Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Igen?


Monshi

Rekommendera Poster

Attack igen? Åter en ny backup? Åter inlägg efter kl 12 idag som är borta?

 

Trist. Trist. Ingen möjlighet att rädda dessa inlägg?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar
Anjuna Moon

Jag har ledsnat. Inte så värst kul att lägga tid här längre, För mkt problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls bra med dessa attacker, undergräver förtroendet för Eforum och dess säkerhet tyvärr.

Nu gäller det för ansvariga för Eforum/IDG att se till så att detta INTE upprepas igen.

 

När ska Eforum byta plattform, så att säkerheten kan höjas, för detta är inte acceptabelt.

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i artikelforumet på IDG - det här snabbar säkert upp arbetet med flytten en del. Annars tror jag som tidigast att en flytt skulle ske i höst men kanske det här skyndar på det men då med risk för att en hel del av "eforum" går förlorat.

 

 

 

 

Anjuna - ge inte upp men ta kanske en paus.

 

Och JoGi - snälla, nog kan ni väl rädda inläggen? Det är mycket mycket irriterande att inlägg försvinner! MYCKET!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket jag än älskar Eforum i den form det finns idag känns det inte riktigt möjligt att fortsätta på det här viset. Nu finns det "där ute" att eforum har sina brister och det kommer nog knappast att sluta med det här. Man får bara hoppas att IDG lappar ihop alla hål så fort de kommer till kännedom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser så ut, jag saknar det kag skrivit den här eftermiddagen...

 

Får väl spara alla inlägg man gör till Eforum i Google Notebook i fortsättningen... :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Mr Andersson

Jag är nästan på väg att hålla med Anjuna, de senaste dagarna (veckan?) har det varit massvis med problem och störningar. Nu senast tog det 47 sekunder att komma in, och då fick jag en version utan CSS....

 

Tryckte på F5 för att uppdatera, då fick jag "Sidan kan inte visas... bla bla".

 

Nånting får IDG göra om de vill att Eforum ska leva vidare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tyvärr hålla med, igen, har också haft flera störningar under senaste veckan.

 

Vi kan bara hoppas på att nya community chefen Pontus Jeppsson kan sända rätt signaler om att göra vad som behövs, eller att försöka skynda på flyttningen till nya plattformen kanske?

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de senaste dagarna (veckan?) har det varit massvis med problem och störningar.

Jag ringde JoGi om det vid 1-tiden och han skulle ta upp det med driften om att det var problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Flytten till nya plattformen kommer inte lösa problemet med Eforum.

 

Eforum har fungerat ypperligt långa perioder. Frågan är vad som ställt till det, de perioder det _inte_ fungerat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I de flesta fall som jag märkt, har även www.idg.se påverkats, men inte vid detta felet. Det är bara eforum som påverkats, vilket tyder på problem inom Eforum. Min spontana ide, är att nån annons/banner hittar på nåt som inte är så bra, tex att nån ad-server inte fungerar som den ska.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytten till nya plattformen kommer inte lösa problemet med Eforum.
Precis, serverproblem uppstår i alla fall. Nu vet jag inte vad som är problemet med Eforum för närvarande, men under förmiddagen (kanske tidigare också) hade PC för Allas forum, som använder en nyare plattform, problem med en av frontserverna. Om man då kom till till "fel" server så kunde man inte se några bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om man då kom till till "fel" server så kunde man inte se några bilder.

 

Samma sak med blogg-servern. Jag såg all text, men inga bilder. Ibland var där inte ens någon CSS (dvs, samma problem som med Eforum).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med de övriga. Helt vansinnigt att IDG bara "släpper" eforum. Jag har då sett annonser på eforum så några pengar måste ju denna webbplats dra in.

 

Om folk (speciellt veteranterna) börjar överge skutan så kommer det inte finnas mycket till forum.

 

Fattar inte att IDG bara släpper forumet....obegripligt att inte mera resurser läggs på forumet. De flesta av oss kan stå ut med lite reklam och grejer så att forumet drar in lite pengar så länge forumet verkligen fungerar.

 

Offatbart IDG!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om folk (speciellt veteranterna) börjar överge skutan så kommer det inte finnas mycket till forum.

 

Ja, jag kan ju säga att det inte är många minuter bort innan jag lämnar skeppet. Något måste göras och det snabbt.

 

Nu är jag inte på något sätt ovärdelig på Eforum, men jag trivs bra här och tror mig ha en del att tillföra. Men det vill ju till att det fungerar. Eforum är inte direkt det enda forumet för oss utvecklare....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med, mindsleep. Vad menar du med att IDG "släpper" Eforum?

Det är satsningar på gång, se t ex det här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1054453

och det har införts en del förbättringar och förändringar i Eforum under våren.

 

Men att det är inte lätt att flytta Eforum till någon annan plattform, det är många inlägg och många funktioner som inte är standard, som att lätt kunna se vartenda inlägg som skrivs, så det tar tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju en hel del snack...men det är fortfarande bara snack innan det verkligen händer något. Det är det jag menar.

 

Dessutom så verkar ju eforums buggar och problem bara fortsätta.

 

Verkligen trist om eforum förlorar sånna som Mr Andersson eller den nu redan förlorade (?) Anjuna Moon. De och andra veteranter har ju verkligen investerat sin tid här och hjälpt till att göra eforum till vad det är idag.

 

Det minsta IDG kan göra är att investera tid och resurser för att forumet ska få fortsätta leva.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så verkar ju eforums buggar och problem bara fortsätta.
Att det just nu är vissa tidsproblem har ju inget med Eforums program att göra utan är någon krånglade server, sådant uppstår oavsett vilken plattform Eforum ligger på.

 

Under våren har det blivit mycket ovanligare att loggar läggs in utan att LOG-knappen används, detta för att det nu skrivs ut en varning vid långa inlägg, en klar förbättring för alla som använder Eforum ofta.

 

På Sök-sidan fungerar nu Enter-tangenten, också något som underlättar att man inte behöver trycka med musen för att söka.

 

Så där är några exempel på förbättringar.

 

Efter den sista SQL-injektionen så la man ca 1 manmånad på att skriva om kod, så visst investerar man tid och resurser för att forumet ska fortleva.

 

Under hela året så har arbete bedrivits med att förbättra den plattform som PC för Allas forum använder, förbättringar som är nödvändiga för att Eforum ska kunna använda den plattformen.

 

Verkligen trist om eforum förlorar sånna som Mr Andersson eller den nu redan förlorade (?) Anjuna Moon.
Jag vet inte varför Anjuna inte vill besöka Eforum längre, jag har inte fått något svar på det. Mr Andersson, om jag förstått det rätt, tycker att det är för få databasfrågor numera och det hänger ju inte ihop med hur Eforum fungerar, vilken plattform det ligger på, eller om förbättringar görs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Mr Andersson, om jag förstått det rätt, tycker att det är för få databasfrågor numera och det hänger ju inte ihop med hur Eforum fungerar, vilken plattform det ligger på, eller om förbättringar görs.

 

Det hänger ihop lite. Det är ofta jag sitter och bara slöbläddrar på Eforum för att kanske lära mig nåt, men om det tar 40 sekunder att få fram varje sida och dessutom inte ser ut som de ska, då börjar man tröttna. Att det dessutom blir färre frågor inom mina områden, gör inte saken bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om det tar 40 sekunder att få fram varje sida och dessutom inte ser ut som de ska
Men det är ju trots allt inte det normala, hur har det funkat med Eforum för dig idag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte fel om jag infogar mina erfarenheter.

 

Det har hänt, senaste veckan kanske, att Eforum inte svarat. Webbläsaren har då omedelbums stannat och sagt "servern kan ej nås, var god försök senare". Oftast har det dock fungerat igen bara någon minut senare. brukar testa om idg.se laddas och sedan gå tillbaka, oftast fungerar det.

 

Någon gång har kanske laddtiden annars varit lite längre än normalt men några 30 sekunder tar det inte för mig att få se en sida.

 

Några formateringsmissar har jag inte sett.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl alltid bra med erfarenhet från olika personer.

 

Webbläsaren har då omedelbums stannat och sagt "servern kan ej nås, var god försök senare".
Har inte varit vanligt för mig utan det har nog mer varit att det i underkanten av fönstret har stått Väntar..., men för det mesta så går det ju alldeles utmärkt.

Att formateringen har blivit fel har inträffat en gång senaste veckan.

 

Har ni haft problem under dagen så att jag ska stöta på IDG igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDG ska installera en till processor i en ny IIS-server för att minska segheten och liknande problem, förhoppningsvis under den här veckan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång idag har webbläsaren sagt stopp, annars inget.

 

Inga sega laddtider av vad jag märkt ivartfall men jag laddar ALLTID de sidor jag vill läsa i bakgrunden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...