Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nikon D40 eller D50 eller motsvarande för amatör


jimmyc

Rekommendera Poster

Jag har tankarna på att skaffa mig en digital systemkamera då jag inte är nöjd med kvaliten på foton med en kompaktkamera, nu är jag nybörjare och har nästan noll koll på detta men vill köpa mig en hyfsat bra kamera.

 

Någon som har erfarenhet av dessa 2 eller någon liknande?

 

Jag kommer att fota mycket rörliga objekt som bilar/barn/djur

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har kikat på D40/D50 kanske du istället skulle kika på D60. D60 är ny för i år, ingen revolution på något vis men den har fått ärva in en del nytt från de mycket dyrare D300/D3.

 

En systemkamera är vad man vill ha till rörliga föremål! De är ohyggligt snabba att fokusera, ställa in sig och ta bilder.

 

Saker man kan fråga sig är vilken budget man har och om man har nåt speciellt intresseområde.

 

Just "djur" kan betyda "vilda djur på långt avstånd" och då ska man se till att ha objektiv som passar till det.

 

En D60 med bra optik kostar typ 6500:-

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7475365

 

Bättre objektiv:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7475371

 

Samma som det första men tillsammans med en telezoom:

 

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7475377

 

För en tusenlapp eller två till kan man istället skaffa en D80. För kanske 10.000 till en D300 och för 40.000 till en D3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har hittat en D40 med 2 st objektiv, ett 18-55 och ett 55-200 för en hyffsad peng (under 5000kr)

Är det ett bra köp?

 

Det som jag läste som fördel med D40 är att den har automatik utan blixt, har D50 eller D60 det åxo?

 

det är inte vilda dur på långt avstånd utan några lekfulla hundar...

[inlägget ändrat 2008-04-02 11:08:43 av jimmyc]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder "automatik utan blixt"?

 

Såvitt jag vet har de alla samma sorts automatiska, halvautomatiska och manuella lägen.

 

D40 och D50 är kanske lite "gamla" med dagens mått, de har enbart 6MPixel.

 

Nu är det 6 riktigt fina "megapixlar" så det kanske inte gör så mycket (de lirar i en högre division än kompaktkameror). D40x och D60 har 10MPixel.

 

Kan man leva med den begränsningen är det bra kvalitet för 5000!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad betyder "automatik utan blixt"?

när man har den i automatik läge utan blixt, det var tydligen nåt nytt på denna modellen, de äldre modellerna så blev det blixt om kameran ansåg att det behövdes.

 

jag har inte tänkt att framkalla i A3 storlek så då räcker nog 6 megapixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(mitt svar försvann p g a problemet med EForum, skriver om det som jag kommer ihåg)

 

Nikon har såvitt jag vet alltid haft ett läge där allt är automatiskt och blixten tillåts poppa upp SAMT ett läge där blixten inte tillåts poppa upp (kallas "P").

 

Hemma har vi bl a en D70 som är betydligt äldre än D40 och en D50 som är något äldre.

 

De dyraste har ingen inbyggd blixt så där poppar den förstås inte upp :)

 

Funktionen har alltså funnits bra länge.

 

Du blir nog väldigt nöjd med en D40! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...