Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum, ett kapat IDG och stoppet


Lars2W2

Rekommendera Poster

Robert Brännström

Hej Lars2W2!

Jag vill börja med att säga att jag håller med dig - vi kunde säkert i bakspegeln, ha informerat mer än vad som i realtiteten skedde.

 

När det gäller själva händelseförloppet finns det några punkter som jag vill förtydliga.

- När det gäller varningen som gick ut haltade synken mellan olika webbfrontar hos oss. Eftersom vår lastbalanserare låser dig vid en front när du gör besöket fick en del se varningen - andra inte. Ambitionen var dock att den skulle ligga ute för alla besökare.

- De underliga webbadresserna handlar om metoden som hackarna använde sig av.

- Vad gäller hanteringen kan jag bara beklaga om du upplever att vi underinformerat. Jag hoppas kunna rätta ut alla frågetecken även om jag förstått att många användare upplever det som för sent.

 

[inlägget ändrat 2008-04-10 13:47:06 av Robert Brännström, chefredaktör IDG.se]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag anser krävs? Men kom igen, nu vill jag inte verka otrevlig här men det är väl självklart att varken FF eller IE tillåter exekvering av vilken kod som helst bara för att man besöker en sida. Självklart behövs det en bug/säkerhetshål för att åstadkomma sådant. Det säger ju sig själv att det inte skulle vara hållbart om man tillät att vilken sida man än gick in på fick exekvera valfri kod på datorn med användarens rättigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Diskutera Eforum

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Öppet forum! Ordet är fritt...|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de dagar Eforum som låg nere befarade jag att återuppståndelsen skulle innebära att Eforum hade förts över till den nya IDG-plattformen. (Monshi och gästen verkade se det som en möjlig säkerhetslösning.) Jag blev därför glad när jag fick se ett bibehållet Eforum igen, dvs med det bästa= överskådligheten kvar.

 

Nu till ett par petitesser. Det skulle vara intressant att veta om det bara är jag som nu i Firefox med Adblock ser två underligheter: 1) Bredvid fotot av Cecilia under "Välkommen till Eforum 5" så har bokstaven å ersatts av bokstaven l. 2) I Forumöversikten: Datamodellering finns det en röd flagga bredvid det enda inlägget 18/3 14:50. Jag vet att det är ett nyskapat forum men ändå. Flaggan syns även när jag inte är inloggad. Är det bara jag som ser detta?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med forumöversikten menar //eforum.idg.se/oversikt_allaforum.asp

så ser jag många flaggor. Men förutom Datamodellering så är de andra är för forum som har ändrats idag efter klockan 12, vilket är den tid som står i Tidsmaskinen, så det är normalt för de andra forumen.

 

Dessutom så verkar inte Datamodellering ha något inlägg alls när jag klickar på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var det jag menade med Forumöversikten. Många flaggor ser också jag när jag är inloggad. Då ser man ju "nya flaggor sen du sist var inloggad". Det är flaggan vid Datamodellering när jag INTE är inloggad som förbryllar mig. (Du har rätt i att Datamodellering inte har hunnit få något inlägg än.)

 

Ser du också "l" i stället för "å" i din Välkommen till Eforum5-hälsning? Ex: "men vi pratar om mlnga andra saker ocksl."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte Välkommen-texten alls, man kan ju klicka i där att man inte vill se den något mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johannes IDG

Texten är ändrad, var en fel teckenkodning som fanns när vi började ändra som bytte ut å till ett annat tecken.

Den texten är nu fixad....

 

Flaggan på Datamodellering beror nog på att det inte finns några inlägg. Så fort ett inlägg skrivs där kommer det lösa sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack JoGi! Jag skrev att det var petitesser men var förstås oroad över att kanske ha drabbats av något trots att jag virus- och spionkollade datorn efter attacken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...