Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Igen?


Monshi

Rekommendera Poster

Att det just nu är vissa tidsproblem har ju inget med Eforums program att göra utan är någon krånglade server, sådant uppstår oavsett vilken plattform Eforum ligger på.

Jag syftade inte på eforum mjukvara buggar. Utan även relaterade buggar.

 

nder våren har det blivit mycket ovanligare att loggar läggs in utan att LOG-knappen används, detta för att det nu skrivs ut en varning vid långa inlägg, en klar förbättring för alla som använder Eforum ofta.

 

På Sök-sidan fungerar nu Enter-tangenten, också något som underlättar att man inte behöver trycka med musen för att söka.

 

Så där är några exempel på förbättringar.

Väldigt triviala förbättringar. Såsom vi brukar säga 10 min jobb.

 

Efter den sista SQL-injektionen så la man ca 1 manmånad på att skriva om kod, så visst investerar man tid och resurser för att forumet ska fortleva.

Ok då. 1 Manmånad + 10 min.

 

Hursomhelst så verkar ju statistiken gått ned rejält. Jag besöker själv inte eforum så ofta längre. Inte heller Anjuna eller Mr Andersson.

 

Mr. Andersson säger att det beror på att han inte får lika mycket databas relaterade frågor. Hmmm...kan det bero på att det finns inte tillräckligt med besökare för att de som sagt var "lämnat skutan"?

 

Om nu inte besökstalet gått ner drastiskt så varför ser jag då "Obesvarade trådar" och samma inlägg vara postade högst upp på sidan länge? Det är ett bevis nog. Antalet besökare kanske inte gått ned men antalet interaktiva besökare måste verkligen störtdykt.

 

Woaw...fick just upp 1500 tecken långt varningen...som sagt...snyggt. Men fortfarande ett 10 min jobb.

 

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Om jag var ansvarig för att underhålla ett program som jag vet kommer i en ny omskriven version senare så skulle jag inte lägga ner en massa på nya funktioner i den gamla versionen utan satsa de pengarna (resurserna) på att få fram den nya versionen tidigare. Resonerar du annorlunda?

 

Besöksantalet har gått ner dels i samband med de attacker som var och dels i samband med att det fina vädret kom. Det senare har varit likadant varje vår/sommar som jag varit på Eforum, folk gör annat än att försöka utreda sina datorproblem etc (det får vänta tills det regnar).

 

Hur det har ändrats med databasfrågor och liknande frågor vet jag inte för jag har inte följt dem. Jag vet inte hur folk som stöter på problem i jobbet (för jag antar att det är mest i sådana sammanhang som databasfrågor dyker upp) gör för att hitta lösningar, men jag antar att de googlar och ställer frågor där det redan verkar finnas många svar och oftast inte bryr sig om det är på engelska. Oracle-frågor ställer man i Oracles forum (antar de har något) etc.

 

Frågor om skadliga program har ökat på Eforum under åren, det har blivit en positiv rundgång, många trådar om ett visst område ger bättre resultat på Google. De flesta som ställer de frågorna är inte bekväma på engelska utan vill ha det på svenska, så de stora engelskspråkiga forumen som hanterar sådant är inte intressanta.

 

Om nu inte besökstalet gått ner drastiskt så varför ser jag då "Obesvarade trådar" och samma inlägg vara postade högst upp på sidan länge? Det är ett bevis nog. Antalet besökare kanske inte gått ned men antalet interaktiva besökare måste verkligen störtdykt.
Här hänger jag inte med.

 

[inlägget ändrat 2008-06-03 15:31:55 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hänger jag inte med.
Det mindsleep nog menar är att få nya inlägg och få svar på startade trådar tyder på ett minskat antal aktiva besökare. Och det är ju ett rimligt antagande, om det inte vore för det faktum att t.ex. Obesvarade trådar ofta hänger sig och inte uppdateras automatisk (särskilt på helger, av någon för mig outgrundlig anledning).

 

När jag skulle posta detta inlägg så tog det ca 20 sek för inläggsfönstret att bli klart från det att det poppade upp....

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle posta detta inlägg så tog det ca 20 sek för inläggsfönstret att bli klart från det att det poppade upp....
2 sekunder, men det är ju känt att det är problem med att det är långsamt ibland, se inlägget 14:21.

 

Det mindsleep nog menar är att få nya inlägg och få svar på startade trådar tyder på ett minskat antal aktiva besökare.
Jag vet inte hur det förhåller sig, jag har inte tillgång till någon sådan statistik. Jag kan se antal inlägg under en viss tidsperiod, men inte antal nya trådar, och som sagt antalet inlägg har gått ner.

 

(särskilt på helger, av någon för mig outgrundlig anledning).
Jag vet inte, men jag har trott att det beror på att det är lägre bemanning på driften och färre som kan rapportera in problem då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tredje/fjärde omladdning har segat under de senaste 3-4 dagarna, upp till 10-15 sekunder ibland, gäller även "Besvara inlägg-fönstret".

Enbart ett "ingen server kan nås" meddelande, annars ungefär som det ska.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var tredje/fjärde omladdning har segat under de senaste 3-4 dagarna, upp till 10-15 sekunder ibland, gäller även "Besvara inlägg-fönstret".

Enbart ett "ingen server kan nås" meddelande, annars ungefär som det ska.

Konstigt att det inte verkar drabba mig?

 

Fast kanske adblock och noscript rensar bort något som spökar?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kanske adblock och noscript rensar bort något som spökar?

Kör med dessa också...Har inte testat utan dock

 

Det är inte normal omladdning just nu heller, men godtagbart

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
//gästen skrev:

Var tredje/fjärde omladdning har segat under de senaste 3-4 dagarna, upp till 10-15 sekunder ibland, gäller även "Besvara inlägg-fönstret".

Enbart ett "ingen server kan nås" meddelande, annars ungefär som det ska.

 

Jag tycker också att omladdningarna av sidan segar. Inte minst när man ska klicka "Nästa sida" för att komma till nästa 10 inlägg. Då kan det ta en evig tid. Börjar ibland undra om webbläsaren hängt sig, men nej, den fungerar.

 

Inloggningen är också något av det segaste jag varit med om. Tar säkert en halv minut ibland längre innan jag är inloggad. Hinner surfa vidare till en annan sida under tiden som jag loggas in här.

 

"Besvara inlägg" och gå in på en tråd är segt.

 

Ett raskare Eforum önskas! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inloggningen är också något av det segaste jag varit med om. Tar säkert en halv minut ibland längre innan jag är inloggad. Hinner surfa vidare till en annan sida under tiden som jag loggas in här.

Loggar aldrig ur, förutom när jag någon gång gör en restart av datorn, men har inställ på automatiskt inloggning, så jag märker inte av detta någe speciellt.

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min spontana ide, är att nån annons/banner hittar på nåt som inte är så bra, tex att nån ad-server inte fungerar som den ska.

 

Jag tycker det ofta verkar som om just dessa annonser/banners verkar ta lång tid att ladda.

 

Om det är så kan man ju fråga sig om IDG tjänar på annonserna eller förlorar på dem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG ska installera en till processor i en ny IIS-server för att minska segheten och liknande problem, förhoppningsvis under den här veckan.

 

Det är väl bra men jag tror inte det är servern som har slut på cykler, jag tror problemet ligger utanför IDG de gånger det verkar hänga sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kanske adblock och noscript rensar bort något som spökar?

 

NoScript har bättrat på situationen för mig, subjektivt verkar det så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst så verkar ju statistiken gått ned rejält. Jag besöker själv inte eforum så ofta längre. Inte heller Anjuna eller Mr Andersson.

 

Ett sätt att ändra på det är att vara desto mer aktiv själv. Svara på allt man kan och gör det fort!

 

Även halvbra svar ökar aktiviteten.

 

Många frågor förblir numera obesvarade, bättre vore kanske om de fick halvbra svar och sedan en ny fråga som uppföljning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var ansvarig för att underhålla ett program som jag vet kommer i en ny omskriven version senare så skulle jag inte lägga ner en massa på nya funktioner i den gamla versionen utan satsa de pengarna (resurserna) på att få fram den nya versionen tidigare. Resonerar du annorlunda?

 

Men vad vi sett hittills är inte så mycket mer än att IDG vill veta vilka önskemål "vi" har.

 

Önskemål finns det gott om, de kan inte vara svåra att hitta. Jag tycker inte det finns anledning att dra dessa ännu en gång.

 

Vad jag vill ha nu är en tidplan från IDG!

 

En tidplan för alla fixar de planerar att göra.

 

Först då ser vi vad IDG faktiskt tänker prioritera.

 

Kan inte IDG presentera en tidplan för de förslag som redan finns (sannolikt fler än vad IDG vill implementera), vad finns det då för anledning att fortsätta önska saker?

 

[inlägget ändrat 2008-06-04 00:58:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska träffa Pontus nästa fredag, så får vi se vad han och IDG har tänkt sig.

 

Så vitt jag vet finns det just nu (och senaste månaden) inte några planer på förändringar i Eforum utan det är bara buggar som rättas till när/om de dyker upp.

 

 

[inlägget ändrat 2008-06-04 01:32:34 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns det just nu (och senaste månaden) inte några planer på förändringar i Eforum utan det är bara buggar som rättas till när/om de dyker upp.

 

Jag vet inte vad IDG räknar som "buggar" men långa svarstider måste väl t ex kunna ses som en bugg?

 

Att Eforum har gömts undan på IDG:s websidor är väl också att betrakta som en "bugg", syftet med ett forum modell större är väl att dra dit folk?

 

Det vore intressant att se vad IDG har att säga om alla de listor som skrivits genom åren. Om inget av innehållet i dessa är att räkna som "buggar" vet jag inte riktigt på vilket sätt IDG har tänkt engagera sig i Eforum?

 

Att bara samla ihop listor men sedan inte göra något åt dem är som mindsleep (?) skrev, "mycket snack men lite verkstad"...

 

 

[Edit]

Angående din tidigare fråga "Om jag var ansvarig för att underhålla ett program som jag vet kommer i en ny omskriven version senare..."

 

Om "senare" är ett bestämt datum som inträffar inom säg någon månad eller så, ja då håller jag med, gör bara mest nödvändiga fixar i den gamla miljön.

 

Om "senare" är en ibestämt tidpunkt som kanske ligger år framåt (verkar så, det här har väl diskuterats minst ett år?) då skulle jag definitivt se till att hålla nuvarande plattofrm vid liv på ett sånt sätt att det finns användare kvar. Vad är vitsen med en ny fin plattform om nåt år eller så om Eforum då inte har nån mängd besökare att tala om? Då kan man ju lägga ner det helt istället.

 

Det är ju inte direkt så att det saknas alternativ... Att byta forum är ju gjort på ett ögonblick, bara att skriva en annan adress i webläsaren. Att säga "håll ut, vilket år som helst ska vi byta plattform, tills dess fixar vi bara buggar" är nog ingen bra strategi för att locka till sig besökare!

 

Fotnot: Jag hoppas du förstår att det inte är dig Cecilia jag kritiserar. Eftersom IDG själva inte finns med i debatten hoppas jag du står ut med att vara "språkrör" eller nåt liknande :)

 

[inlägget ändrat 2008-06-04 09:37:29 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad IDG räknar som "buggar" men långa svarstider måste väl t ex kunna ses som en bugg?
Visst och ny processor på gång som jag skrev tidigare. Jag kan inte bedöma om det har med saken att göra utan om jag (via andra) får det svaret från IT-avdelningen så hoppas jag att de är kompetenta. Men inte mycket att göra upp en tidplan för, men igår så ansåg de att det skulle kunna göras i slutet av veckan eller möjligen i början av nästa (beror väl på om det dyker upp mer akuta saker t ex).

 

Att Eforum har gömts undan på IDG:s websidor är väl också att betrakta som en "bugg", syftet med ett forum modell större är väl att dra dit folk?
Bugg, nja ;) Vi får väl se vad Pontus har för idéer om sådana kringsaker till Eforum och vad det finns för tidplaner för det. Men än så länge så är det ju förslag från hans sida som han vill stämma av med andra inkl. oss innan något ändras, så lite tidigt för tidplan än. Han har ju knappt hunnit vara ansvarig för Eforum än.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1054453

 

Det vore intressant att se vad IDG har att säga om alla de listor som skrivits genom åren.
En del av den listan som jag gjorde i februari/mars (där input även var flera tidigare listor) är infört under mars och april av JoGi, en stor del bestämde Robert inte skulle införas eftersom det var större saker som krävde mer/större ändringar i Eforum och dels är det svårt att ändra i Eforums "spagettikod" på ett säkert sätt och dels för flytten till annan plattform.

 

Nu har flytten tagit längre tid, det har tagit längre tid än planerat att få PC för Allas forum att fungera bra vilket är den grund som Eforum ska byggas på. Det återstår fortfarande en del större problem i PC för Allas forum innan man ens kan börja tänka på att införa nya funktioner som lista med alla inlägg.

 

JoGi som har jobbat med koden är inte pigg på att införa större saker för att en ändring på ett ställe kan lätt orsaka att det blir fel på något helt annat ställe. Eforum är numera ett lappverk med konstiga beroenden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående prestanda håller jag med om det som redan skrivits, det verkar itne vara frågan om en långsam server, snarare att det tidvis hakar upp sig nånstans. Nånting svarar inte och det hakar upp sig tills något timar ut. Men stoppar de dit en processor till lär det ju märkas snart om det ger någon förbättring.

 

Att koden är misshandlad genom åren har jag förstått men det är ju inte på något vis ett hinder för att vara konkret när man pratar om förändringar. Det är just det jag saknar, att vara konkret.

 

Om migreringen till annan plattform drar ut på tiden kan man ju faktiskt städa upp i den nuvarande koden. Det tar tid, visst, men med tanke på hur stor viljan verkar vara så kanske det är ett alternativ?

 

Om olika forum divergerar alltför mycket kanske det orsakar mer jobb att återanvända en plattform till olika forum än att ha specialbygge för t ex Eforum? Några enkla specialverktyg kan vara ofantligt mycket bättre en ett komplicerat universalverktyg.

 

Återanvändning är bra, men det får inte bli ett självändamål!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men stoppar de dit en processor till lär det ju märkas snart om det ger någon förbättring.
Ja, det är sagt att jag ska få besked när processorn är ditsatt så vi lär ju märka fort om det har blivit bra.

 

Min erfarenhet för större företag, t ex Ericsson, är att det tar ett tag för en ny chef att sätta sig in i verksamheten, det tar ett tag från en idé tills den har mognat till ett förslag och sedan ytterligare tid innan det kan bli en tidplan för införandet. Man kan vilja att saker ska hända omedelbart men det fungerar inte i praktiken.

 

Vill du bli mer involverad i Eforums utveckling?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det förstår jag (har väl runt 15 års erfanrenhet av mjukvaruutveckling på Ericsson).

 

Men det duger inte heller att låta saker dra ut på tiden, då går kunden till en konkurrent istället och såna finns det gott om numera, både för Ericsson och Eforum!

 

Kan man inte lova när det blir klart kan man i alla fall lova när man kommer med besked, på så vis kan man successivt bli allt mer precis. Tiden är sedan länge förbi då allt planerades i minsta detalj innan man började genomföra saker, nu sker alla olika aktiviteter parallellt och iterativt! Vackert i teorin och fungerar faktiskt riktigt bra i praktiken också till de allra flestas glädje (bortsett från professionella pappersvändare och dylikt). Även kolosser som Ericsson kan förändras!

 

Involverad i utvecklingen skulle vara intressant men man får inse sin begränsning, det finns tyvärr inte plats för det. Jag får nöja mig med att öka på inläggsräknaren istället :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Involverad i utvecklingen skulle vara intressant men man får inse sin begränsning, det finns tyvärr inte plats för det

 

Jag är också intresserad av det och har som det ser ut just nu, lite mer tid över än LizardKng.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
//gästen skrev:

Loggar aldrig ur, förutom när jag någon gång gör en restart av datorn, men har inställ på automatiskt inloggning, så jag märker inte av detta någe speciellt.

 

Det gör i och för sig inte jag heller. Stänger bara webbläsaren när jag är klar med Eforum. Firefox skriver in informationen i logginrutan nästa gång jag öppnar webbläsaren. Då är det bara att klicka på logga in eller trycka enter.

 

Det är det som tar sådan evinnerligt lång tid oftast. Sitta och vänta tills jag är inloggad igen.

 

Bara att gå in på en tråd och ur den igen tar säkert en minut eller två.

 

Idag försvann dessutom ett inlägg rakt ut i cyberspace. Inläggsfönstret blev helt vitt och tjoff, så var det inlägget borta. Rätt som det gick inte heller Eforums första sida heller att nå.

 

Säkert sådant som gör att folk till slut tröttnar på Eforum, tyvärr. När det aldrig åtgärdas känns det som. Funkar bra ett tag och sedan är det likadant igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag försvann dessutom ett inlägg rakt ut i cyberspace. Inläggsfönstret blev helt vitt och tjoff, så var det inlägget borta.

När det hände för mig en gång under eftermiddagen så högerklickade jag i det vita fönstret och valde Bakåt så hade jag mitt inlägg där igen. Det gick visserligen inte att skicka det en gång till men det gick ju bra att kopiera och klistra in i ett nytt Besvara-fönster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig flera gånger idag. Som tur (är det verkligen rätt ord??) är så har jag (den hårda vägen) lärt mig att alltid kopiera mitt inlägg innan jag submitar. Oftast räcker det att uppdatera inläggsfönstret klistra in den kopierade texten och klicka igen.

Men, riktigt störigt är det och helt klart sån som skärmmer bort nya medlemmar och kan få gamla medlemmar att stark överväga sitt fortsatta eforumande...

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...