Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Darada

Gratis webbsideredigerare.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har fått i uppgift av ett par människor att fixa en snygg hemsida åt dem/deras förening/företag eftersom jag har pluggat marknadsföring. Hittils så har det gått fin fint (man är ju inte så kinkig på vilket program man använder när man är rookie på att bygga hemsidor) men nu skulle vi vilja avancera lite.

Hittills har jag byggt hemsidorna i Publisher (vilket många webmasters sliter i sitt hår över nu när de läser detta) och jag har fått upp ögonen om att det skall finnas MYCKET bättre program. Vi vill ha ett what you see is what you get program, gratis eftersom det ena är en ideell förening.

Jag skall också kunna ändra ett par saker i orginalet och det uppdaterar automatiskt på servern. Publisher får man ju spunk på när man måste ladda om hela filen på nytt!!

- Hemsidan skall ha:

- Hemsidan i sig såklart

- Sökbart register (man skall kunna söka data om hästar)

- Downloads (för nerladdning av bra dokument i PDF, Excel, Word mm..

- Bildgalleri

- Streaming (en film som skall kunna visas)

- Webshop (ganska få produkter)

- Kalender (funderar på att lägga in Googles verision som html eftersom den är lätt att hantera)

- Formulär (som skickas till emailen)

Vi vill också ha ett forum, blogg och community, men detta har vi löst genom att skafffa dessa på annat håll och sedan länka så det är inget måste.

Så, är det någon som har en bra lösning? Vi har ett webhotel så behöver inget sådant, bara själva editorn.

/ Empla

[inlägget ändrat 2008-04-04 11:00:09 av Darada]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
what you see is what you get

Trots den mängd verktyg som finns, gratis eller inte, är väl just detta en sak som lyser med sin frånvaro.

Varför?

Det är inte förrän du kikar på websidan genom en webläsare du vet hur just den webläsaren tolkar och visar sidan. Olika webläsare, olika utseende.

Vill du ha riktig 100% WYSIWYG på webben? Rita bilder eller gör allt i Flash...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men Publishers variant är ju en WYSIWYG men problemet är att jag inte kan få ett bildgalleri, söka på hemsidan funktion och att jag måste ladda upp HELA sidan varje gång, inte bara uppdatera..

// Emm

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips!

Aptana, det den gör är att den länkar in de webläsare du har på din dator så du får en väldigt exakt förhandsvisning av sidan och hur den kommer se ut i verkligheten.

Den har dessutom jättebra information till personen som arbetar med sidorna angående vilka html-taggar och css-regler som fungerar med vilka webläsare etc.

Men sen låter det som att du har behov av någon content management system. Och det har ju inte nödvändigvis något med editor att göra. Men Microsofts Visual Web Developer, också ett mycket bra program, har flera inbyggda möjligheter för enklare content hantering.

Själv brukar jag kombinera Aptana med Visual Web Developer, då jag ogillar apatanas projekthantering. Vet inte varför jag inte gillar det. Men jag gillar det inte.

http://www.aptana.com/

http://www.microsoft.com/express/vwd/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden flyttad till Webbeditiorer

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Gratisprogram (freeware)|

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

- Sigfrid Siwertz.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min sida snart klar, men den ska uppdateras av amatörer. Hur funkar Publisher, Webdev Studio och om ni även känner till MS Expression Studio?

Har gått igenom ett antal WYSIWYGs och antingen krashar de koden så att den strikta (nåja) 1.1-koden går åt skogen, eller så klarar de varken av att hantera windows-1252/ISO8859-1 eller UTF-8, som jag till slut angett i meta-tag och CSS-mall. UTF-8 tycker man borde förstås o hanteras, men icke, så svenska tecken blir "roliga" fyrkanter o andra konstiga tecken när de sparas av dessa program.

Jag har bl.a. gått igenom Amaya och även Kompozer, båda ska ju vara helt fantastiska. Helt klart om man inte har en alltför avancerad kod i svenska - då kanske det inte går käpprätt åt pipan. Sneglar åt Seamonkey Composer eftersom även Firefox-pluggen Codetch även den gått i exotiska-tecken-fällan.

Blir det massa extra skräpkod i Publisher (som jag inte petat på på år), eller kan man ställa in den i nån slags strict mode? Hur funkar nya motsvarigheten till gamla GoLive?

När det gäller killen med bildgalleriet så är väl det enklaste att göra/sno en kod, tex från alla de dussintals program som spottar ut galleritumnaglar? Facebook har jag hört har gallerier också...;)

Som sökmotor kan jag rekommendera Freefind.com och för Formmail kolla på tectile.com som gjort en säker variant (som jag ännu kämpar med att få att fungera).

Förresten måste man inte ha hela Eclipse Webdev edition för att kunna köra Aptana?

EDIT:

Jag hade glömt att säga att jag inte testat Kompozer(.org) i UTF-8, vilket fungerar alldeles utmärkt. Tyvärr så håller den ihop raderna med nån form av automatiskt radbyte, vilket gör att koden bryts upp och blir förstörd. Ja, i teorin ska koden gå att smula ihop till en liten boll, men det funkar inte så i praktiken - om man inte använder program som gör det på rätt sätt.

[inlägget ändrat 2008-04-14 23:57:01 av rawd]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste om ditt inlägg och tänkte hålla mig till saken.

Det du pratar om låter som ett content management system, alternativt ett sånt där fiffigt system där man bara ändrar lite text i en färdigdesignad sida, som man gör på webhotell, när man använder sig av deras färdiga designmallar. Det sista alternativet brukar vara hemsidor skapade.

Om man har tålamodet att lära sig finns en open source content management system som heter Joomla. Sedan kan man använda sig av WordPress för bloggar, phpBB för forum och Zen Cart för e-handel.

Det blir genast ganska mycket olika element, om man inte vill göra som du och länka till externa hjälpmedel. Det kan dock vara skönt att hålla ihop allt på samma ställe.

Nu vet jag att du redan sagt att webbhotell finns, men alla dessa jag nämnt finns hos det superbra hotellet Brinkster.com, som dessutom har 24/7 chatsupport. Jag har börjat titta lite på Joomla och det kan MYCKET, såpass att jag avfärdat det som alternativ för en av hemsidorna jag har där. Mina två amatöranvändare kommer nog att känna sig lite tyngda av att behöva lära sig det, men är man fler personer kan det vara värt en titt.

Dessutom finns även verktyget Gallery för fotogallerier, MediaWiki för samarbete/kunskapsbank och Advanced Poll för röstning på listan över avancerade verktyg du får hos Brinkster.

Jag betalar drygt 79 dollar om året och har tillgång att använda flera domäner där, om jag vill. Just nu kör jag 2 st.

(forts...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(...forts)

Kolla på http://www.svkbt.se för att se ett exemptel på hur en färdigmallad sida hostad hos Brinkster kan se ut. Visst, det kanske inte blir superoriginell design, unik för den föreningen, men för små föreningar är det nog viktigare att finnas på plats o funka, snarare än att utveckla sin nätidentitet, till att börja med. Brinkster har ett hundratal mallar och olika färger samt bilder/egna bilder man kan välja på.

Fördelen med att använda deras mallar är att man då bygger sidan i deras Website Builder, vilket är perfekt om man ska ha amatörer som uppdaterar sidan. De behöver då inte tänka på var i koden de sätter ner musmarkören, för de uppdaterar direkt i det som ser ut som den färdiga sidan. De behöver heller inte bry sig om att ladda upp hela sidor, för de ändrar ju bara det nya. Du nämnde ju att det var sånt bök att tanka upp hela sidor att jag reagerade - är det inte alltid så man gör? =) Man lär sig att stå ut med sånt... =)

(Kolla annars på braiga editorer som PSpad.com, man kan förhandstitta i olika fönsterstorlekar, spara direkt via FTP, ändra detaljer i alla öppna dokument och starta TopStyle Lite för CSS-redigering - bara en sån sak. ;) Eller varför inte byta rader med varann, ta en färgkod med pipett nånstans på skärmen, skapa Lorem Ipsum-dummytext eller jämföra filer med varann? Kräver dock att du lämnar WYSIWYG-stadiet. =) )

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

För oss är det inte viktigast att synas eftersom vi redan funnits på nätet i några år och vi har bestämt oss för att vi måste hålla en unik profil på nätet. Eller snarare är det jag som har bestämt det åt oss eftersom jag sitter som Marknadsförare och strateg. Hemsidan vi har idag har den layouten vi vill och publisher är lätt på det sättet att vi kan få bilder som inte är galleribilder att se ut som vi vill och ligga precis där vi vill att de skall ligga. Texten hamnar också precis där vi vill.

Att lära sig skriva i html tar ett tag, och att bara lära sig hälften för att göra en sida kommer resultera i en väldigt amatörmässig sida utan ramar osv. vilket inte passar en förening. Att JAG skulle lära mig html är en sak eftersom jag har grunderna, men eftersom vi kommer att vara flera som skall uppdatera hemsidan löpande (de övriga är RIKTIGA amatörer) så måste de se vad de håller på med för att layouten skall vara enhetlig.

Vi har inte heller någon tanke på att byta webbhotell, i är mycket nöjda med det vi har och de levererar en utmärkt tjänst. Även de har mallar, men som beskrivet ovanför så vill vi inte ha mallar eftersom vi pga den marknad vi agerar inom, måste vara unika.

Nej man måste inte tanka upp hela sidor utan det finns speciella editorer som känner av om jag ändrar en text eller liknande på endast en av sidorna, och uppdaterar den och endast den automatiskt på nätet när jag ber den om det. Jag har funderat på MS FrontPage, men kan inte få grepp om hur det fungerar.

vi använder phpBB för forum men den körs online på deras server och jag skulle hemskt gärna lägga den på vår egna server så att den inte hamnar utanför och så at vi kan ta bort all reklam och "jokks".. För blogg använder vi blogg.se och det fungerar eftersom vi kan lägga den på vår server, men inte har gjort än innan vi är klar med de andra sakerna vi behöver.

Jag hittade för ett tag sedan ett webbgalleri-program som man oxå kan lägga på servern utan att köra externt, men efter en datakrasch så förlorade jag det och kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Vi vill som sagt köra så lite som möjligt externt.

Tack för tipsen men 79 $ är mycket för en ideell förening. Speciellt när det finns så mycket gratis godis online.. Gäller bara att hitat det.. :)

// Emm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag hade tänkt uppdatera idag o har inte gjort så. Har hittat en WYSIWYG som verkar funka med min teckenkodning - MS Expression Web, tillhör Expression Studio. Jag vet inte än om den sparar bara ändringarna, men jag tror nog den kan spara direkt till FTP, precis som PSpad, så det blir väl i praktiken som du vill. =) Däremot är den långt ifrån gratis, massor med pengar kostar den, tyvärr, jag har den gratis via min högskola.

DÄREMOT finns ju Visual WebDev Express att ladda ner gratis o med tanke på att den är ca 4 ggr större vore det konstigt om den inte klarade vad Expression Web kan o ännu mer. Kolla här http://www.microsoft.com/express/download/. Den svårigheten jag kan se där, är istället att den kanske kan kännas för stor om man är ny.

Va roligt att ni kör phpBB, jag har precis börjat idag med den, har redan kraschat ett forum och ska göra en fresh ominstallation precis. Får du bara en MySQL server att funka ska du nog ha minimala problem att installera phpBB, den gör det ju verkligen enkelt.

Förresten, jag skulle nog undvika Frontpage o kanske även Dreamweaver/Golive. De stoppar nog in en massa extrakod man inte vill ha där. Det är då nästan lättare att ge en basic kurs i p/b/i/br/ul/ol/li-taggar för amatörerna och avgränsa koden de ska in i med kommentarer. Jag menar, mer än så behöver de inte.

Sen så måste jag slå ett slag för CSS. I ditt fall skulle det göra underverk, för då BEHÖVER VERKLIGEN användarna inte kunna mer än HTML 1.0 för att klara sig (forts)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(forts [hur lyckades du få in sådär mycket text?] ....)

-eftersom det då blir du som står för ALL design. Det är VERKLIGEN värt besväret! Skulle de vilja layouta lite kan du neka dem eller presentera dem för förformaterade divvar/spans. Ändå mycket lättare än att hålla all HTML4-kod i huvudet för dem och du slipper ramar och sånt "skräp". ;)

Jag har hittat ditt fotogalleriprogram! =)) Det heter Gallery o hittas här!

http://sourceforge.net/project/downloading.php?group_id=7130&filename=gallery-2.2.1-typical.zip

Kolla här för en projektbeskrivning: http://sourceforge.net/projects/gallery/.

Hm,lite fattig beskrivning som vanligt på Sourceforge, men jag hittade huvudsidan här: http://gallery.menalto.com/.

Hoppas det hjälpte dig ännu lite mer! =)

Lycka till!

/r

(CSS rockar)

EDIT:

"Det är då nästan lättare att ge en basic kurs i p/b/i/br/ul/ol/li-taggar för amatörerna och avgränsa koden de ska in i med kommentarer. Jag menar, mer än så behöver de inte."

Så skrev jag o menade...

"Jag menar, mer än så behöver de inte om man kör allt i CSS."

Innan jag blev för ivrig om att pusha CSS. =)

EDIT2:

Kolla här för att lära dig Visual Studio:

http://msdn2.microsoft.com/sv-se/beginner/default(en-us).aspx

[inlägget ändrat 2008-04-16 01:58:47 av rawd]

[inlägget ändrat 2008-04-16 02:07:08 av rawd]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sen så måste jag slå ett slag för CSS. I ditt fall skulle det göra underverk, för då BEHÖVER VERKLIGEN användarna inte kunna mer än HTML 1.0 för att klara sig (forts)

Att ställa krav att kunna HTML oavsett version tycker jag låter som rätt höga krav.

Ska den kod de skriver passa med den CSS du skriver blir det ytterligare regler att följa.

Kan de det? I så fall är det ju lugnt.

För min del låter det som om du borde satsa på ett CMS istället. På så vis kan då hålla design helt frånkopplat innehåll. Är det inte det du vill?

[inlägget ändrat 2008-04-16 02:06:44 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det kanske du har rätt i. Då passar ju lösningen att köra Visual Studio Express Web Developer bra i såna fall. Enligt .M ska den kunna göra lite enklare innehållshantering. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du något principiellt emot CMS? De löser ju just problemet du har att hålla design och innehåll isär. De brukar dessutom inte ställa några som heölst krav på kunskap om vare sig HTML eller CSS.

Hur är det i Web Developer, är allt klart med olika användarkategorier? Så du kan se till att t ex du står för design och de andra för innehåll? Kan du låta de andra plita på innehåll/artiklar som sedan godkänns innan publicering? Kan du rulla tillbaka till tidigare innehåll om det råkar bli lite fel?

Det är bara ett par exempel som CMS:er brukar lösa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va? Nej verkligen inte, CMS är nog det bästa som finns om man är flera och/eller uppdaterarna har dålig koll på HTML. Jag går bara på vad .M sa om Visual Web Studio. Kanske dina egna frågor besvaras av http://msdn2.microsoft.com/sv-se/beginner/bb980894(en-us).aspx. Om inte annat så kanske det är en snabbstart för Em o hennes team.

CMS är super! Men kravet var att det skulle vara gratis o i princip lika basic som Publisher - då blir det genast skralt. MEn visst om man klarar av att installera o administrera ett verktyg som Joomla så blir man nog bara glad i längden. =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt man ska lära sig har en tröskel så även Joomla. Tröskeln finns där även för Publisher. Kan man lära sig koda websidor i Publisher kan man definitivt skriva innehåll i t ex Joomla. Joomla är avsevärt mycket enklare än så bara man har en administratör bakom sig.

Jag tror man ska se till vart man vill komma först, därefter kan man leta en väg dit.

Vill du att alla ska editera ren HTML så måste du gå en väg, vill du att andra (förutom du själv) ska "slippa" HTML och kunna koncentrera sig på vissa sorters innehåll ska du gå en annan väg.

För en person som aldrig editerat en websida kan jag inte se hur Publisher kan ses som "basic". Däremot kan det vara rätt basic att klicka på en artikel i Joomla och skriva lite text här och var.

Vad kan användarna egentligen? Vad vill de lära sig? Hur vill de hantera sin sajt? Vill de att alla ska kunna HTML? Vill de ha kontroll på vad sm ändras och vad som läggs ut?

Visst fodrar det en del jobb att administrera t ex Joomla. Det fodrar också en del jobb att administrera en sajt helt manuellt skriven i HTML. Vad gör man när någon skrivit illegal HTML? Hur tar man bort den där eländiga artikeln? Hur ändrar man grundutseendet? Hur får vi in en blogg? Hur får vi in det här som alla andra verkar ha?

Jo jag förordar ett CMS om man inte har en väldigt stark anledning att INTE gå den vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, bara man har en administratör bakom sig och Em verkar fylla alla roller i sin förening, även om jag uppfattar det som att hon inte är mogen en sån roll än och därför letar en enklare lösning.

Men din poäng på slutet talar väl för det som gjort att vi som försöker hjälpa till i den här tråden vrider o slår knut på oss själva i kvidande försök att bemöta vitt motstående önskningar. Så därför, vi är nog ledsna Em, men du får nog ta o bita i det sura äpplet och blir administratör först, innan du kan fortsätta koda!

Du är ju mogen nog att administrera andra verktyg - kör på ett CMS-verktyg när du ändå är i farten! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm, du har nog missförstått mig :)

Om Em inte är mogen att administrera Joomla hur kan du då tro att Em är mogen att hugga tag i kalabaliken när de som är ännu mindre mogna sitter och editerar HTML på sina burkar?

Min mening är att ett CMS gör det _enklare_ att administrera innehållet. Det är just det ett CMS är till för, att hjälpa till med administration av innehåll.

Administrera innehåll måste de göra ändå men utan CMS får de skapa sina egna rutiner för det.

Utan CMS får de dessutom se till att skapa rutiner för exakt hur ändringar ska göras så de inte förstör för varandra.

Om flera ska kunna införa ändringar måste dessa koordineras.

Kan man inte koordinera ändringar "i tiden" genom något externt schema så blir det delikata "mergeproblem" när man gör samtidiga ändringar i samma kod. Då har vi sedan länge passerat vad som är "enkelt".

Jag förstår att t ex Publisher kan se ut att vara en enkel lösning. Testa i så fall det verktyget på användarna och se vad de tycker. Testa också vad de tycker om administrationsbiten, d v s hantera olika versioner av innehåll, samtidiga editeringar av innehåll.

Har du nån bild av arbetsflöde? Ska vem som helst kunna ändra vad som helst när som helst eller ska det finnas regler för det? Fråga dina användare :)

Du tycker säkert jag är jobbig nu men jag tror du eller de får ta itu med dessa frågor rätt snart ändå.

[inlägget ändrat 2008-04-16 03:12:31 av lizardKng]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha pojkar, och en del flickor kanske... Vad blev det av detta då? En gröt tror jag.. :) Känns lite som att alla har pratat i munnen på varandra i sina försök att övertyga VARANDRA om vilken metod som är bäst.. Vilket har resulterat i att jag är ganska förvirrad just nu.. :) Men Hey, inget ont som inte har nått gott med sig.. :) Nu får jag väl ta att studera vad i helsike

CSS och CSM, eller vad ni pratade om, betyder!

Åter igen så snackas det om att man inte måste använda SÅ MYCKET html taggar i en del program.. Well, let me put it to you this way... Min mamma kan skriva i Word.. det är det hon kan. Och hon kan fylla i text i publisher... Sen tog det stop..

Men se det positivt, det kommer att finnas ett arbetschema och eftersom de som är tilltänkta till rollen som uppdaterare är väldigt nära vänner samt halva styrelsen i föreningen, så kommer inget olagligt att läggas ut och de kommer förmodligen också att ha telefonkontakt när allt skall göras.

Det känns lite som att ni knölar och krånglar till det. Ta inte illa upp, ni är säkert skitduktiga på det ni gör, men det verkar ibland som att folk som är proffs på något krånglar till det i onödan när informationen blir för mycket. Medans vi glada amatörer ser lite enklare lösningar och genvägar.. :)

Så om vi kan hoppa alla krångliga termer och tag-snack och lägga fram lite namnförslag på spännande program som skulle kunna tänkas klara av det jag begär så kan jag börja läsa och exprementera lite hemma och se om det blir en explosion eller bara ett "puff".. :) Jag har ju fått några förslag ju... så jag börjar med dessa...

Å BTW, rawd, så svårt var det inte... Kanske går för att jag helt enkelt inte vet att det är omöjligt.. Humlan vet du.. ;-)

// Emm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju fått en del att tänka på i alla fall :)

Ett CMS har en tröskel man måste ta sig över. Den kan vara lite olika hög men har man väl tagit sig över den blir resten så mycket enklare och smidigare. Det är långt ifrån "rocket science" men en del nya begrepp är det allt.

Själv har jag använt 2 CMS: Typo3 och Joomla.

Typo3 är tveklöst det mest avancerade och "spännande" av de två. Ordentligt med dokumentation finns det också. Men tröskeln är höööög. Det man vinner med den tröskeln är en enorm flexibilitet och en massa smidiga sätt att göra både det ena och andra. Det var ett tag sedan jag använde Typo3 så detaljer har jag glömt.

Joomla är oerhärt populärt, folk använder det båda här och var. Dokumentationen är, hmm, dokumentationen? Jo det finns visst ett par guider och så men någon ordentlig dokumentation (officiell) har jag då inte lyckats hitta. Däremot finns det sen väldigt stor community så hjälpen ska aldrig vara långt borta. Tröskeln är avsevärt lägre än för Typo3.

Här finns dessa två tillgängliga för "testkörning" (och en massa andra:

http://www.opensourcecms.com/

Men att testköra dem utan att först ha satt sig in i hur de fungerar blir nog inte annat än enormt frustrerande och knappast givande alls.

Till båda finns det "tutorials" som går igenom hur man sätter upp en sajt ich hanterar innehåll. Att följa dem kan vara en god ide.

Humlan vet du

Ett misstag. Modellen som användes var framtagen för fasta vingar (flygplan) och tog inte hänsyn till att humlan faktiskt viftar på vingarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet det där med humlan.. Den använder sina vingar ungefär som en helikopter, rotation, men det intressanta är att man så länge ansåg det omöjligt att humlan flög att det var vår verklighet.. :) Likaså att jorden var rund. Vi VET HELT SÄKERT en sak tills vi får något annat bevisat.. Människans natur upphör inte att förvåna.. :)

Ahh... Man får väl ta och gå in och kika på den då.. :) Om inte annat så kommer jag minnas ditt användarnamn och böna och be om hjälp varje gång jag stöter på ngt.. :)

// Emm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åååh vad jag känner mig missuppfattad! =)

Å ena sidan försöker jag hjälpa Em med att hitta ett enkelt program där uppdateringen är enkel att göra, oavsett om innehålllet blir inbakat, för den enkla programadministrationen och startsträckan verkar vara viktigast just nu - å andra sidan håller jag med om att den allra enklaste vägen till den allra enklaste uppdateringen (vi snackar Word-nivå) och innehållshanteringen är CMS (Content Mgmt System) - dock kräver den en mycket längre startsträcka än något annat WYSIWYG därute.

Så ni har båda rätt, men det mest intressanta är att ge verktyg som ligger på Ems nivå, vad det är kan bara hon säga. Menar du Em att du är beredd att hugga i lite o ta dig över tröskeln o börja administrera Joomla? =) Isf har du snart en lösning i din hand.

I annat fall, kolla på de verktyg vi redan nämnt där Visual Web Studio nog är närmast till hands, som en blandning mellan WYSIWYG och lite innehållshanteringssystem. Dvs, att man enkelt har överblick och kan organisera dokument med på en sajt, samtidigt som man enkelt uppdaterar innehållet i dem, i textform, utan att behöva pyssla med design via Cascading Style Sheets (CSS) eller HTML eller nåt annat sånt.

(Ja, det stämmer det du säger Lzrd, Visual Web Studio är nog mer en editor och CMS-aspekten där kanske sträcker sig lite till en något avancerad sajthanterare i en köpe-editor, men just nu verkar det vara fullt tillräckligt för Em o hennes gäng.)

(forts...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(...forts)

Hoppas jag inte verkar vara en Messerschmidt, men du verkar ha efterfrågat klarhet i förkortningarna. =)

Jag har en idé! Kan inte vi starta en Joomla-avdelning (förresten det kanske redan finns en CMS-avdelning här?) i eForumet där Lizardking är moderator o allmänt orakel? Jag vet med mig själv att iaf jag skulle vara ganska aktiv! =))

Hur gör man för att göra såna grejer här? Ska man skicka nomineringar till Cecilia då eller nåt? =)

Ha det superduper, båda två idag! =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan inte vi starta en Joomla-avdelning (förresten det kanske redan finns en CMS-avdelning här?) i eForumet där Lizardking är moderator o allmänt orakel?

Jag har nyligen tagit bort ett forum med namnet Publiceringsverktyg eftersom det var alldeles för få trådar där, nu kommer jag inte ihåg exakt men det var kanske en tråd i månaden i det forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Jo men nu tyckte jag att jag fick lite svar som var lättare för mig att läsa.. :) Eller fatta rättare sagt.. :) Men om jag ändå skall verka lite dum så måste bara fråga: CMS är alltså ett programspråk och inte ett program?

Menar du första inlärningstiden+vänjandet av programmet när du säger startsträcka? Jag har lärt mig hela (nästan) office-paketet på egen hand så jag brukar vara ganska snabblärd när jag väl får kläm på grejerna. Jag har också insett med denna tråd att jag nog iaf måste bli webmaster på heltid åt sidan för min mamma kommer få spunk om hon skall lära sig nått sånt.. Så jag lutar åt att behålla publisher varianten ett tag till och lära mig CMS under tiden så att det inte blir ngt avbrott på sidan.. :)

// Emm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...