternativ"

"Redigera win-startalternativ för: Micr Win Vista

Sökväg: \windows\system32\winload.exe

Partition: 2

Hårddisk: c2f3da......

[ /NOEXECUTE=OPTIN ]"

markören står i sista raden och går att röra sidledes men inte upp till de andra raderna. SÅ jag kan ju inte redigera något där!

 

vad gör jag här egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där verkar inte alls vara BIOS utan det är något som har med Vista att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia:

ja BIOS ska väl inte ha med Windows att göra alls? Har klickat runt med ESC och valt olika alternativ men inget som gör att jag kan välja CD-rom.

 

verkar så jäkla svårt så jag funderar på om det skulle vara lättare att installera en Linuxversion? Tänkte ändå mest använda datorn till mediaspelare vid stereon ( och ibland resesällskap). De simpla program jag behöver till det går ju att få Linuxbaserade ändå.

 

Vad tror du om det alternativet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste väl stå i manualen hur man kommer in i BIOS Setup, t ex i samband med att det står om ominstallation eller återställning av Vista.

 

Även när det gäller någon Linux-distribution så måste man kontrollera att det finns drivrutiner, dock så är det ju lättare genom att man kan köra många distributioner från en CD för att kontrollera att DVD-läsare, nätverkskort och annat fungerar innan man installerar.

 

Se till att behålla möjligheten att gå tillbaks till Vista.

 

Vad är det för dator?

Vista behöver ju inte vara segt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skaffade en Acer Aspire 4315 för den var billig och hade de funktioner jag behövde (förutom Vista då).

 

Håller på att ladda ner XP-drivrutiner från Acers hemsida, det finna många för min modell. Hittade också en manual bland drivrutinerna (!) där det står hur man går in i BIOS på en Acer.

 

Men det verkar magert med drivrutiner för Linux där, hur ska jag göra då?

 

Jo Vista ÄR segt och jag gillar inte gränssnittet, jag jobbar ju för det mesta med XP på min desktop så XP är ju som att cykla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne är det i datorn? För när jag sökte lite så hittade jag en variant av Aspire 4315 som bara har 512 MB minne och det är för lite för Vista.

 

Här är en tråd om just den datorn

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=a5b7935e33799d67a05f93d42551a206&showtopic=193547&pid=1876308&st=0&#entry1876308

det finns en del tips för att göra den snabb där. Folk verkar nöjda med datorn där efter lite mer minne och borttagning av en massa onödiga program som kom med.

 

Drivrutiner i Linux laddar man inte ner från Acer utan de hittar man vanligen antingen på installationsskivan eller via Linux-distributionens uppdateringsprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om tråden! Ska skriva ett inlägg där, det är nog lättare för alla har de ju samma dator som jag!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...