Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överbelastning ?


j.andersson

Rekommendera Poster

j.andersson

Jag köpte nyligen en ny dator, den höll en vecka, sedan pajade nätaggregatet. Detta är nu åtgärdat. Nu har istället skrivbordslampan pajat. Den är rätt ny den med (och det var inte själva lysröret som var felet).

 

Jag har många sladdar och sladdosor som är nödvändigt då jag har dator, lampor, mixerbord, ljudmonitorer etc. Jag är ingen elektriker så jag är inte insatt i detta, men undrar om det finns risk för överbelastning i och med detta? Fast då borde väl en säkring i proppskåpet gå tycker man.

 

Eller så är det helt enkelt så att det är ett sammanträffande att datorn och lampan pajade.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Överbelastning? Tja! En överbelastning brukar sänka spänningen (vilket utrustningen tål till större grad än överspänning)

 

Men JA! Du har troligtvis problem med spänningsspikar dvs. utrustning eller industri i närheten som vid tillfällen får spänningen att stiga till betydligt mer än 230volt under korta perioder!

 

Tips:

 

Prova att skaffa en UPS, som håller spänningen stabil & "filtrerar" bort spikar mycket effektivt! Kostar dock lite mer, men mindre än det kostar att ersätta "utbränd" apparatur!

 

 

Eller prova ett par överspänningsskydd (Dock inte de billigaste) som t.ex. QTS52 med art.nr: 69-709-17 på ELFA.se

Eller t.ex. art.nr: 43-375-31 (även den på ELFA.se) där du kan ansluta ett par olika apparater i samma..

 

Som det låter på din beskrivning så är ovan tips något som bör hjälpa dej en hel del, då det låter som din utrustning råkar ut för kraftiga transienter med ojämna mellanrum och troligtvis är det som förstör ena utrustningen efter den andra!

 

 

/Thomas

Professionella och väl genomtänkta installationsguider som ger er dator starkt skydd mot virus & angrepp samt stabil drift och optimal prestanda finns på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock ej för XP Home

 

[inlägget ändrat 2008-04-01 09:39:51 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...