Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svensk film


lallarn

Rekommendera Poster

Hej jag skickade fråga om humor film för någon dag sen och nu skulle jag vilja ha tips på svenska filmer. Inte för att jag har sett alla humor filmer ;) men mina föreldrar skulle vilja ha svensk film. Dom tycker om drama eller triller tror jag. Å när jag frågar dom så har dom ingen aning :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Dom tycker om drama eller triller tror jag

 

Beck och Wallander är ju svenska kriminalfilmer. Mycket bra, tycker jag.

 

Nu menar jag dom nyare filmerna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Beck och Wallander är ju svenska kriminalfilmer. Mycket bra, tycker jag. Nu menar jag dom nyare filmerna.

När det gäller Beck-filmer så rekommenderar jag hellre klassikerna och inte dagens massproducerade Beck-serie (läs Persbrandt-eran). Leta upp filmerna där Gösta Ekman spelade Beck för att få lite högre kvalitet. Ej att förglömma är naturligtvis Mannen på taket där Beck spelades av Carl-Gustaf Lindstedt.

 

Som kuriosa kan det kanske även vara intressant att veta att storskådisen Derek Jacobi spelat Beck också, men den filmen har jag inte sett

http://www.imdb.com/title/tt0081117/

 

Annan svensk thriller jag gillar är de flesta filmer baserade på Guillous böcker.

 

När det gäller svensk drama så är Bergmans filmer självskrivna högst upp på topplistan. Sedan finns ju en hel del fantastiska svensk-danska produktioner av ex. Bille August (ex. Pelle Ervöraren och Fröken Smillas känsla för snö).

 

Lukas Moodysson är väl också värd att nämna, framförallt med Tillsammans Lilja 4-Ever och Fucking Åmål.

 

[inlägget ändrat 2008-03-30 16:31:02 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...