Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segstart med fat32 på windows 2000 sp4


supergrease

Rekommendera Poster

supergrease

Tjena. fixade en kompis dator. för den var helt omöjlig att använda.

 

Där var windows xp som troligen var felinstallerad och hårddisken var inte formaterad sedan 2002 så den var helt kass så han tog hem den till mig. Där formaterade jag helt den och installerade windows 2000 med sp4.

 

eftersom han ville ha lite äldre spel (som doom 1,2 å wolf 3d) så tänkte jag att det skulle vara bra med fat32 som filsystem för dem tar ju typ 1mb hdd utrymme så var det bättre än ntfs. Men efter att jag installerat lite program på den (antivirus,office å div updateringar osv) så går det långsamt att starta (efter inloggnings skärmen och till att skrivbordet kommer fram. Den är sådan i 5 minuter (färgen på bilden är den samma som skrivbordet, blå alltså, ingen bluescreen of death) Vad kan det bero på?

 

hårddisken är på 18 gb så där är ungefär 15-16 gb ledigt så det kan ju knappast bero på det. Allt fungerar i enhetshanteraren också. Kan det vara pga av Ram minnet? där är 128 mb. eller beror det på filsystemet?...är tacksam för svar

 

[inlägget ändrat 2008-04-12 20:31:48 av supergrease]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Cecilia helt gällande minnesstorleken, du bör ha minst det dubbla i alla fall.

 

Oavsett dator, operativsystem, osv, så är det aldrig fel att ha så mycket minne som man har möjlighet till, har erfarenhet av att för lite minne kan ge upphov till dom mest märkliga fel i en datorn.

Hade problem med en dator här tidigare, "laggade" mycket, ofta blåskärmar, startade om ofta, och så vidare, enligt blåskärmarna så berodde dom flesta felen på grafikkortet, men jag visste också att det satt för lite minne i, till slut efter många problem, så stoppade jag i mera minne, i väntan på ett bättre grafikkort, efter den uppgraderingen så försvann dom flesta fel, nu sitter det ytterliggare mera minne i, och datorn går som om det aldrig varit något fel på den.

 

Med tanke på att det är en ganska liten hårddisk också, så hjälper det säkert till.

 

Ett tips är att stoppa i en större hårddisk, 80-120 Gb är inte fel, och gärna runt 1 Gb minne, så kommer din polare att märka skillnad.

 

Med det behov man idag har beträffande Antvirusprogram, Antispionprogram och liknande, Office-program, och annat man anser sig behöva, så kräver det en hel del från datorn.

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...