Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPU blir otroligt varm.


Phrosen

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag är ny på sidan, och det här är mitt första inlägg.

Jag har ofta sökt på google på datorproblem och fått upp det här forumet, med massor av bra svar, så jag tänkte registrera mig nu när jag har ett allvarligt problem.

 

Problemet:

Mitt grafikkort blir otroligt varmt.

Enligt EVEREST så är min GPU 73 grader Celsius, medans t.ex CPU ligger på 34 grader.

Jag har ett ATI Radeon X1950 XTX - grafikkort.

 

Jag har ingen aning om vad felet kan vara, och jag tror att det började bli så här varmt tidigare idag, då jag försökte sätta in en ny AMD Processor (efteråt så startade inte datorn, så jag bytte tillbaka och märkte då att saker och ting var otroligt varma..)

 

Tacksam för svar. =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Eforum

 

Har du kollat så fläkten på grafikkortet snurrar/fungerar som det ska?

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt det kan vara helt OK.

ATI 1950XTX tillhör ju sin generations snabbaste grafikkort.

Och de brukar utveckla hög effekt. Bli varma.

 

se bifogad bild av CPU-Zs data från den här burken med 8800GTX

http://www.cpuid.com/cpuz.php

direkt efter jag kört igenom 3DMark2003

http://downloads.guru3d.com/3DMark03-Build-3.6.0-download-576.html

 

 

Annars hur står det till med chassifläktar etc?

(har själv 3 st Nexus 120mm ca 1000RPM

http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm-nexus-flaekt/6308385/

i botten på ett moddat Antec Titan 650 chassi som står på en ram 20cm över golvet.

Och fläktarna blåser luft uppåt. En fläkt direkt under grafikkortsfläkten.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=535648#536072

 

men det finns ju chassi med liknande konstruktion (byggt för bra luftflöde) att köpa

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337430

 

[bild bifogad 2008-04-12 09:04:49 av jannejanne]

1045817_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men grafikkortet blir 80 grader varmt på 5 minuter, och då spelar jag inte ens ett krävande spel.

Grejen är att jag inte vet hur varmt det blev innan, eller om det blev efter att jag satte in den nya processorn.

-Har aldrig haft något problem tidigare, och grafikkortet har aldrig stängt av sig själv pga värme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger grafikkortet av sig självt numera?

Det verkar ju som ditt test med en annan processor i så fall skadat moderkortet.

 

Vilket moderkort har du?

Vilken processor har du?

Vilken processor testade du med?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd för att något hände när jag bytte processor, men som sagt så vet jag inte om det var så varmt innan, eller inte.

 

Moderkort:

ASUSTek Computer INC. A8M2N-LA (NODUSM)

 

Gamla processorn:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+

 

Nya processorn:

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB

 

Grafikkort:

ATI 1950XTX

 

Temp: (Celsius)

Moderkort:

35

 

CPU:

45

 

GPU:

70

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men som sagt så vet jag inte om det var så varmt innan, eller inte.

Jag tror som jannejanne att den tempen inte behöver vara anmärkningsvärt hög..? Föregångare i X1800-serien kunde nå temperaturer närmare kokpunkten.

 

Men jag gissar också på att datorn har ett vanligt standardchassi med ganska undermålig luftgenomströmning? I så fall bör du nog nyttja lådans alla fläktplatser och montera dit förslagsvis Nexusfläktar. Den jannejanne länkade till var på 120 men de finns även i 80mm (jag har stoppat in ett par sådana i sambons dator). Med ordentlig luftgenomströmning (i en helt perforerad låda) sjönk tempen för mina två grafikkort med ca 25 grader C!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt EVEREST så går min GPU fläkt endast på 12% (om jag har förstått det rätt.)

Finns det något sätt/program att kontrollera fläkterna i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett fultrick...

När kylflänsen med fläkt och allt föll av ett Sapphire Radeon 7500 grafikkort (dåligt lim)

så klippte jag bara av sladdarna till fläkten och limmade dit en en processor kylfläns

utan fläkt

kylflänsen är ca 5gånger större än original och blir inte speciellt varm.

Och grafikkortet lade inte av för jag inte har någon fläkt ansluten till fläktkontakten

 

Slutsats: En möjlighet borde vara att dra loss din fläkt kontakten från grafikkortet och mata fläkten direkt med 12V från tex en hårddisk kontakt.

För att fläkten ska gå med full fart.

 

3800+ drar nog som mest 65W och tål gissar jag 70C

 

6400+ drar som mest 125W och tål bara 63C

kruxet med 6400+ är att den också belastar spänningsregulatorerna mycket mera på moderkortet så dessa blir varma vilket kan skada moderkortet.

6400+ drar ju som mest ca 80 Ampere

 

Förresten har du uppgraderat till senaste BIOS?

Kan vara idé innan man slänger i en 6400+

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det tänkte jag inte ens på.

När, var och hur uppgraderar jag BIOS? Är det "riskfritt"? -Vad händer om man formaterar hårddisken, förblir BIOS senaste versionen då, eller måste man uppgradera det igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej. läste tråden och tänkte bara säga detta utifall du inte vet det!

att förnya bios är inte helt riskfritt...

bios'et försvinner inte om du förmaterar hårdisken så det är lungt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Ofta får du skapa en boot-disket (floppy alltså) med nya BIOS på och starta från den. Vissa moderkort har även stöd för BIOSuppdatering via USB-minne, kolla din moderkorttillverkares hemsida eller forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon vart jag kan hitta nya BIOS till mitt moderkort?

Jag har:

 

Moderkort:

ASUS A8M2N-LA (NodusM)

 

BIOS Type:

Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

 

BIOS ID:

12/15/2006-C51/MCP51-A8M2N-LA-00

 

Som jag fick med när jag köpte en dator ifrån HP (t3730.sc)

Har sökt på google, och på ASUS hemsida, men inte hittat något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. =)

 

Hur ska jag gå till väga nu?

Vad jag har förstått så ska man uppdatera BIOS när datorn startar upp?

Min dator har ingen diskett - läsare, och CD-ROM känns lite överdrivet för en 1,5mb fil. -Går det bra med USB-Minne?

Finns det andra sätt att uppdatera BIOS på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det bra uppdatera BIOS från USB?

Ja om du vet hur du gör och moderkortet stöder start från USB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades uppdatera BIOS, det var väldigt enkelt (bara att köra .exe filen som laddades ner, så tog datorn hand om resten.)

Jag har även skaffat ett program för att kontrollera GPU-fläkten, vid namn RivaTuner. Manuellstyrning fungerar väldigt bra, förutom om man t.ex spelar ett spel (och inte kan hålla koll på graderna).

-Därför ville jag utnytta programmets automatiskastyrning, som är inställd på följande vis:

Vid 0-76 grader Celsius: 12%, 77C: 25%, 80C: 38%, 83C: 56%, osv, osv. Tyvärr så verkar det inte fungera.. Kan det bero på att jag har laddat ner en trial version eller liknande, och att man måste köpa fullversion?

Själv anser jag att Grafikkortet borde vara intelligent nog att sköta detta själv, men den verkar inte gå över 12% även om det är nära 100 grader varmt..

Så nu undrar jag vad detta kan bero på, och vad man kan göra åt det?

Finns det andra program som kan sköta detta åt mig?

 

Tacksam för svar. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det andra program som kan sköta detta åt mig?

RivaTuner var ursprungligen främst för Nvidia- även om många funktioner fungerar med Atikort också. I sambons dator sitter ett X1950Pro för vilket fläkthastigheten sköts dynamiskt utan någon annan programvara än själva drivaren samt Catalyst Control Center – det ska inte behövas fler program än dem. Vid spel rusar fläkten upp i varv men annars tar den det lugnare.

 

Kanhända behöver du bara avinstallera allt som har att göra med grafikkortet (och gärna också städa efteråt – i Felsäkert läge – med Driver Cleaner, Driver Sweeper el dyl) och sen installera på nytt med färsk drivare inkl CCC.

http://ati.amd.com/support/driver.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade fel. Efter att ha testat det lite så märkte jag att det visst fungerar. Så problemet är löst. :)

Min fråga nu lyder: Går det att ställa om auto-listan, så att den går upp i varv vid olika temperaturer? (Hittar inget liknande i Catalyst Control Center.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste det var så stegvis?

Räcker det inte med 100% över tex 80grader.

Fläkten går till och från ifall 100% inte behövs?

Eller är 100% ljudet så störande?

 

[inlägget ändrat 2008-04-23 19:55:25 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...